علی‌اکبر صالحی با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده که ایران به تعهدات خود در قالب توافق ژنو عمل کرده است گفت:همانطور که در برنامه اقدام مشترک مشخص شده بود مقرر شد ایران و کشورهای 1 +5 تعهداتشان را به شکل همزمان انجام دهند.
کد خبر: ۶۳۷۴۰۰
آژانس پایبندی ایران به تعهدات توافق ژنو را تایید کرد

رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتگو با واحد مرکزی خبر گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد، جمهوری اسلامی ایران تعهداتش را انجام داده است.

وی گفت: طبق توافق ژنو مقرر شد اقدامات دو طرف از امروز همزمان آغاز شود که برای این اقدامات پیش زمینه ای نیاز است و اینگونه نیست که اقدامات دفعتی باشد بلکه باید اقداماتی نیز از قبل انجام می شد و بازدیدهایی صورت می گرفت.

صالحی افزود: براین اساس بازرسان آژانس دو روز پیش به ایران آمدند و از بخش انبارهای مربوط به رآکتور 40 مگاواتی اراک بازدید کردند تا طبق توافق مطمئن شوند که آنجا سوخت هسته ای و آب سنگین نداریم که این اطمینان حاصل شد.

وی اضافه کرد: بازرسان همچنین به اصفهان رفتند زیرا ما پذیرفته ایم که فعلا در سایت اصفهان تولید سوخت را به شکل داوطلبانه تا 6 ماه تعلیق کنیم که آنجا نیز بازدیدهای لازم را انجام دادند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: از دیگر اقدامات بازرسان حسابرسی مواد هسته ای است که به عنوان نمونه چند میله سوخت چقدر پودر و چه میزان قرص سوخت تولید کرده ایم تا پس از شش ماه دوباره بررسی کنند که این میزان تغییر نکرده باشد.

صالحی درباره اقدامات بازرسان در تعلیق داوطلبانه غنی سازی 20 درصد نیز گفت: بازرسان امروز ابتدای صبح به سایت نطنز رفتند و حلقه میانی دو آبشار در این سایت مهر و موم شد.

وی افزود: چهار آبشار نیز در سایت فردو داریم که بازرسان پس از سایت نطنز اتصال میان این آبشارها را نیز مهر و موم کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در ادامه تزریق رقیق سازی آغاز شد و آقای آپارو بازرس آژانس حدود ساعت 11 و 30 دقیقه در تماس با آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران تعهداتش را طبق توافقنامه انجام داد.

صالحی افزود: آژانس نیز اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران تعهداتش را انجام داده است و اکنون آنان نیز متقابلا باید اقداماتشان را انجام دهند.

وی اضافه کرد: امروز 20 ژانویه روز بلندی است و اقدامات آنان نیز متقابلا باید انجام شود؛ ما حدود هفت، هشت ساعت با امریکا و حدود دو ساعت و نیم با اروپا تفاوت زمان داریم بنابراین به زودی باید آنان نیز اقدامات متقابلشان را اعلام کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت : به مردم اطمینان خاطر می دهم فعالیت های این سازمان با قدرت و قوت ادامه می یابد.                         

علی اکبر صالحی افزود : اصل فعالیت‌ها که مربوط به اداره نیروگاه بوشهراست به خوبی انجام می شود و بخش دیگر غنی سازی است که با غنای 5 درصد ادامه می یابد و حتی به تولید آن افزوده می شود.

وی گفت : آبشارهایی که تا کنون اورانیوم 20 درصد تولید می کردند اکنون  5 درصد تولید خواهند کرد بنابراین تولید اورانیوم  5 درصد افزایش خواهد یافت.

صالحی افزود : بخشی از اقدامات نیز مربوط به رقیق سازی است که حدود  100 کیلو اورانیوم را باید در فاصله زمانی مشخص رقیق سازی و  100 کیلو از اورانیوم 20 درصد را نیز تبدیل به اکسید اورانیوم کنیم که همان پودر اورانیوم است؛  کاری که   بالاخره باید انجام می دادیم.

وی گفت : ما صفحات سوخت را که می سازیم باید از اکسید اورانیوم استفاده کنیم پس آن بخشی که تبدیل به اکسید می شود برای این کار استفاده خواهد شد .

صالحی افزود : فقط اگر بگوییم یک امتیازی واگذار می کنیم ، رقیق کردن حدود  100 کیلو اورانیوم 20 درصد غنی شده است که ما این رقیق شدن را نیز به نحوی انجام می دهیم که از آن حسن استفاده را داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور گفت : در گذشته در برخی غنی سازی ها ، درجه غنایش آن مقدار نبود که در نیروگاه بوشهر مورد استفاده باشد که با این رقیق کردن درجه غنای آن را اصلاح می کنیم و این اقدامی است که باید زمانی انجام می شد.

صالحی افزود : البته شاید این اقدام به روش های دیگر نیز قابل انجام شدن است اما اکنون با این روش انجام می دهیم و همه کارها به خوبی پیش می رود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تعهدات ایران درباره تاسیسات هسته ای اراک نیز گفت : در این تاسیسات جز نصب نکردن یک سری تجهیزات اصلی مانند پمپهای اصلی ، اتاق کنترل  و «هات سل» بقیه کارها که بسیار گسترده است پیش می رود.

صالحی افزود : افکار عمومی این طور برداشت می کند که گویی راکتور آب سنگین اراک در حال فعالیت است اما این راکتور هنوز کامل نشده است و در حال ساخت آن هستیم.

وی گفت : حدود  80 تا  85 درصد این راکتور ساخته شده و حدود 15 تا  20 درصد آن باقی مانده است که باید تکمیل شود و ما خیلی از این کارها را انجام می دهیم.

صالحی تاکید کرد: نصب نشدن برخی تجهیزات راکتور اراک در این شش ماه چیزی را عقب نمی اندازد ؛ اساساً قرار نبود برخی تجهیزات را در این شش ماه نصب کنیم پس از این نظر ما هیچ زیانی نمی بینیم و برنامه های سازمان انرژی اتمی با قوت و قدرت پیش می رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مسعود ح
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
۰
۰
از كدام توافق نامه صحبت می كنید از پلمب نیروگاه های ایران و مانیتورینگ و پی بردن به هرچی كه جوانان و شهیدان هسته ای ما با ساعت ها كارهای شبانه روی به آن دست پیدا كردن از اینها صحبت می كنید

نیازمندی ها