قبل از ازدواج حتما با نامزدتان درباره مسائل مالی در زندگی و طرح‌هایتان برای آینده صحبت کنید. شما در این صحبتها می‌توانید به درک بهتر و واقع بینانه‌تری از شرایط، دیدگاهها، امکانات و محدودیت‌های پیش رویتان برسید و با داشتن چنان درکی، از مشکلات آتی خود پیشگیری کرده یا آنها را بهتر تحت کنترل قرار دهید. از این رو برخی مباحث مهمتر در این زمینه را برای آگاهی در این زمینه برایتان فراهم کرده‌ایم که در ادامه آمده است.
کد خبر: ۶۲۷۲۷۱

به گزارش جام جم سرا، بهتر است هم شما و هم همسر آینده‌تان اهداف اقتصادی خود را در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت بنویسید. سپس اهداف خود را با هم مقایسه کنید تا ببینید چه اهداف و برنامه مشترک یا متفاوتی دارید. مخصوصا مهم است که درباره هزینه‌های عروسی با هم گفت‌و‌گو کنید. بر سر اینکه می‌خواهید عروسی خود را چگونه برگزار کنید، توافق کنید. ساده و مختصر با تعداد مهمانانی اندک؟ یا پرخرج و گسترده؟ چقدر پول برای آن کنار گذاشته‌اید؟
با توجه به افزایش هزینه‌های عروسی باید دقت کنید تا عروسی به گونه‌ای برگزار نشود که شما در ابتدای زندگی مشترکتان با هزینه زیاد و حتی قرض مواجه شوید.
قبل از ازدواج در زمینه امور مالی بلندپروازی‌هایی نکنید که بعد از ازدواج نتوانید از عهده آن‌ها بربیایید. نامزدتان شریک آینده زندگی شماست، پس با او در این زمینه‌ها صریح باشید، وگرنه واقعیت زندگی مشترک شما را غافلگیر خواهد کرد.
ببینید عادات هزینه‌ای شما و نامزدتان چگونه است. آیا شما کم خرج هستید یا پرخرج؟ اهل پس انداز هستید یا نه؟ و سوالاتی از این دست.

نباید مدام از هزینه‌هایی که برای درازمدت کنار گذاشته‌اید بزنید تا به هزینه‌های جاری برسید. بلکه دقیقا برعکس. هزینه‌های کوتاه مدت و جاری باید با توجه به اهداف بلند مدت شما تغییر کنند

اگر هم شما و هم نامزدتان شاغل هستید، برنامه ریزی و هدف گذاری اقتصادی برای زندگی مشترک با هنگامی که یکی از طرفین شاغل نیست متفاوت است. هر چقدر قبل از ازدواج صریح‌تر و واقع‌بین‌تر باشید، بعد از ازدواج کمتر دچار سوءتفاهم در زمینه امور مالی می‌شوید.     
هنگامی که ازدواج کردید مسائل مختلفی پیش روی شما قرار دارد که در زندگی مجردیتان با آن‌ها مواجه نبودید. قبل از هر کاری با همسرتان صحبت کنید و ببینید که آیا برای شما بهتر است که یک حساب مشترک داشته باشید و تمام درآمد‌هایتان را در آن حساب قرار دهید یا هر کدام حساب جدایی داشته باشید. این امر زمانی اهمیت پیدا می‌کند که عادات هزینه‌ای شما و همسرتان با هم متفاوت باشد. مثلا اگر همسر شما پر خرج است و چندان اهل پس انداز نیست و در مقابل شما کم خرج هستید (و یا بر عکس) بهتر است که حساب‌های جداگانه‌ای داشته باشید. اما اگر هردو اهل پس انداز هستید داشتن حساب مشترک ایده بهتری است. مدیریت این حساب مشترک راحت‌تر از مدیریت دو حساب مجزا و جدا از هم است.
در نظر بگیرید که مسائل مربوط به امور مالی مسائلی ذاتی و همیشگی نیستند، بلکه وابسته به تربیت هستند. پس اگر مثلا همسر شما به خرج‌های بیهوده علاقه‌مند است و چندان اهل پس انداز نیست، بیشتر در انتخاب خود دقت کنید کنار آمدن با این ویژگی او مضر است و تغییر دادن افرادی که سالها به تربیتی خاص عادت کرده‌اند نیز، تا اندازۀ زیادی ناممکن.
حتما حسابی جداگانه از هزینه‌های جاری خود برای امور ضروری کنار بگذارید. هیچ کس نمی‌داند در آینده دقیقا چه اتفاقاتی خواهد افتاد. سعی کنید اگر دخل و خرج ماهانه‌تان به هم نخورد برای جبران آن از این حساب برداشت نکنید. مطمئن باشید که در روز مبادایی که شما به پول احتیاج دارید این حساب بسیار به شما کمک خواهد کرد. هر ماه دوباره پس انداز‌ها و اهداف اقتصادیتان را مورد بررسی قرار دهید.

پس انداز کردن عادتی است که ما آن را یاد می‌گیریم نه طبیعتی که با آن متولد می‌شویم

به هدف‌های کوتاه مدت و بلندمدتی که انتخاب کرده‌اید فکر کنید. اگر احساس می‌کند آن‌ها معقول نیستند با مشورت با همسرتان آن‌ها را تغییر دهید. اگر هم می‌بیند که با توجه به درآمد‌هایتان می‌توانید هدف گذاری‌های جدیدی انجام دهید، حتما این کار را بکنید. هدف گذاری اقتصادی علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند تا بتوانید موقعیت مالی فعلی خودتان را بسنجید می‌تواند انگیزه‌ای برای کار بیشتر و پس انداز بیشتر به شما بدهد. مثلا شاید تصمیم بگیرید که باید در یک سال آینده یک اتومبیل بخرید. به تناسب این تصمیم مشخص کنید که هزینه آن را از کجا‌ها می‌توانید تامین کنید. تواناییتان در زمینه پس انداز را دست کم نگیرید. اگر اندکی با دقت به هزینه‌های جاریتان بنگرید خواهید دید که در زندگی مخارج کوچکی هستند که می‌توانید از آن‌ها چشم پوشی کنید. مخارجی که در نگاه اول اصلا به چشم نمی‌آیند اما در درازمدت مبلغ زیادی می‌شوند. این امر از این جهت مهم است که این مخارج تکرارشونده هستند؛ لذا اگر شما بتوانید آن‌ها را کم کنید ماهانه مقداری پول به صورت پیوسته ذخیره کرده‌اید. پیوسته این نکته را در ذهن داشته باشید که نباید اهداف کوتاه مدت، اهداف بلندمدت را تحت الشعاع قرار بدهند. شما نباید مدام از هزینه‌هایی که برای درازمدت کنار گذاشته‌اید بزنید تا به هزینه‌های جاری برسید. بلکه دقیقا برعکس. هزینه‌های کوتاه مدت و جاری باید با توجه به اهداف بلند مدت شما تغییر کنند.
بچه دار شدن تغییر دیگری است که در زندگی شما اتفاق می‌افتد و شما باید برای مدیریت بهتر مسائل ناشی از آن طرح مناسبی داشته باشید. ورود بچه به ساختار خانواده شما به معنای این است که حالا شما با خرج‌ها و هزینه‌هایی مواجه هستید که تاکنون با آن‌ها مواجه نبوده‌اید. هزینه‌هایی مثل مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی، خریدن لباس و مانند آن. سعی کنید با پدر و مادر و دوستانتان مشورت کنید که در این زمینه از شما تجربه بیشتری دارند. مثلا می‌توانید از همسایه‌ها و دوستانتان بپرسید که کدام فروشگاه‌ها لباس‌های بچه با قیمت مناسب دارند.
هنگامی که فرزند شما به سن مدرسه می‌رسد باید راهکار‌های مناسبی اتخاذ کنید. هزینه تحصیل در چند ساله اخیر افزایش پیدا کرده است. سعی کنید در‌‌ همان کودکی حسابی برای فرزندتان باز کنید. هزینه‌های اضافی را در آن قرار دهید. این حساب می‌تواند به فرزند شما در آینده و هنگامی که می‌خواهد زندگی خود را شروع کند کمک بسیاری کند.
به تفکیک مشخص کنید که فرزندتان در مراحل مختلف زندگی احتمالا با چه هزینه‌هایی مواجه خواهد شد. شما باید از اکنون به همه آن‌ها فکر کنید تا غافلگیر نشوید. به همین منظور فهرستی تهیه کنید و برآورد‌های مالی خودتان را در آن بنویسد. به فرزندتان یاد بدهید که خودش نیز به فکر آینده‌اش باشد. پس انداز کردن عادتی است که ما آن را یاد می‌گیریم نه طبیعتی که با آن متولد می‌شویم.
>> مای جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها