رفع نیازهای جنسی، یکی از اهداف ازدواج در تمام جوامع است و اگرچه روان‌شناسان و مشاوران خانواده، ‌ ازدواج در سنین پایین به منظور رفع نیازهای جنسی را توصیه نمی‌کنند با این حال، بسیارند کسانی که از این راهنمایی‌ها درمیگذرند. توضیحات یک روان‌شناس را در این باره بخوانید.
کد خبر: ۶۴۴۸۳۰

جام جم سرا: دکتر پرویز رزاقی می‌گوید: ازدواج به خاطر رفع نیازهای جنسی در سنین پایین، ‌کار کاملا نادرستی است. در دو دهه اخیر هم بسیاری از روان‌شناسان، جامعه‌شناسان و حتی خانواده‌های اروپایی و آمریکایی نظریه ازدواج در سن پایین با هدف رفع نیازهای جنسی را رد کرده‌اند زیرا افرادی که در سن پایین با اهداف رفع نیاز جنسی ازدواج می‌کنند، ‌بعد از رسیدن به بلوغ فکری و اجتماعی، متوجه اشتباه خود می‌شوند: آن‌ها، فقط یک عامل را برای شروع زندگی مشترک در نظر گرفته‌اند.
دکتر رزاقی تاکید می‌کند که عامل جنسی، عامل اثرگذاری در زندگی فردی است. زمانی که ازدواج در سن پایین اتفاق بیفتد، ‌ فرد بعد از مدتی به این نتیجه می‌رسد که سایر نیازهای عاطفی و اجتماعی‌اش قبل از ازدواج، برآورده نشده است. چنین افرادی معمولا دلیل پشیمانی خود را، «جوانی نکردن» می‌دانند. جوانی کردن برای این افراد، به‌معنای زندگی بیشتر با والدین، ‌ ادامه تحصیل، گشت و گذار با دوستان یا حتی مسافرت با گروه‌های دانشجویی است.
این روان‌شناس اضافه می‌کند: افرادی که در سن پایین ازدواج می‌کنند، خیلی زود بار مسئولیت‌های زندگی بر دوششان می‌افتد. چنین افرادی در مواجهه با دوستان خود که اوقات فراغت بیشتر و مسئولیت کمتری دارند، حس بدی پیدا می‌کنند. یعنی وقتی مدتی از زندگی مشترکشان گذشت و تب روابط جنسی در آن‌ها کمی پایین آمد، متوجه می‌شوند که تمام زندگی، ‌ رابطه جنسی نیست و آن‌ها برای ازدواج، ملاک‌هایی مانند تفاهم، تفاوت‌های خانوادگی و فرهنگی، ‌ تفاوت نگرش در زندگی، اختلاف سلیقه و وابستگی‌های خود و طرف مقابلشان را در نظر نگرفته‌اند.
با توجه به تمام این صحبت‌ها، ‌ می‌توانیم اینطور نتیجه بگیریم که ازدواج، نباید تنها با هدف برقراری رابطه جنسی صورت بگیرد. دکتر رزاقی هم به افرادی که تنها با این هدف قصد ازدواج دارند، توصیه می‌کند: ‌ بهتر است تا رسیدن به بلوغ فکری و اجتماعی برای پذیرش مسئولیت‌های ازدواج، خودتان را با فعالیت‌های گروهی، ورزش‌های مختلف، مسافرت، کار، کسب درآمد، یادگیری خودکنترلی، درس و تحصیل، پذیرفتن نقش‌های اجتماعی و گذراندن وقت بیشتر با خانواده، مشغول کنید.|سلامانه|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۱۰
سها
United States
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
۰
۰
بله كاملا با مطالبتان موافقم... بعضی افراد مرتكب چنین اشتباهی درباره خود یا فرزندانشان می شوند من به عینه افراد زیادی كه در سنین پایین ازدواج كرده بودند دیده ام كه همه انها حسرت روزهای مجردی را می خورند وهمه مواردی كه شما مطرح كردید رابیان می كنند مواردی مثل ادامه تحصیل بودن در كنار والدین حسرت كودكی از دست رفته و.....و بیشتر كسانی كه به موقع ازدواج كرده و تشكیل خانواده داده اند را می بینم كه بسیار متعادلتر مسوولیت پذیرتر وبا مدیریت بیشتر و امادگی بهتر برای پدر یا مادر شدن و در كل شایسته ترند و اگر مشكلی هم در زندگی آنان پیش بیاید مستقلتر فكر و عمل می كنند و آسیب پزیری انها كمتر و مدیریت بحران بیشتری دارند و از همه مهمتر انكه در شرایط برابر با كسی كه در سن پایین ازدواج كرده بدلیل درك بیشتر از موقعیتها و انتخابگر بودن لذت بیشتری هم از زندگیشان می برند البته افراط در این مساله هم توصیه نمی شود تاخیر بیش از حد ازدواج عوارضی زیادی دارد كه جای بحث ان فعلا در اینجا نیست و بالاخره باید این هم گفته شود كه ازدواج در سنین پایین افت فكری می آورد و انرژی جوانی كه باید صرف پویایی جامعه ابتكارات جدید كسب موفقیتهای تحصیلی و ورزشی و نظرات پرشور و مستقل درباره موضوعات و ابتكارات جدید و.... شود كمرنگ شده و صرف امور جنسی می شود و انگیزه های اینچنینی را كمرنگ می كند پس بهتر است در هر كاری زمان درست ان در نظر گرفته شود
صادق تهران
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
۱
۰
ازدواج زود هتگام با راهنمایی بزرگتر ها بنا به چند دلیل كار درستی ست/اول اینكه در جامعه امروز فساد اخلاقی و تهاجم فرهنگی زیاد شده .و غریضه باعث دوستی های نادرست شده كه عوارض بدی بر روحیه و منش فرد داره و دوم اینكه با حضور همسر هم میشه جونی كرد و تفریح آقای روانشناس؟شما از مشكلات جوانها؟؟ در جامعه ی كه همه كمین كردن تا از دختر ها سو استفاده كنن و بعد رهاشون كنن چی میدونید از آثار این شكست های عشقی وناباوری ها و بی اعتمادی هاش یا رسوایی هاش چیزی میدونید؟میدونید 90درصد پسرها با اینكه خودشون از افراد سوء استفدگر از دختر ها هستن بازهم حاضر به ازدواج با دختری كه دوستی نادرست داشته نیستن.
صادق اسلامشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
۰
۰
امیدوام منتشر بشه حقیقت من ازدواج زود هتگام با راهنمایی بزرگتر ها بنا به چند دلیل كار درستی است اول اینكه در جامعه امروز فساد اخلاقی و تهاجم فرهنگی زیاد شده .و غریضه باعث دوستی های نادرست شده كه عوارض بدی بر روحیه و منش فرد داره و دوم اینكه با حضور همسر هم میشه جونی كرد و تفریح آقای روانشناس؟شما از مشكلات جوانها؟؟ در جامعه ی كه همه كمین كردن تا از دختر ها سو استفاده كنن و بعد رهاشون كنن چی میدونید از آثار این شكست های عشقی وناباوری ها و بی اعتمادی هاش یا رسوایی هاش چیزی میدونید؟ میدونید 90درصد پسرها با اینكه خودشون از افراد سوء استفاده گر از دختر ها هستن بازهم حاضر به ازدواج با دختری كه دوستی نادرست داشته نیستن.
اسلام
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
۰
۰
ازدواج برای رفع نیاز جنسی متاسفانه در ایران شاید 80% اتفاق می افتد باعث بروز طلاق عاطفی و اخراش هم اگر طرفین شجاعت و نترس باشند و دیگه از زندگی سیر و سیر سیر بشوند در هنگام خفگی مطلق دست به طلاق دائمی می زنند و این هم علائم بد و شاید جبران ناپذیری را برای طرفین داشته باشد . ازدواج باید بر اسای عقل ومنطق مشورت باشد یعنی زوجها قبل از تصمیم باید ( مشاهده , مصاحبه , مكاشفه , مشاوره و حتی مناظره ازدواج ) انجام دهند . ببینند ایا از تعادل ازجهات اقتصادی , اجتماعی , اعتقادی, روانی , و جسمی و... بین شان بر قرار هست یانه . درستكه یكی از عوامل زناشویی كه مهم هم است باید رفع نیاز جنسی باشد. بله زندگی ناهمواری های دیگه داره باید صاف شود
یك خانم
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
۰
۰
زندگی بر مبنای نیاز جنسی یعنی طلاق . چونكه اگر نیاز جنسی فرد در اوج خودش باشه اصلا نمیتونه درست و منطقی فكر كنه و همه چیز رو مسایل جنسی میبینه و دوست داره زودتر به این نیاز برسه پس موارد اصلی زندگی رو سرسری میگره و این یعنی تباهی
شیلا
Netherlands
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
۰
۰
آقای صادق : چند هزار مورد می خواید براتون رو كنم كه ازدواج زود هنگام باعث خیانت مرد و زن به همدیگه شده ؟ به نظر شما اگه دختر و پسر مجرد با هم دوست بشن بهتره یا زن و مردی كه حد اقل یك بچه هم دارن برای خودشون یه دوست پسر یا دوست دختر هم داشته باشن ؟ اكثر ازدواجهایی كه منجر به طلافق می شه در سن كم اتفاق افتاده حالا دلیلش می خواد رابطه جنسی باش یا ه چیز دیگه ای .
مینا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
۰
۰
با مطلبتان كاملا موافقم و امیدوارم این موضوع در جامعه ما هم جا بیفتد و تا سن یك دختر یا پسری از 25 رد شد همه با چشم یك عنصر اضافی مجرد بهش ننگرند!!!!!
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
۱
۰
من 17سالگی ازدواج كردم الان هم 38سالمه یه دختردانشجودارم دوتاپسر هم دارم كه دردبیرستان مشغول به تحصیلن خیلی هم راضیم چون الان با پسرام مثل دودوست بازی میكنیم و زندگی .اتفاقا هرچه زودتر ازدواج كنیم زودتر مشكلات زندگی رو پشت سر میزاریم.
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
۰
۱
با نظر آقای روانشناس مخالفم.خودم هم تحصیلكرده هستم ولی تمام این نظرات كه در كتب درسی آمده مبتنی بر نظریات غربی هاست و مطابق با جامعه ما اصلاح نشده.نظر آقای ناصر را ببینید ، چقدر خوبه آدم با بچه هاش رفیق باشه و اختلاف سنی كم داشته باشه.
علی
-
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
۰
۰
با سلام.
بنده تا حدودی با كتب روانشناسی آشنایی دارم و تا مقطع ارشد روان را هم گذروندم.متاسفانه مطالب این كتاب ها صرفا ترجمه كتب غربی است و هیچ گونه تطابقی با جامعه اسلامی وفرهنگ ما ندارد.مباحث روانشناسی اسلامی تا حدودی مطابق اسلام است. كلا در هر مبحثی دو دیدگاه وجود دارد.یك دیدگاه غربی كه در دانشگاه ها و به عنوان روان تدریس میشود و یك دیدگاه هم رجوع به احادیث و روایات است.به نظره شخصی حقیر استفاده از روایات و قرآن منبع كاملی برای شروع زندگی و مدیریت یك زندگی است.

نیازمندی ها