110 تاجر اروپایی امروز به ایران آمدند

لشکر بازرگانان فرانسوی در تهران

شش ماه پس از روی کار آمدن حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در ایران، دیپلمات ها و شرکت های غربی برای رسیدن به تهران با هم مسابقه می دهند، به این امید که گرم شدن روابط دیپلماتیک، بازارهای سودآور ایران را به روی آنها بگشاید.
کد خبر: ۶۴۲۵۴۱
لشکر بازرگانان فرانسوی در تهران

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، هیاتی مرکب از 110 عضو MEDEF (اتحادیه بزرگ ترین کارفرمایان فرانسه) روز جاری دوشنبه وارد تهران شدند تا پس از یک غیبت هفت ساله، بار دیگر گفت و گوی تجاری با مقامات و شرکت های ایرانی را از سر بگیرند.

فرانس پرس گفت: تا زمانی که تحریم های سخت بین المللی پابرجا هستند، هیچ قراردادی امضا نخواهد شد لیکن این دیدار سه روزه، یک قدم اساسی در راستای محکم کردن دوباره جای پای شرکت های فرانسوی در ایران است.

بر اساس این گزارش، بازار خودروی ایران نخستین حوزه فعالیت شرکت های بزرگ فرانسوی از جمله پژو و رنو است. پژو در سال 2012 ایران را ترک کرد و رنو در ژوئن 2013 (خرداد 92) به دلیل تحریم صادرات قطعات خودرو، همکاری خود با ایران را قطع کرد اما حالا شرکت های فرانسوی امیدوار هستند بار دیگر سهم خود از بازار خودرو ایران را از رقبای آسیایی خود بگیرند.

تعداد خودروهای تولید شده در ایران بین سالهای 2011 و 2013 بیش از یک دوم کاهش یافت و از 1.7 میلیون به 500 هزار دستگاه رسید.

یک تحلیلگر که به شرط ذکر نشدن نامش حاضر به مصاحبه با فرانس پرس شد، گفت: در میان کشورهای منطقه و در مقایسه با سوریه، عراق، مصر و لیبی، ایران به داشتن تقاضای باثبات داخلی در زمینه خودرو مشهور است.

بازگشت دیپلمات های غربی به ایران

ایران اخیرا دیدارهایی با مقامات بلندپایه سیاسی کشورها داشته است، از جمله با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که هفته گذشته در راس هیاتی به منظور تقویت روابط اقتصادی میان دو کشور از ایران دیدن کرد.

اما بونینو وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در ماه دسامبر (دی) به تهران رفت.

همچنین انتظار می رود کارل بلیت وزیر امور خارجه سوئد نیز امروز به تهران برسد در حالی که همتای لهستانی وی رادوسلاو سیکورسکی احتمالا اواخر فوریه (اواسط اسفند) به ایران سفر خواهد کرد.

دیدار اخیر وزیر امور خارجه انگلستان، جک استراو و رییس سابق سازمان ملل و کوفی عنان نیز باید به این فهرست اضافه شود.

امیر محبیان تحلیلگر سیاسی به خبرگزاری فرانسه گفت: این دیدارها نشانه آن است که تابوی تحریم ها درهم شکسته شد و این یک پیروزی مهم برای دیپلماسی روحانی است.

امریکاییها هم می آیند

در همین حال، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در ماههای اخیر چند بار با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف ملاقات کرده است و دیروز (یکشنبه) نیز این دو در حاشیه کنفرانس مونیخ با یکدیگر ملاقات کردند تا در مورد دور بعدی مذاکرات هسته ای صحبت کنند.

ایران قرار است 18 فوریه (29 بهمن) در وین با گروه پنج به علاوه یک مذاکره هسته ای را دنبال کند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به حضور گسترده هیاتهای اقتصادی کشورهای مختلف در ایران گفت: در ماه های اخیر شرکت های مختلف اروپایی مذاکراتی با طرفهای ایرانی انجام داده اند و پیام هایی هم از شرکت های آمریکایی دریافت کرده ایم و به همین خاطر برای حضور بخش خصوصی کشورهای مختلف از جمله آمریکا، اروپا و یا سایر کشورها در ایران محدودیتی وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، بهروز علیشیری در حاشیه نشست نمایندگان انجمن کارفرمایان فرانسه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ایران به دنبال ایجاد روابط اقتصادی پایدار با سرمایه گذاران خارجی است و به همین دلیل هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم.

وی در خصوص علت علاقه شرکت های فرانسوی برای حضور در بازار ایران گفت: بازار ایران به دلیل ظرفیت های اقتصادی بالایی که دارد، شرکت های خارجی به خصوص شرکت های فرانسوی را ترغیب به حضور مجدد در بازار ایران کرده است.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران افزود: هیئت فرانسوی که از شرکت های بزرگ این کشور تشکیل شده است، زمینه حضور در ایران را مساعد تشخیص داده اند و آماده سرمایه گذاری گسترده در کشورمان هستند.

علیشیری با بیان این که، شرکت های خارجی از قطع ارتباط با ایران آسیب های زیادی دیده اند گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکت ها و حتی مؤسسات پولی و مالی بین المللی تمایل دارند که به بازار ایران بازگردند، چرا که شرکت های خودروسازی رنو و پژو پس از خروج از بازار ایران دچار بحران شدند.

وی اظهار داشت: شرکت های حاضر در ترکیب هیات فرانسوی از بخش های مختلف مانند صنایع خودروسازی، نفت، گاز، پتروشیمی و غیره هستند که با جدیت مذاکره با طرف های ایرانی را پیگیری می کنند.

وی در خصوص چگونگی بازگشت شرکت های خارجی به بازار ایران گفت: استراتژی جدید ایران این است که روابط اقتصادی با سایر کشورها از طریق سرمایه گذاری و تولید پایدار انجام شود و نباید همکاری های اقتصادی میان کشورها با مسائل سیاسی پیوند بخورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها