خیال‌پردازی جنسی امری طبیعی است. همه انسان‌ها خیال‌پردازی جنسی دارند و در ذهن خود به فانتزی‌های جنسی فکر می‌کنند. در واقع احساسات و شهوت طبیعی نهفته موجود در درون هر فردی با خیال‌پردازی جنسی امکان بروز پیدا می‌کنند. هر فردی در حین نزدیکی و برای کسب لذت بیشتر، به نوعی در تخیلات خویش، به رویاهای جنسی می‌پردازد و تلاش می‌کند تا با عملی کردن آن‌ها تجربهٔ جنسی متفاوت و شیرین‌تری را نسبت به قبل لمس کند.
کد خبر: ۶۳۷۱۴۰

میزان و درجه خیال پردازی‌های جنسی از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت است و برحسب سن، جنسیت، قدرت تخیل و خیال‌پردازی، سابقه رابطهٔ جنسی و توان جسمی دامنه متغییری دارد.
مثلا، برخی از افراد تنها یک رویه ثابت و مشخصی را برای رابطه جنسی خود تعیین می‌کنند و در همه حال آن را می‌پسندند و راضی به آن بوده و بدان طریق هم کسب لذت می‌کنند تا آنجایی که تا آخر عمرِ فعالیت جنسی خود نیز‌‌ همان طور باقی می‌مانند، اما در مقابل، افرادی هستند که تنوع در رابطه جنسی را ترجیح می‌دهند و دائما به دنبال تغییر این رابطه بوده و راجع به چگونگی رابطه جنسی، کمیت و کیفیت آن و بهبود این رابطه، تخیل داشته و فکر می‌کنند. برای برخی تنوع در نزدیکی و جستجوی لذتی جدید، بسیارحائز اهمیت است.

رابطه جنسی خیالی؛ میلی برخاسته از درون

شاید از خودتان سوال کنید که خیال‌پردازی جنسی و رابطه جنسی خیالی چگونه است و اهمیت آن چیست؟
خیال‌پردازی جنسی اساس یک رابطه جنسی سالم و با کیفیت است. فرد با تصورات خیالی خود وارد رابطه جنسی با همسر می‌شود و در حین رابطه به شناخت حقایق خیالات خود می‌پردازد و از بهترین آن‌ها که مناسب حال خود و همسر است، ‌‌نهایت استفاده را می‌برد و در رابطه‌های بعدی در جهت تکمیل و یا بهبود آن قدم بر می‌دارد.
بنابر نظر روان‌شناسان و متخصصان مسائل جنسی، ضمیر ناخودآگاه هر فردی در شکل گیری خیال‌پردازی جنسی نقش بسزایی دارد و قدرت تخیل در رابطه جنسی، با میزان شهوت و هوس هر فردی در ارتباط مستقیم است. این بدان معناست که هر چقدر میزان شهوت فرد بالا باشد شدت و قدرت خیال‌پردازی جنسی هم بالا خواهد بود.
از سوی دیگر، تحقیقات نشان داده است که بسیاری از زنان در طی یک رابطه جنسی خیالی، با کمک تصورات و خیالات خود به ارگاسم رسیده، ارضاء می‌شوند و به آرامش درونی دست می‌یابند به همین دلیل، می‌توان گفت میزان خیال‌پردازی جنسی در زنان نسبت به مردان بیشتر است.
خیالِ داشتن رابطه جنسی و میل به مقاربت از حالات درونی هر فردی است که باید ارضاء شود. گاهی فکر و ذهن فرد به شدت درگیر این مسئله می‌شود و گاهی نیز ارضای این میل به قدری قوت می‌یابد که ممکن است زمینه‌ای برای بروز مشکلات درونی و روحی در شخص شود. مثلا، اگر به هنگام نیاز به رابطهٔ جنسی، پاسخ درستی به این حالت فرد داده نشود؛ شهوت و هوس، ارضاء نشده باقی می‌ماند و در ‌‌نهایت نیز ممکن است سرکوب گردد. به دلیل واپس رانی این غریزه، فرد دچار استرس و پریشانی شده، احساس ناراحتی می‌کند و همیشه نگران و مضطرب خواهد بود. در صورت تکرار این حالت و عدم ارضای مکرر آن، اندک اندک شخص احساس سرخوردگی و ناکامی می‌کند، اعتماد به نفسش کاهش می‌یابد و حس غالب فرد از خود، احساس حقارت خواهد بود. 

فواید خیال پردازی جنسی

روان شناسان معتقدند خیال پردازی جنسی فواید بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع در روش و چگونگی مقاربت
  • کاهش اضطراب، استرس و نگرانی
  • آشنایی با خصوصیات روانی و روحی خود و همسر
  • آگاهی از علائق و تمایلات خود و همسر
  • افزایش علاقه و محبت زوجین نسبت به یکدیگر در زندگی مشترک
  • افزایش هیجانات مثبت در حین رابطه جنسی
  • صمیمیت بیش تر زوجین در زندگی زناشویی
  • افزایش اعتماد به نفس به خاطر جلب رضایت همسر
  • آرامش خاطر از فعال جنسی بودن
  • کسب رضایت از زندگی جنسی


خیال پردازی های جنسی و داستان های ناگفته آن!

‌‌ همان طور که در سطور پیشین مطرح شد، رویا‌پردازی در رابطه جنسی امری طبیعی و حتی مفید است و حقیقت خیال‌پردازی جنسی چیزی جز آنچه گفته شد نیست، اما با وجود محسنات خیال‌پردازی جنسی، گاهی این حقیقت مطلوب چهره‌ای متفاوت به خود می‌گیرد و نامطلوب‌ترین می‌شود.
به عبارت دیگر، گاهی خیال پردازی‌های جنسی، نه تنها مفید نیست، بلکه ضرر و زیان جبران ناپذیری دارد که ممکن است سالیان سال فرد را مبتلا به خود کنند و در ورطه خاموشی سوق دهند.
روان‌شناسان معتقدند: افراط و تفریط درخیال پردازی‌های جنسی خوب نیست و ممکن است پیامدهای ناخوشایندی را برای فرد به وجود آورد.
تفریط در خیالپردازی‌های جنسی، برخلاف ذات بشری است و موجب رخوت درونی فرد شده و در ‌‌نهایت دلزدگی زناشویی را برایش رقم می‌زند، این در حالی است که افراط در آن هم خالی از عیب نیست.
متأسفانه، در سال‌های اخیر به واسطه افزایش عوامل تحریک کننده جنسی چون ماهواره و امکانات ارتباطی پیشرفته، فیلم‌ها و عکس‌های مبتذل، مجلات و کتاب‌های تبلیغاتی نامناسب؛ ارتباطات گسترده اجتماعی زنان و مردان و.... بسیاری از افراد دچار خیال پردازی‌های نامتعارف و به دور از نیاز و طبیعت انسانی خود شده‌اند و لکن به موجب آن‌ها نیز با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.
متخصصان جنسی می‌گویند: خارج شدن و فرا‌تر رفتن از حد و حدود واقعی تخیلات طبیعی، برای فرد مضر است و موجب بروز بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات روانی می‌شود، آن‌ها معتقدند این افراد بیش از هر گروه دیگری در معرض ابتلا به مشکلات و انحرافات جنسی، وسواس فکری، اضطراب، افسردگی، اختلالات شخصیت هستند.
از سوی دیگر، خیال پردازی‌های افراطی و بی‌حد و حصر باعث می‌شود که فرد در میل جنسی و هوی وهوس خود غرق شود و حتی گاهی ممکن است تا آنجایی که قدرت عقل و استدلال زائل شود، پیش رود و در ‌‌نهایت، کار به جایی برسد که صرفا با پاسخگویی به هیجانات منفی به مدیریت رفتارهای خویش بپردازد؛ و اینجا دقیقا‌‌ همان نقطه‌ای است که خواسته‌ها و تمایلات نامعقول و نامطلوب فرد شکل می‌گیرند. افراد تنوع طلب با شهوت جنسی بالا مثال بارز این حالت می‌باشند. افزایش شهوت جنسی و بالا رفتن قدرت خیال‌پردازی باعث می‌شود که برخی از مردان و یا زنان به طور ناخودآگاه علیرغم وجود همسر، میل زیادی به برقراری رابطه جنسی با فردی غیر از زن و یا شوهر خود نشان دهند.
چه بسا اندک نیستند زن و شوهرهایی که به موجب این میل سرکش، راه را بیراه رفته‌اند و به همسرشان خیانت کرده‌اند و یا آنکه فقط به خاطر وجود فکر وسواسی خیانت به همسر و اصرار ذهن به انجام آن رفتار، با آنکه مرتکب هیچ اشتباه و خطایی نشده‌اند، خود را گناهکار می‌دانند، دائماً آشفته هستند و عذاب وجدان دارند. از طرفی دیگر، برخی از افراد به خاطر قدرت بالای خیال‌پردازی و شهوت جنسی، آنچنان در خیالپردازی‌های مرضی خویش پیش می‌روند که علاقه به جنس مخالف را از دست می‌دهند و تمایل افراطی به برقراری رابطه با هم جنسان خویش پیدا می‌کنند.
شاید شنیده یا دیده باشید که زنان و مردان متاهل و یا مجردی را که به هم جنسان خود تمایل جنسی دارند و تنها راه ارضای جنسی خود را هم جنس بازی می‌دانند.
عده‌ای دیگر نیز، دچار اعتیاد جنسی می‌شوند و تمایلات دگر جنس خواهی و یا هم جنس خواهی خود را در دنیایی به غیر از واقعیت جستجو می‌کنند. تجسم ذهنی رابطه جنسی با افراد خیالی و یا تصاویر بازیگران خوش اندام پورنو در دنیای مجازی، آنچنان لذت کاذبی را برایشان فراهم می‌کند که ارضای خیالی و مجازی را که غالبا با خودارضایی همراه است را بر رابطه جنسی سالم و حقیقی ترجیح دهند. اعتیادجنسی، یکی از عوامل مهم، در تمایل جوانان به تجرد است و همچنین یکی از مهم‌ترین دلایل سردی روابط عاطفی زوجین و علت اصلی مشکلات زناشویی و اختلالات جنسی چون سرد مزاجی، انزال زودرس، بی‌میلی جنسی و... در متاهلین است.
آنچه گفته شد تنها خلاصه‌ای کوتاه از مشکلات خیالپردازی‌های جنسی مرضی است و اصل مطلب چیزی فرا‌تر از آن است که بیان شد.

 

چگونه خیال پردازی های جنسی مرضی را  کنترل کنیم؟

بی‌گمان دریافته‌اید که در صورت عدم کنترل این شهوت و رابطه جنسی خیالی، وضعیتی به وجود می‌آید که شخص به طور ناخودآگاه گرفتار عذاب وجدان و احساس گناه می‌شود. همچنین به مرور زمان، چنین فردی خود را، موجودی منحرف و بی‌مصرف در اجتماع خواهد یافت. لذا، شکل گیری عقده‌های روحی و احساس حقارت در فرد از پیامدهای اجتناب ناپذیر و حتمی الوقوع این گونه افکار است که موجب اختلافاتی در روابط اجتماعی و زناشویی فرد می‌شود.
حال می‌پرسید: چگونه می‌توان این حس را کنترل کرد؟
روان‌شناسان تدابیر ذیل را برای پیشگیری و پرهیز از مشکلات خیال‌پردازی جنسی بیان می‌کنند:

* آگاهی از علت این حس، اولین گام است

تنها خود شما هستید که می‌توانید تشخیص دهید، دلیل هوی و هوس و شهوتتان چیست؟
از خود بپرسید:
آیا این خیال پردازی‌ها، هوس و شهوت، تنها به دلیل زیاده روی میل درونی شماست و یا اینکه، فقط به عنوان نشانگری از میل ذاتی و مفیدی است که برای تقویت و لذّت بیشتر از رابطهٔ جنسی لازم وضروری است؟
برای پاسخگویی به این سوال، واجب است بدانید که، این گونه خیال پردازی‌ها، توّهمات و هوی و هوس دربارهٔ رابطهٔ جنسی، بخشی از طبیعت درونی هر انسانی است و فقدان آن‌ها جای بسی سوال دارد؛ لذا توصیه می‌کنیم از وجود آن‌ها در ذهن خود احساس شرم و خجالت نداشته باشید.
اما اگر این افکار، بیش از اندازه هستند و وجود آن‌ها موجب آزردگی و تکدر خاطرتان شده، باید بگوئیم، شرایط به گونه‌ای دیگر است و شما بایستی آن را تهدیدی جدی در نظر گرفته و سهل انگاری نکنید.
روان‌شناسان پیشنهاد می‌کنند که در چنین مواقعی بهتر است به درون خود مراجعه کنید و در جستجوی علت اصلی باشید و آن را پیدا کنید. به طور مثال، آزار جنسی و یا وجود رابطهٔ جنسی ناموفق می‌تواند دلیلی باشد که جهت فکر و تخیل فرد را درمورد رابطه جنسی به سوی خلاف پیش رفته و منجر به مشکلات و انحرافات جنسی شود.

پذیرش میل جنسی ، دومین گام است

برخی به اشتباه تصور می‌کنند تنها چارهٔ کار، دوری و پرهیز از خیال‌پردازی است؛ اما اینکه صرفا بخواهید دست از این رویاپردازی‌ها بردارید راه حل مشکل نیست. این فراموشی‌های ظاهری، نه تنها موجب ایجاد استرس و اضطراب‌های درونی می‌گردد، بلکه تبعات بعدی آن، می‌تواند مشکل را نیز دو صد چندان نماید. بدانید و پبذیرید که این تصورات و خیال پردازی‌های جنسی، برای همهٔ انسان‌ها، حتی در بسیاری از مردم اطراف شما، وجود دارد و هرگز حس غریبی برایشان نیست؛ و این در حالی است که هیچ یک از آن‌ها منحرف و فاسد اجتماعی نیستند!

 * در سومین گام، بر تصورات ذهنی خود مسلط شوید

برای غلبه بر خیال پردازی‌های جنسی افراطی، سعی کنید تصورات صحیح و مناسبی را در ذهن خود پرورش دهید.
روان‌شناسان می‌گویند: در این مرحله مهم و حیاتی، به جای احساس، منطق خود را حاکم کنید و عاقلانه برخورد نمائید. بهتر است در حین خیال‌پردازی، به روابطی معقول و طبیعی فکر کنید و از اندیشیدن به روابط یا حالاتی که ممکن است به جسم یا روح شما آسیب بزند، به شدت پرهیز کنید.
بهتر است به رویاهای دست یافتنی و واقعی فکر کنید نه خیالی. توجه به این نکته بسیار حائر اهمیت است زیرا عدم دسترسی و ارضاء در رویاهای خیالی، باعث می‌شود استرس و اضطراب تمام وجود شما را در برگیرد و مانعی بزرگ در پیشرفتان محسوب شود. اگر تا کنون چنین رویاهایی داشتید، می‌توانید از این پس، با ورزشی منظّم و اصلاح رویاهای خیالی خود به رویاهایی واقعی، در صدد جبران این اشتباه برآئید و از پریشانی و عقده‌های حقارت درونی خود رهایی یابید.
در ضمن، فکر کردن به رابطهٔ جنسی زیبا و دل نشینی که قبلاً تجربه کرده‌اید و از آن لذّت برده‌اید، می‌تواند به شما در پیشبرد اهدافتان کمک شایانی کند.
علاوه بر آنچه گفته شد، سعی کنید در خیالاتتان، خود را جای هیچ شخصیت خارجی دیگری نگذارید! (منظور این است که نقش افرادی را که در عکس‌ها و یا فیلم‌های پرنو می‌بینید، ایفا نکنید). بهترین کار این است که در خیالاتتان هم، خود واقعیتان را حفظ کنید.

* درچهارمین گام، به سمت یک رابطه جنسی حقیقی حرکت کنید

گاهی لازم است با این حس آزاردهنده مواجه شوید و آن را برای همیشه خاموش کنید. اگر احساس می‌کنید که دیگر نمی‌توانید میل جنسی خود را کنترل کنید و یا در خیال پردازی‌ها ی جنسی خود، با روشی افراطی پیش می‌روید، بهتر است با همسرتان نزدیکی داشته باشید و خود را ملزم به رابطهٔ جنسی عملی و اصولی کنید؛ احتمالا با پرداختن به آن، نه تنها می‌توانید بخشی از رویاهای جنسی منطقی خود را ارضاء کنید، بلکه همچنین بدین طریق خواهید توانست تمام انرژی خود را صرف یک رابطهٔ جنسی حقیقی و واقعی کنید نه خیالات واهی.
لازم به ذکر است، با هدایت این حسّ خیال‌پردازی جنسی در جهت غیر افراطی و واقعی، خواهید توانست با به کارگیری تصوّرات خیالی خود در جهت رابطهٔ جنسی واقعی ‌‌نهایت لذّت را ببرید و به سبب آن به آرامش درونی و احساس خوشنودی برسید. البته همواره به یاد داشته باشید کنترل این حس سرکش، نیازمند زمان و اراده قوی شماست.
|جام جم سرا|نسرین صفری - روان شناس بالینی|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
...
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
۰
۰
خوب بود. ممنون.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها