هنوز هم چشم به قهرمانی و سهمیه آسیا داریم

دایی : فصل را آبرومندانه تمام می کنیم

حکایت طنزی است که می‌گوید 2 ضرب در 2 می‌شود 4، فوق فوقش 5 اما چون پرسپولیسی‌ها به عدد 6 علاقه شدیدی دارند حاصل 2 * 2 برای آن‌ها می‌شود 6 ؛
کد خبر: ۶۴۴۹۹۶
در پرسپولیس 2 ضرب در 2 می‌شود 60 میلیارد؟!

صفر هم که ارزشی ندارد پس 10 تا صفر هم به 6 اضافه می‌کنند و حاصل می‌شود 6000000000؛ رقم بدهی‌های پرسپولیس.

دنیای ریاضیات دنیای عجیبی است. هر مسئله راه‌حل‌های مختلف دارد و اعداد چون بازیگران یک تئاتر رویایی به طرز شگفت‌آوری با هم هماهنگ هستند. در این میان روابط اعداد و ارقام با هم آنقدر جذاب است که می‌شود ساعت‌ها درباره‌اش گفت و شنید و خسته نشد، اما انسان می‌تواند کاری کند که همین اعداد و ارقام به خسته‌کننده‌ترین و کسالت‌بارترین بحث دنیا تبدیل شود، وقتی قرار باشد از بدهی‌ها و بازپرداختش حرف زد!

پرسپولیس یک تیم فوتبال است که سال‌هاست فعالیت می‌کند و هواداران بی‌شماری هم دارد. این تیم هزینه‌های زیادی دارد ولی درآمدش کم است. مصداق بارز خرج 20 و دخل 19 که می‌گویند همین پرسپولیس است. این یعنی پرسپولیس هر سال بدهکارتر می‌شود و همان طور که هوادارانش بیشتر می‌شوند، طلبکارانش هم زیادتر می‌شوند.

در فوتبالی که یک باشگاه حرفه‌ای در یک لیگ معتبر اروپایی شاید هر 10 یا 20 سال یک بار مدیرانش را تغییر دهد، پرسپولیس در پنج سال گذشته سه بار مدیرش را عوض کرده است. حبیب کاشانی، محمد رویانیان و آخر کار هم علی پروین سکان هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفتند. هواداران پرسپولیس – مانند خیلی از باشگاه‌های حال حاضر ایران – از وقتی یادشان است می‌شنوند که باشگاه‌هایشان بدهکار است و پول ندارد که به طلبکارانش بدهد. بدهکار بودن سرخ‌پوشان یک امر ثابت و دیرپاست اما عدد و رقم این بدهی تاریخی هیچ گاه معلوم نبوده و نیست.

این جاست که پای روابط اعداد و علم شیرین ریاضی وسط کشیده می‌شود و دو ضرب در دو می‌شود 60 میلیارد!

رویانیان از مدیریت پرسپولیس کنار رفت اما آن چه معلوم نشد این است که بدهی‌های پرسپولیس در زمان مدیریت او کم شد یا زیاد؟ خودش می‌گوید وقتی از پرسپولیس می‌رفته بدهی باشگاه 5 میلیارد تومان بوده است اما حالا که او دیگر مدیر نیست، جانشینانش از بدهی 60 میلیاردی حرف می‌زنند. شاید در دنیای ریاضیات مدیران پرسپولیس 5 میلیارد و 60 میلیارد خیلی تفاوتی با هم ندارند اما آن‌ها که در پرسپولیس نیستند فاصله این دو عدد را کاملا درک می‌کنند.

وزارت ورزش و جوانان در دولت جدید از ابتدا بنا را بر این گذاشته که دیگر به استقلال و پرسپولیس پول ندهد. تا تراز مالی این دو باشگاه مشخص نشود و معلوم نشود که چقدر بدهکارند و طلبکارانشان چه کسانی‌اند، از فروش و واگذاری آن‌ها خبری نیست.

کار به جایی رسید که طبع شعر رویانیان گل کرد و خطاب به وزیر ورزش گفت که "یا بکش یا دانه ده یا از قفس آزاد کن!" در نهایت خودش هم تصمیم گرفت از بین این سه گزینه روی میز، سومی را انتخاب کند و خود را با به جا گذاشتن بدهی های فراوان از قفس پرسپولیس آزاد کند! حالا علی پروین به جای رویانیان آمده و کم‌کم دارد با دنیای شیرین ریاضیات آشنا می‌شود.

چه زمانی قرار است تراز مالی استقلال و پرسپولیس روشن شود؟ چه کسی قرار است این شفاف‌سازی را انجام دهد؟ چرا طلبکاران این دو باشگاه هر روز بیشتر می‌شوند و هنوز مشخص نیست چه کسانی از سرخ‌آبی‌ها طلب دارند؟ چرا هیچ کس به دنبال یافتن پاسخ این سوال‌ها نیست؟ چرا هیات مدیره پرسپولیس به صورت شفاف میزان بدهی دوران مدیریت رویانیان را اعلام نمی کند؟!موضوعی که برای مدیران وزارت ورزش نیز علامت سوال ایجاد کرده است.

نصرالله سجادی معاون وزیر ورزش می گوید: ما در این سه ماه اخیر کتبا از هیئت مدیره خواستیم تا صورت حساب های سال 91 و 92 را به ما گزارش کند ولی متاسفانه این اقدام از طرف مدیرعامل انجام نشد. متاسفانه در سه ماه گذشته صورت دریافت وپرداخت مشخصی از سوی هیئت مدیره پرسپولیس به وزارت ورزش و جوانان داده نشد. ما الان مجبور شدیم مداخله کنیم و حسابرس به باشگاه فرستادیم که واقعا رسیدگی کند تا ببینیم وضعیت دقیقا به چه صورت است.

امیر عابدینی که خودش روزگاری مدیرعامل پرسپولیس بود گفته که اگر 48 ساعت مدیر این باشگاه باشد می‌فهمد که بدهی آن دقیقا چقدر است! وقتی عابدینی در دو روز می‌تواند این رقم "سری" را کشف کند، چرا افتخار این کشف ریاضی نصیب مسئولان ورزش و مدیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نمی‌شود؟

نکته جالب ماجرا این است که پرسپولیس بدهی‌های فراوان دارد که از 5 میلیارد تا 60 میلیارد تومان در حال رفت و آمد است اما بازیکنانش به خاطر بی‌پولی اعتصاب کرده‌اند! حالا این که آن 60 میلیارد یا اصلا همان 5 میلیارد چه شده و کجا خرج شده که یک ریالش نصیب بازیکنان نشده، خود سوال دیگری است.هیچ کس هم نیست که دقیق و شفاف بگوید، حساب و کتاب پرسپولیس چقدر است و بدهی‌ها چقدر. علی‌های پرسپولیس هم مانده‌اند و حوض‌شان و اعضای هیات مدیره باشگاه بیرون گود نشسته‌اند و منتظرند حریف خود به خود "لنگ" شود!

اعضای هیات میره پرسپولیس باید برای روشن شدن وضعیت بدهی های این باشگاه انجام وظیفه کنند و به صورت شفاف بگویند که میزان بدهی چقدر است، در زمان رویانیان چه بر سر باشگاه آمده است و بدهی دوران او چقدر است. سکوت اعضای هیات مدیره نیز در نوع خود سوال برانگیز و شائبه آمیز است!

مکتب پرسپولیس این روزها به یک معلم ریاضی نیاز دارد که برای آن‌ها روشن کند که دو ضرب در دو می‌شود چهار، فوق فوقش پنج نه 60 میلیارد. / ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها