وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی با بیان این که جایگزینی برای معاهده «ژنو 1» در خصوص حل بحران سوریه وجود ندارد تاکید کرد که کشورش اجازه دخالت نظامی را در سوریه نمی‌دهد.
کد خبر: ۶۴۷۰۶۰
اجازه دخالت نظامی در سوریه را  نمی‌دهیم

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) مشترک با وزیر خارجه اریتره‌ گفت: هیچ جایگزینی برای معاهده ژنو 1 در خصوص حل بحران سوریه وجود ندارد.

وی همچنین ائتلاف مخالفان سوریه را بخشی کوچک از مخالفان، نه نماینده همه آنها دانست و افزود: تعدادی از مخالفان در سوریه هیاتی جدید را تشکیل داده‌اند که تلاش می‌کنند در مذاکرات شرکت کنند.

وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر اینکه باید تمامی مخالفان نظام سوریه بر سر میز مذاکرات حضور یابند، اظهار کرد: از مسکو انتظار می‌رفت تا با دمشق همکاری کرده و نظام سوریه را برای اعزام هیاتی به ژنو قانع کند. از آمریکا نیز به عنوان کشوری که طرح برگزاری ژنو را به همراه روسیه ارائه داد انتظار می‌رفت تا ضامن حضور تعداد بسیاری از مخالفان در ژنو باشد. اما واقعا شاهد چه چیزی هستیم؟ ما تنها یک گروه از گروه‌های مخالف را دیدیم و این گروه تنها یکی از اقشار مخالفان خارجی را تشکیل می‌دهد و خود را «ائتلاف ملی سوریه» می‌نامد. اخوان المسلمین و شورای مخالفان سوریه پیش از آنکه ائتلاف مخالفان به ژنو برود از ائتلاف مخالفان خارج شدند و دیگر گروه‌های مخالف داخل نیز در خارج از محدوده مذاکرات ژنو ماندند.

وی افزود: مسکو در حال حاضر در خصوص اطلاعاتی تحقیق می‌کند که نشان می‌دهد برخی از حامیان مالی مخالفان سوریه در حال تشکیل یک هیات جدید از افرادی هستند که به دلیل مخالفت با مذاکرات از ائتلاف مخالفان سوریه خارج شدند.

لاوروف در خصوص درخواست جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از مسکو برای آن‌که تلاش‌های بیشتری را در خصوص روند مذاکرات در سوریه انجام دهد، تاکید کرد: طرف روسی هر آنچه که در این خصوص به آن متعهد شده بود و تعهداتش در خصوص تضمین مشارکت دولت سوریه در کنفرانس ژنو2 عمل کرد.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: آمریکا همواره از ما می‌خواهد جهت حل و فصل بحران سوریه دست به تلاش‌های بیشتری بزنیم و می‌گوید روسیه باید بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را برای اجرای معاهده ژنو1 قانع کند.

وی در خصوص اظهارات اخیر دولت آمریکا که از تصمیم خود برای تشدید اعمال فشارها بر دمشق سخن گفته بود نیز اظهار کرد: در صورتی که این اعمال فشارها سیاسی باشد مسکو از آن استقبال خواهد کرد. ما همواره خواهان این بودیم که آمریکا به صورت مستقیم با مسئولان سوریه همکاری داشته باشد و در پاسخ به درخواست‌های کری از ما برای آنکه بر نظام سوریه تاثیر بگذاریم تا در خصوص مسائل مختلف انعطاف بیشتری نشان دهد، ما همواره این مساله را به کری یادآوری کرده‌ایم.

لاوروف افزود: برخی گروه‌ها هستند که تلاش می‌کنند از طریق انتشار اظهارات دروغین و بازی با واقعیت دولت سوریه را مسئول جنایات وحشیانه در این کشور جلوه دهند و از عکس‌های مربوط به جنایت‌های دوران جنگ در عراق به عنوان اسنادی در خصوص جنایت‌های سوریه استفاده می‌کنند و حتی در خصوص اوکراین نیز تلاش می شود تا با دستکاری اسناد و عکس‌ها حقایق تحریف شود.

این مسئول روسی همچنین اعلام کرد: همه گروه‌ها و کشورها به این مساله که معاهده ژنو1 باید اساس حل بحران سوریه باشد و جایگزینی برای آن وجود ندارد اقرار می کنند.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه اعلام کرد که در جریان دیدارهایش با جان کری و تماس‌های تلفنی‌اش با وی به صورت دوره‌ای در خصوص این مساله بحث و مذاکره می‌کند.

لاوروف گفت: شورای امنیت هرگز قطعنامه‌ای را که به دخالت نظامی در سوریه بینجامد صادر نخواهد کرد.

وی افزود: روسیه اجازه نمی‌دهد شورای امنیت به بهانه‌های انسانی قطعنامه‌ای را صادر کند که به دخالت نظامی در سوریه بینجامد.

لاوروف تاکید کرد: کشورهایی که به مخالفان کمک تسلیحاتی می‌کنند قادرند تا مواد غذایی و کمک‌های انسانی را نیز به سوریه وارد کنند.

وی با تاکید بر این که اطلاعات ارائه شده از سوی رسانه‌ها باید واقع‌بینانه و درست باشد، از تلاش‌های برخی برای سوءاستفاده از رخدادها در سوریه جهت برآورده ساختن منافع ژئوپولوتیکی خود انتقاد کرد.

لاوروف گفت: بیشتر مسائل ایجاد شده در سوریه به دلیل اقدامات و تصمیمات مسوولان سوری نبوده است، بلکه به دلیل فعالیت گروه‌های مسلح اوضاع به این مرحله رسیده است.

سرگئی لاوروف خاطرنشان کرد که جان کری و اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه در آخرین دیدار سه جانبه متعهد شدند که در راستای گسترش هیات مخالفان تلاش کنند اما این هدف تاکنون محقق نشده است.

وی افزود: رویکردهایی جهت خارج شدن از روند مذاکرات وجود دارد و برخی تلاش می‌کنند تا مجددا بر روی سناریوی نظامی حساب باز کنند.

وزیر خارجه روسیه همچنین اظهار کرد که کشورش به تماس روزانه خود با مسئولان سوری ادامه می‌دهد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها