قائم مقام حزب موتلفه معتقد است در انتخابات ریاست جمهوری یک اصولگرا با مشی اعتدال رای آورد و کاندیدای اصلاح‌طلبان از صحنه خارج شد.
کد خبر: ۶۴۷۹۰۶
بزرگان اصولگرا با وجود اختلاف‌نظر کنار هم هستند

با گذشت چندماه از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، بازار تحلیل ها پیرامون این انتخابات همچنان داغ است. اصولگرا یا اصلاح طلب بودن رییس جمهوری، از جمله مطالب مورد بحث بین جریانات سیاسی است. آنگونه که «اسدالله بادامچیان» قائم مقام حزب موتلفه و نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری معتقد است روحانی اصولگرای معتدل است و اصلاح طلبان نمی توانند مدعی باشند که کاندیدای آنها در انتخابات رای آورده است.

این چهره شاخص اصولگرا که براساس تحلیل های رایج باید او را در جرگه اصولگرایان سنتی تعریف کرد معتقد به تقسیم بندی اصولگرایی به راست سنتی و نواصولگرایان نیست و آن را اصطلاح های القایی اصلاح طلبان برای تفرقه افکنی بین اصولگرایان می‌داند. وی در عین حال تاکید دارد تندروی در این جریان مربوط به اشخاص است نه کل جریان. وی معتقد به آن است که بزرگان اصولگرا با وجود اختلاف نظر در کنار هم هستند و درگیری با یکدیگر ندارند.

آقای بادامچیان! شما جز شخصیت‌های سیاسی اصولگرا هستید که با اینکه تشکل متبوعتان یعنی حزب موتلفه در جرگه اصولگرایان سنتی قرار می‌گیرند چندین بار عنوان کرده‌ای که قائل به تقسیم بندی بین اصولگرایان نیستند؟ با توجه به اتفاقاتی که در چند انتخابات اخیر خصوصا مجلس نهم و ریاست جمهوری یازدهم رخ داد و برخی اصولگرایان که به نواصولگرایان مشهور شده‌اند در جهتی مخالف تصمیمات اصولگرایان سنتی قدم برداشتند، آیا هنوز بر نظر سابق خودتان هستید؟

اصولگرایان یعنی کسانی که به اصول انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی خود را معتقد و متعهد می دانند.اصول انقلاب اسلامی عبارتند از اسلام نبوی و علوی و حسینی با محوریت تفکر امام خمینی(ره)، اصل ولایت فقیه،قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی و رعایت اعتدال و اخلاق و اندیشه های بزرگان اسلام و کشورهای اسلامی و حفظ آزادی، استقلال و خدمت صادقانه به همه مردم جهان به ویژه مسلمانان و بالاخص مردم ایران.

تقسیم‌بندی اصولگرایان به سنتی، افراطی و ...تفرقه‌اندازی و تحلیل‌های القایی اصلاح‌طلبان است

این اصولگرایی را نمی توان با عناوین کاذب اصولگرایی سنتی، راست سنتی، اصولگرایی افراطی و اصولگرایان نو و کهنه تقسیم‌بندی کرد زیرا این تفرقه اندازی در وحدت ملی و تحمیل تحلیل‌های القایی اصلاح‌طلبان بر دیگران است. اصلاحات سنتی و نو و کهنه و راست و چپ، عناوین غیر واقعی برای اصولگرایان هستند لطفا با رعایت اخلاق هر مجموعه را با عنوانی که خود انتخاب کرده است نام ببرید.

ولی برخی رویکردهای افراطی در جریان اصولگرا وجود دارد که متفاوت از رویکرد میانه رو اصولگرایان سنتی است!
اینکه در بین اصولگرایان مثل همه جریان‌ها افرادی تندی یا محافظه کاری داشته باشند امری مربوط به اشخاص است نه مربوط به یک جریان اصیل. اصولگرایی که در خط ولایت و فقاهت و روحانیت اسلام است دچار تندروی و افراط نمی شود ولو در طیف اصولگرایان چنین اشخاصی پیدا شوند.

اصولگرایان مدافعان و مبارزان راه استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بوده و هستند. این اصلاح‌طلبانی چون نهضت آزادی‌ها و جبهه ملی و غرب زده‌ها می‌باشند که جمهوری دموکراتیک و جمهوری ملی و لیبرال دموکراسی و سوسیال دموکراسی و دموکراتیک را شعار داده‌اند. تاکید مدام آنها بر استقلال و آزادی از تفکرات غرب و شرق و راست بوده و خواهد بود.

آقای بادامچیان! می پذیرید که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر به دلیل اختلافاتی که در بین اصولگرایان پیش آمد در نهایت نتیجه حاصل شده به نفع رقیب اصلاح طلباشان شد و کاندیدای مورد حمایت آنها رای آورد؟
در انتخابات ریاست جمهوری نامزدهای اصولگرایان با سلیقه های متفاوت بودند و آقای عارف نامزد اصلاح طلبان بود که در روزهای آخر با عِلم اصلاح طلبان به اینکه او رای نمی آورد و حداکثر طبق تحلیل‌های کارشناسان یک میلیون و نیم رای بیاورد. وی را مجبور به انصراف کردند و ناگهان طرفدار اصولگرایی مثل آقای دکتر روحانی شدند و بعد مدعی گشتند که به خاطر حمایت اینان، دکتر روحانی رای آورده است. بنابراین در انتخابات ریاست جمهوری یک اصولگرا با مشی اعتدال رای آورد و کاندیدای اصلاح‌طلبان از صحنه خارج شد.

پس از نتایج حاصل شده در انتخابات ریاست جمهوری، عده‌ای از اصولگرایان معتقدند که این جریان برای بازیابی پایگاه اجتماعی و تاثیرگذاری‌اش در فضای سیاست، باید در بعضی مفاهیم و روش‌های خود بازنگری کند. از جمله اینکه آقای محبیان عنوان کردند اصولگرایان باید بر روی مفاهیمی مثل آزادی‌خواهی بیشتر کنند، نظر شما در مورد بازنگری در جریان اصولگرایی چیست؟
هر جریان عقیدتی یا سیاسی، همواره باید خود را ارزیابی کند و اگر پایگاه اجتماعی دارد آنرا افزایش دهد و اگر پایگاه اجتماعی او دچار کاهش شده است آنرا جبران نماید.

پس از در گذشت مرحوم عسگراولادی به عنوان ریش سفید و از بزرگان تاثیرگذار جریان اصولگرایی به نظر می‌رسد حضور آقای باهنر در راس این جبهه گرچه نوعی جوانگرایی در این جریان محسوب می‌شود ولی هنوز از سوی تشکل‌های خارج از جبهه پیروان مورد پذیرش قرار نگرفته است، فکر می کنید آقای باهنر بتواند آن وزنه عسگراولادی در جریان اصولگرا را پر کند؟
با طلب علو درجات برای مرحوم عسگر اولادی که نمونه ای بارز از اصولگرایی بوده و هست، اصولگرایان متکی به اصول و سامانه(سیستم) مبانی و اصول اسلام و انقلاب اسلامی ایران هستند. لذا رحلت یک خدمتگذار گرچه برای آنها سخت است اما جریان اصولگرایی را تضعیف نمی کند.

با توجه به اینکه برخی جریانات اصولگرایی مانند جبهه پایداری و طیف ایثارگران و رهپویان تاکنون چندان به محوریت آیت الله مهدوی کنی و آیت الله یزدی تن نداده و به سمت آقایان مصباح یزدی رفته‌اند و حتی خود آیت الله یزدی رسما به این رویه انتقاد کردند فکر می‌کنید در انتخابات آینده محوریت اصولگرایی روی کدام یک از بزرگان شکل گیرد؟
آیات الله مهدوی، یزدی، مصباح و سایر حجج اسلام از مفاخر جامعه اسلامی ایران هستند و چون دارای تقوا می باشند ولو اختلاف نظر داشته باشند با هم اختلاف و درگیری نخواهند داشت. در انتخابات آینده نیز طبق تکلیف و وظایف شرعی و انقلابی خود عمل خواهند کرد.

حضور دیدگاههای مختلف در چارچوب اصولگرایی لازمه یک جامعه آزاد و مستقل و پویاست. در طیف اصولگرایان، بزرگان در کنار همه هستند و این تفکر مربوط به تفکر دیگران است که قدرت محور هستند.(نامه نیوز)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها