صالحی در مراسم بزرگداشت شهید شهریاری:

عدول از آب سنگین مثل عدول از غنی‌سازی است

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید براینکه عدول از آب سنگین مثل عدول از غنی‌سازی است تصریح کرد: می‌گویند در ان پی تی حق کشورها برای غنی‌سازی ذکر نشده در حالی که در ان پی تی به صراحت گفته شده کشورهای عضو به همان میزان که پایبند به تعهدات خود هستند می‌توانند از حقوق حقه همچون استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بهره ببرند.
کد خبر: ۶۲۰۹۰۲
عدول از آب سنگین مثل عدول از غنی‌سازی است

به گزارش باشگاه خبرنگاران مراسم بزرگداشت شهید دکتر مجید شهریاری با حضور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی عصر امروز در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.  
 
صالحی ضمن گرامیداشت خانواده شهدا و امام راحل گفت: هر‌آنچه امروز داریم مدیون و مرهون امام راحل و ملت بزرگ و سکان‌داری مقام معظم رهبری، این خلف صالح امامت است.  
 
وی در خصوص شخصیت والای شهید شهریاری مطرح کرد: سخن در مورد این شهید گرانقدر بسیار بوده، اما امروز ناگزیرم مروری بر هفته‌های گذشته داشته و سخنی در رابطه با فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای و دستاوردهایی که اخیرا به دست آورده‌ایم داشته باشم.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با توجه به از دست دادن و شهادت بسیاری از دانشمندان‌مان در راه دستیابی به انرژی هسته‌ای و بومی شدن آن خاطرنشان کرد: زمانی که خبر شهادت وی را شنیدم بسیار اندوهگین شدم، چرا که ما گوهر گرانبهایی را از دست دادیم و پر کردن جای خالی آن بزرگوار برای ملت‌مان بسیار دشوار است.  
 
وی یکی از عناصر قدرت ملت‌ها را دانش، معرفت و علم برشمرد و تصریح کرد: کسانی که با توجه به این ابعاد هر چیزی را به ملت عرضه کنند ولو آنکه اندک باشد نزد خدا محبوب خواهند بود.  

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: طی آخرین محاسباتی که انجام دادیم یک نیروگاه هسته‌ای همچون نیروگاه بوشهر سالانه 7 الی 8 میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی می‌کند که این تعداد معادل 700، 800 میلیون دلار صرفه‌جویی نفتی برای کشور محسوب می‌شود که می‌توانیم آنها را بفروشیم و مابه‌ازای آنها را دریافت کنیم، این در حالی است که ما در حال حاضر روزانه یک میلیون و 700 الی 800 هزار بشکه نفت مصرف می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما برای اولین بار در سال 2003 آمادگی خود را بنا به درخواست طرف مقابل برای شفاف‌سازی اعلام کردیم و اجازه دادیم که فراتر از تعهد خود آژانس بازرسی کند و پروتکل را نیز امضا کردیم، قریب به دو سال و نیم پروتکل را اجرایی کردیم، آنها دوبار از پارچین بازدید کردند اما پس از طی دو سال و نیم دیدیم که طرف مقابل وفای به عهد نکرد، ما کاری انجام ندادیم اما آنها نقض عهد کردند ولی ما چشم‌پوشی کردیم و جوانان ما با همت با کار و تلاش بیشتر توانستند آن دو سال و نیم را جبران کردند.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: پس از انتخابات امسال غرب فهمید که با ملت ایران از راه مقابله نمی‌تواند به نتیجه‌ای برسد، و شکرگزاریم توافق ژنو 3 توانست گامی به جلو باشد.   
 
وی با بیان چند توصیه ادامه داد: انقلاب اسلامی که مدعی است باید در بستر اخلاق حرکت کند، باید از هرگونه بدخویی دست بکشد چرا که انقلاب آمده است تا بدنامی و بدخویی را از ریشه برچیند.  
 
صالحی با بیان اینکه ملت ما باید دو اصل را رعایت کند، خاطرنشان کرد: در گام نخست باید مبنای گفتمان مسئولان ما بیان حقیقت، راست‌گویی و درست‌گویی باشد که به همراه خود قطعا انصاف به همراه دارد.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی به گام دوم اشاره و گفت: ما باید از هرگونه غلوگویی دوری کنیم.  
 
وی به گام سوم نیز اشاره و ادامه داد: ما باید حرمت زبان خود را بدانیم چرا که ما امروزه در برهه حساسی به سر می‌بریم و باید ید داخلی و انسجام خود را بیش از پیش به غرب ثابت کنیم.  
 
صالحی تصریح کرد: در قرآن آمده است که اگر دشمن از در صلح درآمد ما نیز از در صلح درآییم چرا که خداوند همواره همراه شماست و باید این را با تمام وجود فریاد زنیم که ما در این توافقات هیچ چیزی را از دست نداده‌ایم.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما می‌توانستیم این تفاهم‌نامه را به نحو قوی‌تری تنظیم کنیم اما دلایل انجام ندادن این اقدام را در روزهای آتی خواهیم گفت.  
 
وی در ادامه گفت: مومن در راه غفلت نباید قرار گیرد و کشورمان با امضا کردن این توافقنامه به ملت‌مان نشان داد که ما در راه هسته‌ای شدن تمام توان خود را به کار گرفتیم.  
 
صالحی در خصوص ادعای برخی که معتقدند کم کردن اورانیوم 20 درصد به معنای توقیف اورانیوم در گام بعدی مذاکرات است، خاطرنشان کرد: ما در تمام مراحل هسته‌ای شدن تولید اورانیوم 20 درصد را در نظر نداشتیم اما چون در گذشته حق غنی‌سازی به ایران داده نمی‌شد ما نیز مجبور به تولید اورانیوم با غنای بالا شدیم، حال نیز تا مدت شش ماه اورانیوم 20 درصد را در ذخایر خود داریم و به هیچ عنوان نیز از حق غنی‌سازی خود در گام‌های بعدی مذاکرات کوتاه نمی‌آییم.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در این تفاهم‌نامه مشکلی در راکتور آب سنگین اراک مشاهده نخواهد شد، اظهار داشت: اراک منشأ تولید پلوتونیوم است که می‌توان در ساخت سلاح هسته‌ای از آن استفاده کرد.

صالحی با بیان اینکه اگر بخواهیم نقض عهدی کنیم در غنی‌سازی هم می‌توانیم آن را انجام دهیم اظهار داشت: پلوتونیومی به درد تسلیحات می‌خورد که همراه با سمومات نباشد.

وی ادامه داد: نیروگاه‌ها تماما دوربین دارند و کوچک‌ترین حرکتی را ضبط می‌کنند راکتور اراک یک دستاورد علمی بزرگ برای این کشور است.

صالحی تصریح کرد: اگر آنها می‌گویند که باید راکتور اراک را تعطیل کنیم در واقع می‌خواهند که پرونده هسته‌ای ایران به حالت عادی برنگردد.

صالحی با بیان اینکه ما می‌خواهیم رآکتور ساخت آب سنگین هم بسازیم تاکید کرد: اگر می‌گویید که اراک را کنار بگذارید یعنی نمی‌خواهید هیچ گاه پرونده هسته‌ای ایران به حالت عادی بازگردد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: مقام معظم رهبری خط قرمز را در مسئله هسته‌ای تعریف کرده‌اند مبنی براینکه هیچ حقی که برای کشورهای عضو در ان پی تی که متعهد به تعهدات خود هستند نباید گرفته شود.

صالحی با تاکید براینکه عدول از آب سنگین مثل عدول از غنی‌سازی است تصریح کرد: می‌گویند در ان پی تی حق کشورها برای غنی‌سازی ذکر نشده در حالی که در ان پی تی به صراحت گفته شده کشورهای عضو به همان میزان که پایبند به تعهدات خود هستند می‌توانند از حقوق حقه همچون استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بهره ببرند.

صالحی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عناصر یک نیروگاه سوخت آن است تاکید کرد: اگر اطمینان از سوخت نداشته باشید چگونه می‌شود برای یک نیروگاه هسته‌ای سرمایه‌گذاری کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی تاکید کرده که تا 20 هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای داشته باشیم که در حال حاضر به دنبال مذاکره با روس‌ها برسر یک پروتکل هستیم امیدواریم پس از این مذاکره شاهد کلنگ‌زنی در بوشهر برای آب شیرین باشیم.

صالحی با تاکید براینکه ما در میان‌مدت آمادگی ساخت 4 هزار مگاوات و همین گونه روبه جلو خواهیم بود خاطرنشان کرد: آن را به گونه‌ای انجام خواهیم داد که انتقال انرژی نیز برای همیشه وجود داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها