تیم های مس و تراکتورسازی، فردا برگزارکننده فینال جام حذفی در کرمان هستند.
کد خبر: ۶۴۵۶۴۸
جدال ​درکویر برای​کسب اولین جام

به گزارش جام جم ورزشی ؛تکلیف قهرمان بیست و هفتمین دوره جام حذفی فوتبال ایران، فردا با دیدار دو تیم مس و تراکتورسازی در ورزشگاه امام علی(ع) کرمان مشخص می‌شود؛ دیداری فوق‌العاده حساس که پیروزی در آن علاوه بر قهرمانی، به معنای کسب سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا نیز خواهد بود.

43 سال از عمر باشگاه فرهنگی ـ ورزشی تراکتورسازی می‌گذرد. مسی‌ها هم کمتر از 20 روز دیگر هفدهمین سالگرد تاسیس باشگاهشان را جشن خواهند گرفت، اما در تمام این سال‌ها نه تراکتورسازی جامی به ارزش جام حذفی فوتبال ایران به دست آورده و نه مس کرمان و همین موضوع جذابیت‌های فینال فردا را دوچندان می‌کند.

دو تیم در حالی بر سر قهرمانی جام حذفی با هم می‌جنگند که در زمره تیم‌های ناکام لیگ سیزدهم قرار دارند. تبریزی‌ها که با امید به کسب عنوان قهرمانی تیم خود را بسته بودند، پس از آن‌که از کورس قهرمانی خارج شدند، مجید جلالی را برکنار کردند تا تونی اولیویرای پرتغالی را به عنوان جانشین این مربی معرفی کنند. اولیویرا فقط دو بازی است که هدایت تراکتورسازان را به‌عهده دارد؛ البته در این فصل تعداد بازی‌هایی که لوکا بوناچیچ به عنوان سرمربی روی نیمکت مس کرمان نشسته هم به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد.

این مربی کروات پس از برکناری پرویز مظلومی (که خود جای محمود یاوری روی نیمکت مس نشسته بود) از هفته بیست و پنجم هدایت تیم کرمانی را به‌عهده گرفت و طی این مدت دو بار با استقلال (در لیگ و حذفی) و یک بار با گسترش فولاد (در لیگ) هدایت نارنجی‌پوشان را به‌عهده داشته است. حالا مسی که در آستانه سقوط به لیگ دسته اول قرار دارد، باید با تراکتوری بازی کند که نه قهرمان لیگ می شود و نه جایی در میان پنج تیم بالای جدول دارد.

دوازدهمین قهرمان

بعد از پنج فصل، فینال جام حذفی در حالی برگزار می‌شود که خبری از پرسپولیس یا استقلال در بازی نهایی نیست. در 26 فینال گذشته، فقط 11 فینال بدون حضور یکی از دو تیم پرطرفدار پایتخت برگزار شده و فردا باید شاهد دوازدهمین فینال، از این جنس باشیم.

دوازدهمین فینال بدون سرخابی، چهره دوازدهمین قهرمان تاریخ جام حذفی را هم مشخص می‌کند. تا قبل از این 11 تیم استقلال (6)، پرسپولیس (5)، سپاهان (4)، ملوان (3)، ذوب‌آهن (2)، فجرسپاسی، بهمن، صباباتری، برق شیراز، سایپا و شاهین اهواز (یک) به تعداد اعدادی که در داخل پرانتز آمده است، قهرمانی جام حذفی را تجربه کرده‌اند و حالا نوبت یکی از دو تیم تراکتورسازی و مس کرمان است که نام خود را به فهرست قهرمانان این جام اضافه کند.

طلسم تبریزی‌ها

نخستین فینال جام حذفی در حالی 37 سال پیش (جمعه سوم دی ماه 1355) در ورزشگاه امجدیه (شیرودی) برگزار شد که یک پای آن همین تیم تراکتورسازی بود؛ البته آنها آن بازی را با چهار گل به ملوان واگذار کردند تا با افسوس از کنار جام بگذرند.

تراکتورسازان، سال 1374 نیز دوباره تا فینال جام حذفی پیش رفتند، اما این بار مقابل بهمن 2 بر یک شکست خوردند تا از این حیث ناکام‌ترین فینالیست جام حذفی باشند. طلسم ناکامی تیم‌های تبریزی در فینال جام حذفی فقط به تراکتورسازی خلاصه نمی‌شود. چهار فصل پیش تیم گسترش فولاد تبریز هم به فینال حذفی صعود کرد، اما در یک‌قدمی جام با نتیجه 4 بر یک مغلوب پرسپولیس شد.

لوکا به دنبال جام سوم

لوکا بوناچیچ، مربی کرواتی که دو هفته پیش هدایت تیم مس کرمان را به‌عهده گرفت، در آستانه کسب سومین جام قهرمانی خود در فوتبال ایران است.

پرافتخارترین مربیان تاریخ جام حذفی بهمن صالح‌نیا و علی پروین هستند که هر کدام سه بار با تیم‌های پرسپولیس و ملوان این عنوان را به دست آورده‌اند. صالح‌نیا در سال‌های 55، 66 و 69 ملوان را قهرمان جام حذفی کرد و علی پروین نیز در سال‌های 67، 70 و 78 موفق به فتح این جام با لباس مربیگری شد. حالا لوکا بوناچیچ این شانس را دارد که نام خود را در کنار صالح‌نیا و پروین به عنوان پرافتخارترین مربیان تاریخ جام حذفی ایران به ثبت برساند.

لوکا که در سال‌های 85 و 86 با سپاهان عنوان قهرمانی جام حذفی را به دست آورد، اگر فینال فردا را ببرد، تنها مربی خواهد بود که با دو تیم مختلف، سه قهرمانی به دست آورده است.

مردان تاثیرگذار

تیم مس کرمان قطعا برای موفقیت در این بازی به درخشش لوسیانو ادینهو و مصطفی شجاعی در خط حمله‌اش دل بسته است. ادینهو که یکی از عوامل اصلی فینالیست شدن مس است، در کنار مصطفی شجاعی خط حمله قدرتمندی را برای این تیم کرمانی تشکیل داده است. مسی‌ها در درون دروازه هم حسن رودباریان را دارند که در کارنامه‌اش علاوه بر بازی‌های ملی، یک قهرمانی با پاس در رقابت‌های لیگ هم دیده می‌شود.

در تیم تراکتورسازی اما تعداد نفرات تاثیرگذار بیشتر است که در این میان علی کریمی قطعا تاثیرگذارترین آنهاست. پاس‌های خوب او برای خط حمله خطرناک تراکتورسازی که نفر اول آن کریم انصاری‌فرد، یکی از آقای گل‌های لیگ است، روز سختی را برای مدافعان مس و خصوصا حسن رودباریان رقم خواهد زد.

فینال جام حذفی از ساعت 16 و 10 دقیقه فردا با سوت یدالله جهانبازی آغاز خواهد شد. جهانبازی را در این بازی حساس محمدرضا ابوالفضلی و علی میرزابیگی به عنوان کمک داور همراهی می‌کنند.

مسیر صعود به فینال

مس کرمان برای رسیدن به این مرحله ابتدا شهرداری دزفول را 3 بر یک شکست داد و در مرحله یک‌هشتم نهایی نیز 2 بر یک از سد نفت امیدیه گذشت. مسی‌ها در مرحله یک‌چهارم نهایی صنعت نفت آبادان را 3 بر یک مغلوب کردند و در نهایت با خلق یک شگفتی استقلال تهران را که پرافتخارترین تیم ادوار جام حذفی است، در ورزشگاه آزادی با حساب 2 بر یک شکست دادند.

در آن سوی میدان تراکتورسازی با انصراف ماشین‌سازی تبریز به مرحله یک‌هشتم نهایی رسید و با برتری 2 بر صفر برابر نفت مسجدسلیمان به مرحله یک چهارم نهایی گام گذاشت. قرمزها در این مرحله نیز راه‌آهن را 2 بر صفر شکست دادند و در نهایت در نیمه‌نهایی با نتیجه یک بر صفر از سد فولادی گذشتند که در دوران اوجش به سر می‌برد. از نکات جالب بسته ماندن دروازه تراکتورسازی در رقابت‌های جام حذفی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها