مسئولان سازمان پزشکی‌ قانونی کشور گزارش داده‌اند، در سال گذشته 617 هزار و 358 نفر به دنبال وقوع نزاع به مراکز پزشکی ‌قانونی مراجعه کرده‌اند که بیشترین آمار مراجعان مربوط به تیرماه با 63 هزار و 548 مورد و کمترین آن مربوط به دی‌ماه با 36 هزار و 885 مورد بوده است.
کد خبر: ۶۲۶۶۸۵
هر ساله 600 هزار ایرانی دعوا می‌کنند

این در حالی است که آمار‌های نیروی انتظامی بمراتب کمتر از آمار سازمان پزشکی‌قانونی است. به طوری که بر اساس آمار‌های مندرج در سالنامه آماری مرکز آمار ایران، سالانه به طور میانگین 70 هزار پرونده نزاع و ضرب و جرح در حوزه‌های استحفاظی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد. این اختلاف معنادار در شرایطی است که مسئولان سازمان پزشکی قانونی از افزایش 1.7 درصدی پرونده‌های معاینه نزاع در این سازمان خبر می‌دهند.

این سازمان در جدیدترین گزارش خود آورده است: از کل مراجعان نزاع به مراکز پزشکی قانونی در پنج ماهه امسال 203 هزار و 756 نفر مرد و 86 هزار و 547 نفر زن بودند. بر اساس آمارهای موجود تعداد مراجعان زن مربوط به نزاع در پنج ماهه نخست سال قبل 85 هزار و 513 نفر و تعداد مراجعان مرد 208 هزار و 10 نفر بوده است.

در این گزارش تاکید شده است: در مرداد ماه امسال آمار مراجعان نزاع به مراکز پزشکی‌قانونی 1.7 درصد افزایش یافته و از 62 هزار و 521 مورد در مرداد سال گذشته به 63 هزار و 589 مورد در مرداد امسال رسیده است. اگرچه مشخص نیست دلیل این اختلاف آماری میان پرونده‌های ثبت شده در نیروی انتظامی و سازمان پزشکی‌قانونی به چه دلیلی است، اما بررسی تعداد پرونده‌های تشکیل شده ضرب و جرح در حوزه استحفاظی نیروی انتظامی طی 15 سال اخیر بر اساس اطلاعات موجود در سالنامه آماری مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، تعداد این پرونده‌ها نه کاهش و نه افزایش داشته است.

چندی پیش پزشکی‌قانونی اعلام کرد در شش ماهه نخست امسال 352 هزار و 76 نفر به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی‌قانونی مراجعه کردند.

در این گزارش تفکیک جنسیتی مراجعه‌کنندگان هم درج شده و نیز قید شده بود که در نیمه اول امسال استان‌های تهران با 58 هزار و 591، خراسان‌رضوی با 32 هزار و 806 و اصفهان با 26 هزار و هشت نفر بیشترین و استان‌های خراسان‌جنوبی با 1863، ایلام با 2330 و بوشهر با 2679 نفر کمترین مراجعان نزاع را داشته‌اند.

داده‌ای آماری نشان می‌دهد، میزان نزاع در استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری و اردبیل بیش از استان‌های دیگر و سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر کمترین رقم نزاع را دارند.

باید توجه داشت که آمار نزاع اعلام شده از سوی پزشکی‌قانونی رقم کل نزاع کشور نیست. پزشکی‌قانونی آمار نزاع را از رقم معاینه افراد برای گزارش میزان آسیب ناشی از نزاع اعلام می‌کند. در این آمار میزان نزاع‌هایی که به ضربه جسمی قابل توجه مبدل نشده یا حتی میزان نزاع‌هایی که به هر دلیل به مراجع قضایی یا انتظامی گزارش نشده (بخصوص‌نزاع‌های خانوادگی) را ‌در بر ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها