صالحی در مراسم بزرگداشت شهید شهریاری:

عدول از آب سنگین مثل عدول از غنی‌سازی است

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه توافقنامه ژنو 3 نقطه عطفی برای جمهوری اسلامی ایران است، زمان اجرای این توافقنامه را 20 دسامبر (29 آذر ماه) اعلام کرد.
کد خبر: ۶۱۹۹۸۵
توافقنامه ژنو از 29 آذر اجرایی می شود

دکتر «علی اکبر صالحی» عصر چهارشنبه در حاشیه اولین کنفرانس ملی شتاب دهنده ها که در محل دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، این مطلب را در جمع خبرنگاران بیان کرد.

به گزارش ایرنا، رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا مطلب منتشر نشده ای از توافقات ژنو وجود دارد؟ گفت: چیزی که منتشر نشده باشد، نداریم.

صالحی در پاسخ به این سوال که با توجه به توقف غنی سازی 20 درصد، تکلیف رآکتور تحقیقاتی تهران چه می شود؟ افزود: ما تولید غنی سازی 20 درصد را در یک دوره شش ماهه تعلیق می کنیم اما به اندازه 405 کیلو اورانیوم 20 درصد تولید کرده ایم و سالهای سال رآکتور تهران از ذخیره این اورانیوم برخوردار است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا بر اساس توافقنامه ژنو، ورود بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته ای ایران بیشتر می شود؟ گفت: ورود بیشتر بازرسان مد نظر نیست، بازرسان در حال حاضر نیز طبق توافقنامه ای که داریم، بازرسی سرزده و نوبه ای دارند.

صالحی ادامه داد: آنها می خواستند آن دوربینی که در تاسیسات وجود دارد، اطلاعات آن را به طور مستقیم منتقل کنند اما ما اجازه ندادیم و گفتند پس ما می توانیم اطلاعات دوربین را در همان روز ببینیم که لذا مشکلی از این جهت نیست.

رییس سازمان انر‍ژی اتمی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در توافق نامه هسته ای در خصوص تحریم داروها مطلبی بیان شده است؟ گفت: تحریم داروها از قبل وجود داشته اما این دفعه چند بانک برای افتتاح ال سی (گشایش اسناد اعتباری) انتخاب می شوند که هیچ مشکلی نداشته باشیم.

صالحی همچنین در خصوص ابهاماتی مبنی بر اینکه سوخت راکتور اراک تولید نشود، اظهارداشت: ما الان بخش کوچک شده سوخت راکتور اراک را در راکتور تهران در معرض تشعشع قرار دادیم که آزمایش کنیم و این یک مدت طول می کشد تا نتیجه آزمایش بدست بیاید.

وی ادامه داد: ضمنا در این شش ماه قرار شده که ما مجتمع سوخت را فعلا تولید نکنیم که مجتمع سوخت از میله های سوخت، قرص سوخت و گیرنده ها تشکیل شده است.

صالحی همچنین در پاسخ به این سوال که نقش انرژی هسته ای برای رفع آلودگی هوا چیست؟ تصریح کرد: اگر ما از نیروگاه هسته ای برای تولید برق استفاده کنیم هر هزار مگاوات برق نیروگاه هسته ای می تواند جلو انتشارات هفت میلیون تن آلاینده در سال را بگیرد.

وی با بیان اینکه اگر نیروگاه های ما به جای فسیلی، هسته ای بودند در حال حاضر هوای ایران، بهترین هوای پاک دنیا بود، اظهار داشت: ما به سمت استفاده از نیروگاه های هسته ای می رویم که سهم نیروگاه هسته در تولید برق را بیشتر کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها