رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تغییر فرهنگ غذایی جامعه ایرانی و گرایش مردم به سمت مصرف غذاهای آماده (فست فود‌ها) اخیرا پرفشاری خون حتی در کودکان و نوجوانان روبه افزایش است.
کد خبر: ۶۴۰۴۶۲

جام جم سرا: دکتر مجید حاجی فرجی اظهار داشت: از زمانی که الگو و سبک زندگی جامعه ایرانی تغییر کرد و به سمت زندگی در شهرهای صنعتی پیش رفته، الگوی غذایی آن‌ها نیز به سمت زندگی صنعتی و استفاده از غذاهای آماده تمایل پیدا کرده است.
وی افزود: از سوی دیگر فعالیت بدنی مردم نیز کاهش یافت و به دلیل مشغله زیاد سرپرستان خانواده و فرصت کم آن‌ها برای تهیه غذاهای سنتی و شایع شدن مصرف مواد غذایی آماده، عادات غذایی کودکان و نوجوانان نیز تغییر یافت و به یک عادت غلط غذایی تبدیل شد. گوشت‌های فرآوری شده به صورت سوسیس و کالباس، کنسرو‌ها و غذاهای آماده یا نیمه آماده به دلیل اینکه مواد افزودنی، نمک و روغن زیادی دارند، سبب بروز عارضه پرفشاری خون حتی در کودکان و نوجوانان می‌شود.
او گفت: این مواد غذایی علاوه بر اینکه پرکالری هستند و سبب بروز اضافه وزن می‌شوند، به دلیل افزودنی‌های خاص و همچنین شیوه طبخ نامناسب، سبب بروز عوارضی برای سلامتی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن آن‌ها می‌شود. فست فود‌ها به دلیل اینکه برخی آن‌ها به صورت سرخ کرده مصرف می‌شوند، روغن بیشتری وارد بدن می‌کنند و به همین دلیل سبب بروز بیماری‌های غیرواگیر مانند چاقی، سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی و کبدی می‌شوند. همچنین مصرف این گونه غذا‌ها به دلیل افزودنی‌ها و روغن و کالری بالا در درازمدت میزان بروز سرطان را در جامعه بالا می‌برد.
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین عدم توجه والدین به مصرف سبزی‌ها و انواع سالاد‌ها در وعده‌های غذایی را یکی دیگر از عوامل تغییر ذائقه کودکان و نوجوانان عنوان کرد و گفت: والدین به دلیل فرصت محدودی که به دلیل زندگی ماشینی دچار آن شده‌اند، بیشتر مواقع این دسته از مواد غذایی را از سفره‌های خود حذف می‌کنند و همین امر سبب عدم تمایل کودکان به خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها و در نتیجه دچار شدن به عواقب عدم مصرف آن‌ها می‌شود.
حاجی فرجی افزود: به طور کلی هرم غذایی مردم ما تغییر کرده است و بهترین نشانه آن بروز و افزایش بیماری‌های غیرواگیر در بین مردم است. بیش از ۵۰ درصد افراد جامعه ما مبتلا به چاقی هستند، میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در کشور افزایش یافته و سن بروز آن پایین آمده و میزان بروز سرطان‌های مختلف در بین زنان و مردان افزایش یافته است و نمی‌توان گفت که این مسایل بی‌رابطه با تغذیه مردم است.
حاجی فرجی با تاکید بر اینکه یکی از عوامل موثر در بروز این گونه بیماری‌ها، مواد غذایی و نوع طبخ غذا است، خاطرنشان کرد: در دهه اخیر تلاش‌های زیادی شده است تا ازطریق آموزش‌های همگانی بتوان اطلاعات عموم مردم را در این زمینه افزایش یابد؛ اما از آنجایی که تغییر عادات مردم کار بسیار دشواری و زمان بری است باید بیشتر در این زمینه کار فرهنگی کرد. |ایرنا|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها