پژوهشگران علوم پزشکی می‌گویند نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که اگر آسپیرین درست قبل از رفتن به رختخواب مصرف شود، ممکن است بیشترین فایده را برای سلامتی داشته باشد.
کد خبر: ۶۲۶۵۸۲

به گزارش جام جم سرا به نقل از پزشکان بدون مرز، خوردن روزانه آسپیرین به رقیق شدن خون و جلوگیری از تشکیل پلاکت کمک می‌کند، و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. کسانی که برای جلوگیری از مشکلات قلبی و سکته مغزی آسپیرین می‌خورند بهتر از آن را شب‌ها مصرف کنند زیرا احتمال وقوع عوارض قلب و عروق در ساعات صبح سه بار بیشتر از باقی ساعات شبانه روز است یعنی زمانی که فشار خون و فعالیت پلاکت‌ها معمولا در بالا‌ترین حد است.
در مطالعه تازه محققان در مرکز پزشکی دانشگاه لایدن در هلند ۲۹۰ بیمار قلبی را تحت بررسی قرار دادند که برای جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی در آینده آسپیرین می‌خوردند. مصرف روزانه آن‌ها ۱۰۰ میلیگرم بود. در یک مرحله از مطالعه، آسپیرین برای سه ماه اول صبح به آن‌ها داده شد. در دومین مرحله آن‌ها آسپیرین را قبل از خواب خوردند.
محققان دریافتند که وقتی آسپیرین شب‌ها مصرف می‌شد، فعالیت پلاکت خون در صبح خیلی بیشتر کاهش می‌یافت که نتیجه‌ای خوب است. با این حال فشار خون در هر دو مرحله یکی ماند.
دکتر توبیاس بونتن محقق اصلی این مطالعه گفت که او و همکارانش در مطالعات آینده بروز مشکلات قلب و عروقی را بررسی خواهند کرد اما او افزود شاید بهتر باشد کسانی که روزانه آسپیرین می‌خورند آن را پیش از خواب بخورند نه صبح اول وقت.
او اشاره کرد که بعضی دیگر از داروهای قلب و عروق هم شب‌ها مصرف می‌شود، مثل بعضی استاتین‌ها تا تولید کلسترول در طول ساعات خواب را خنثی کند.
او گفت که آسپیرین یکی از موثر‌ترین داروهای موجود است و حالا شاید با مصرف آن قبل از خواب بر تاثیرش افزوده شود.
نتایج این مطالعه در کنفرانس انجمن قلب آمریکا در دالاس اعلام شد.
به گفته محققان افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی باید این دارو را مصرف کنند مگر آنکه یک محدودیت پزشکی مانند حساسیت فوق‌العاده یا عدم تحمل گوارشی وجود داشته باشد. مطالعات قبلی هم نشان داده‌اند که آسپرین می‌تواند مشکلات قلبی عروقی مهلک و غیرکشنده هر دو را در بیماران قلبی بهبود بخشد. به گفته پژوهشگران علیرغم تایید این اثر حفاظت‌بخش، افراد در معرض خطر بطور مرتب آسپرین مصرف نمی‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها