براساس آنچه در یکی دو سال اخیر عنوان شده است ما با موج سوم ایدز مواجه هستیم و اگر قبلا ابتلا به این بیماری از طریق تزریق شیوع داشت، در موج سوم ایدز، این روابط پرخطر است که خطرساز شده است.
کد خبر: ۶۳۵۲۴۰

به گزارش جام جم سرا، آرمان نوشت در بحث بیماری‌های واگیردار نظیر بیماری ایدز به‌ویژه به این دلیل که درمان قطعی برای آن کشف نشده است، بحث آگاه‌سازی و پیشگیری از اهمیت دو چندان برخوردار است. مسلم است که برای این آگاه‌سازی نیاز به بودجه داریم حال آنکه، به صورت کلی در حوزه بهداشت و درمان اعتبارات آنقدر‌ها افزایش پیدا نکرده است. در بحث تامین اعتبارات حوزه‌های مختلف کشور با مشکل رو‌به‌رو است. نباید فراموش کرد که تحریم‌ها باعث شده است بودجه را انقباضی ببندیم و مسلم است که این ماجرا در بودجه بهداشت هم تاثیر می‌گذارد. امسال بودجه حوزه بهداشت کم نشده است اما، آن چنان افزایشی نیز نداشته است. مسلم است که چنین بودجه‌ای نمی‌تواند در بسیاری از موارد جوابگو باشد اما، نه مجلس و نه دولت، هیچ کدام راهکاری برای حل این مشکل ندارند یا بهتر است گفته شود راهکاری در این زمینه وجود ندارد. شرایطی که در آن قرار داریم اما نباید ما را از این واقعیت غافل کند که حوزه بهداشت و درمان بسیار اهمیت دارد.
من معتقدم اگر بهداشتی وجود نداشته باشد حتی امنیتی هم وجود ندارد. مشکلات شاید در آینده‌ای نزدیک حل شود اما باید در نظر داشت اگر در شرایط مناسبی قرار گرفتیم نباید فراموش کنیم حوزه بهداشت اولویت دارد. در بسیاری از موارد، با اختصاص بودجه و صرف کردن هزینه می‌توان پیشگیری انجام داد.
ناگفته پیدا است که اگر به درستی پیشگیری کنیم آن وقت هزینه‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. بخش عمده‌ای از اعتبارات حوزه بهداشت و درمان صرف رفع مشکلات از جمله درمان و تامین دارو می‌شود. از قبل در این زمینه برنامه‌ریزی درستی انجام نشده است چنانکه، اگر بودجه لازم به پیشگیری اختصاص می‌یافت دیگر شاهد این همه هزینه نبودیم.
در بحث بیماری‌ها واگیردار مانند ایدز همان طور که عنوان شد پیشگیری مهم‌تر از درمان است. ابتلای یک نفر به بیماری ایدز در ایران مهم است و اکنون که اخباری مبنی بر ابتلای چند ده هزار نفر منتشر می‌شود حتما باید توجه ویژه‌ای به این مقوله داشت|مراد‌ هاشم‌زهی - عضو کمیسیون بهداشت مجلس|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها