۵ فوت و فن آشپزی و کدبانوگری با تفاله‌های هویج

آب هویج گرفته‌اید؟ تفاله‌هایش را دور نریزید!

بسیاری از ما به دنبال راهی برای خوش طعم کردن غذاهای خود هستیم. طعم خوش غذا علاوه بر اینکه محرکی برای اشتها است، می‌تواند برای افراد کم وزن، کم اشتها یا گاها بیمار نیز مفید باشد. با بکار بردن روش‌های ساده، اما کاربردی زیر می‌توان غذایی با طعم خوش و متفاوت را تجربه نمود.
کد خبر: ۶۲۱۵۲۲

خوش طعم کردن گوشت
برای طعم‌دار کردن گوشت، اول از همه باید بدانید که گوشت را می‌خواهید کبابی کنید یا خورشتی یا استیک!
1- برای بهتر پختن و طعم گرفتن گوشت قرمز کبابی، پیش از طعم‌دار کردن، بافت آن را با پشت چاقو کمی‌ باز و نرم کنید و از ۳ ساعت قبل در کیوی رنده شده، فلفل قرمز و ماست بخوابانید. این روش تنها مختص رستوران‌ها نمی‌باشد. شما نیز می‌توانید در منزل خود آن را تجربه کنید.
2- گوشت مرغ کبابی را باید یک روز قبل در مخلوطی از آبلیمو، فلفل دلمه‌ای، روغن زیتون، فلفل سیاه، زعفران و کمی نمک قرار دهید.
3- اگر می‌خواهید گوشت قرمز یا مرغ را بپزید، بهتر است پیش از این کار، آن را با پیاز، فلفل سیاه و کمی ‌زردچوبه تفت دهید و بعد آن را بپزید. با این کار، هم گوشت طعم بهتری پیدا می‌کند و هم از نظر ظاهری بافتش را از دست نمی‌دهد.
4- ساقه کرفس، برگ بو و فلفل دلمه‌ای عطر بسیار خوبی به مرغ پخته می‌دهند.
5- اگر قصد تهیه استیک یا حتی گوشت کبابی را دارید، می‌توانید از پودر قهوه نیم‌کوب برای طعم دادن به گوشت استفاده کنید. ترکیب پودر قهوه اسپرسو، کمی نمک، فلفل قرمز، پودر فلفل دلمه‌ای، زیره سبز و چند دانه فلفل سیاه بهترین ترکیب برای طعم‌دار کردن گوشت‌های استیک و کبابی است.
6- راه دیگر برای بهتر شدن عطر و طعم گوشت استیکی آن است که آن را از روز قبل در مخلوطی از سرکه، روغن کنجد، کمی نمک، کمی فلفل قرمز، فلفل دلمه‌ای و برگ کرفس خام و حتی کمی آب گوجه فرنگی بخوابانید.
7- برای پختن هریک عدد مرغ کامل، یک لیوان آب کافی است و شما با افزودن آب بیشتر، فقط طعم مرغ را از بین خواهید برد!
8- گوشت قرمز را با آب سرد و مرغ را با آب گرم بپزید تا طعم بهتری پیدا کنند.
9- پس از اینکه تکه‌های مرغ را با آب و کمی ‌نمک پختید، ۲ قاشق غذاخوری رب انار را با نصف لیوان پیاز سرخ شده و یک قاشق چایخوری زعفران دم کرده کمی‌ تفت بدهید و روی مرغ‌ها بریزید. سپس اجازه دهید تکه‌های مرغ طعم‌دار شده به مدت ۲ تا ۳ دقیقه روی حرارت بمانند تا آماده خوردن شوند.
10- ترکیبی از زعفران، نمک، فلفل سیاه و سرکه از بهترین طعم دهنده‌ها به گوشت ماهی است.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب انار خانگی


 
خوش طعم کردن برنج
1- اگر می‌خواهید برنج آبکش سفید درست کنید، بهتر است داخل آب در حال جوش برنج‌تان، چند عدد دانه هل یا یک چوب دارچین بیندازید. به این ترتیب هم برنج‌تان خوش‌طعم می‌شود و هم رنگ نمی‌گیرد.
2- برای طعم گرفتن برنج‌های بدون عطر می‌توانید هنگام خیس کردن آنها چند گلبرگ گل محمدی را داخل آبشان بریزید تا عطر و طعم خوبی پیدا کنند.
3- بهتر است به جای اضافه کردن رب به لوبیاپلو یا سایر پلوهایی که به رب نیاز دارند، از گوجه‌فرنگی رنده شده یا آب آن استفاده کنید.
4- همیشه اضافه کردن روغن زیتون و روغن کنجد به برنج می‌تواند طعم بهتری به آن بدهد.
5- اگر می‌خواهید ته‌چین درست کنید، داخل برنج در حال جوش کمی‌ زردچوبه بریزید و پس از آبکش کردن، به برنج‌تان زعفران بزنید. با این روش هم طعم زعفران حفظ می‌شود و هم رنگ برنج زردتر خواهد بود.
6- اگر عادت دارید برنج مهمانی را از یکی، دو روز قبل خیس کنید، حتما داخل آب آن چند عدد دانه هل، برگ پونه یا برگ نعنای تازه بریزید تا برنج خوش طعم‌تری را جلوی مهمان‌هایتان بگذارید.
7- برای خوشمزه‌‌تر شدن شوید پلو می‌توانید از ادویه مخصوص پلو که سبزرنگ است و در عطاری‌ها موجود می‌باشد استفاده کنید و  پس از آبکش‌ کردن برنج کمی‌ ادویه لابه‌لای برنج بپاشید.
8- برای خوشمزه‌‌تر شدن شیربرنج، بهتر است برنج را با شیر خیس کنید.

خوش طعم کردن ماکارونی
 خیلی‌ها به آب در حال جوش ماکارونی، کمی ‌نمک اضافه می‌کنند. این بار به جای این کار یک قاشق غذاخوری آبلیموی تازه را به آب ماکارونی اضافه کنید و هنگام سرو ماکارونی هم کمی‌آویشن یا پودر ریحان خشک روی آن بریزید. به این ترتیب هم حجم نمک دریافتی را کاهش می‌دهید و هم طعم جدیدی را در ماکارونی تجربه خواهیدکرد.
 وقتی ماکارونی را پختید و در ظرف مخصوص سرو ریختید، کمی ‌پنیر صبحانه روی آن رنده کنید.
 
خوش طعم کردن سبزی‌ها
1- بهتر است برخی از سبزی‌ها مانند هویج، گل کلم، پیاز و گوجه فرنگی را اصلا نپزید. چون این سبزی‌ها به صورت خام خوشمزه‌تر هستند. شما می‌توانید آنها را قطعه قطعه و با کمی ‌آبلیمو طعم‌دار کنید و کنار ظرف غذایتان بچینید. اگر سفت و سختی هویج برای شما یا کودکتان قابل تحمل نیست، می‌توانید آن را رنده کنید تا خوردنش آسان‌تر شود.
2- معمولا بیشتر افراد طعم سبزی‌های بخارپز را دوست ندارند، اما می‌توانید با افزودن کمی ‌روغن کنجد و سرکه بالزامیک به سبزی‌های بخارپز، طعمی ‌مطلوب به آنها بدهید، البته کمی‌تفت دادن این سبزی‌ها طعم بهتری به آنها خواهد داد.
3- طعم دهنده‌هایی نظیر پودر سیر، فلفل سیاه و مقدار بسیار کمی ‌نمک می‌تواند سبزی‌های شما را خوش طعم کند.
4- افزودن کمی روغن زیتون یا روغن کنجد به سبزی‌های پخته هم می‌تواند طعم فوق‌العاده‌ای به آنها ببخشد.
5- هرگز به سبزی‌هایی که قرار است پخته شوند، آبلیمو یا سرکه اضافه نکنید. این کار باعث تلخ و بدبو شدن آنها می‌شود.
شما می‌توانید آبلیمو و سرکه را بعد از پخت به سبزی‌ها اضافه کنید.
6- برای اینکه ویتامین‌ها، شکل و بافت سبزی‌ها از دست نروند و بی‌طعم نشوند، بهتر است به جای آبپز کردن یا جوشاندن آنها، از روش بخارپز استفاده کنید.
7- ذرت، نخودفرنگی، باقلا و لوبیاسبز را بلافاصله بعد از پخت از داخل ظرف خارج کنید تا پوست رویی آنها جدا نشود و ظاهر زشتی پیدا نکنند. در ضمن، افزودن کمی‌ کره، نمک و آویشن می‌تواند طعم این سبزی‌ها را بسیار مطلوب‌تر کند.
8- اضافه کردن کمی‌ نمک، گردوی آسیاب شده، کره و پونه خشک به سیب‌زمینی پخته شده، طعم فوق‌العاده جدیدی را به این خوراکی مفید می‌دهد.
9- پختن ساقه کرفس، کنگر و براکلی با آب مرغ یا آب گوشت کم چربی باعث خوش طعم شدن این سبزی‌ها می‌شود، البته به شرطی که زیاد حرارت نبینند و بعد از پخت هم کمی ‌سرکه بالزامیک به آنها اضافه شود!
 
خوش طعم کردن سویا
با اینکه سویا جایگزین مناسبی برای گوشت است و از لحاظ غذایی هم بسیار مفید و با ارزش است، اما بیشتر خانواده‌ها طعم و مزه آن را نمی‌پسندند.
برای خوشمزه کردن سویا به نکات زیر دقت کنید:
1- ابتدا سویا را در مقدار لازم آب گرم خیس کنید و یکی دو بار آب آن را عوض کنید. وقتی سویا نرم شد، آن را در صافی بریزید تا آب آن کاملا گرفته شود. سپس در ظرفی پیاز رنده شده را سرخ کنید و به آن ادویه، نمک و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. حالا سویا را داخل آن بریزید و تفت دهید. در این مرحله 2 قاشق غذاخوری آبغوره را نیز به مواد اضافه کنید. اندکی صبر کرده و یک استکان آب به این مخلوط اضافه کنید. درب ظرف را بگذارید تا با حرارت ملایم به مدت 5دقیقه بپزد. حالا سویای شما مزه‌دار شده است. این را می‌توانید به ماکارونی یا خوراک می‌توانید اضافه کنید.
2- علاوه بر روش فوق می‌توان پروتئین سویا را با مایعی تشکیل شده از سس گوجه فرنگی و شیر مخلوط کرده که طعم بهتری پیدا کند و سپس آن‌ را با مقداری گوشت مخلوط نمود.
3- در همبرگر، کوفته، سس اسپاگتی و ماکارونی یا لازانیا، می‌توان نیمی ‌از گوشت مصرفی را با پروتئین سویا جایگزین کرد.
 
خوش طعم کردن شامی
اگر مقداری از برنج مهمانی شب گذشته تان باقیمانده است، اصلا نگران نباشید. شما می‌توانید یک لیوان برنج پخته را خوب بکوبید و با کمی‌گوشت چرخکرده و پیاز رنده شده آن را مخلوط کنید و پس از افزودن ادویه و سبزی‌های معطر، یک شامی ‌بسیار خوشمزه سر میز غذا سرو کنید.
 
خوش طعم کردن نودل
نودل یکی از غذاهای مورد علاقه بسیاری از بچه‌های بدغذا است. شما می‌توانید به سادگی ارزش تغذیه‌ای آن را با افزودن کمی ‌کنجد بودار و پختن آن در آب مرغ یا آب گوشت  کم چربی بالا ببرید و با این کار طعم بهتری هم به آن بدهید.
 
خوش طعم کردن کتلت
برای متفاوت شدن طعم کتلت می‌توانید به جای پیاز رنده شده، از آب سیب غلیظ در تهیه مواد اولیه آن کمک بگیرید. افزودن کمی ‌نان خشک خرد شده به مواد اولیه کتلت می‌تواند شلی حاصل از افزودن آب سیب را
نیز برطرف کند.
>> سلامت نیوز

*نظرتان چیست؟ آن را با ما و دیگران در میان بگذارید*
*با کلیک روی نماد RSS  و ذخیرۀ آن، جدیدترین مطالب ما را آسانتر دنبال کنید*

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
النا
-
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
۰
۰
بسیار متشكر و ممنون

نیازمندی ها