شرکتی در نظر دارد سیستمی به نام سوییت ماشین طراحی کند تا لباس‌ها را به گونه‌ای بچلاند که عرق موجود در آنها را کاملا خارج کرده، به آب آشامیدنی تبدیل کند. سوییت ماشین با حرارت دادن لباس‌ها و چرخاندن آنها، مایع موجود در لباس‌ها را خارج ساخته و سپس به وسیله نوعی غشا که در موسسه فناوری سلطنتی استکهلم ساخته شده، فیلتر می‌کند. فیلتر، پیچیده‌ترین بخش ماشین است. بنابر گفته یکی از مهندسان و طراحان این ماشین، روش کار این ماشین شبیه الیاف گور ـ تکس ضدآب است. بخار آب از میان فلز براحتی عبور می‌کند اما باکتری‌ها، نمک و الیاف لباس‌ها گیر می‌افتد.
کد خبر: ۶۱۸۲۹۶

طرفداران جام قهرمانی گوتیا ـ تورنمنت بین‌المللی فوتبال جوانان ـ که در سوئیس برگزارمی شود نحوه کار این ماشین را موقع برگزاری بازی خواهند دید و توبیاس هایسن و محمدعلی خان قول داده‌اند یک لیوان آب گرفته شده از عرق خودشان را بنوشند. هرکس دیگر هم که دوست داشته باشد این آب را امتحان کند می‌تواند داوطلب شود.

نمایش این دستگاه، جلب توجه مردم به این حقیقت است که 780 میلیون نفر در سراسر جهان به آب تمیز آشامیدنی دسترسی ندارند. آب آلوده بویژه برای کودکان مهلک است. یونیسف بودجه پیداکردن راه‌حل‌های کاربردی در زمینه تصفیه آب را به نفع این کودکان افزایش داده است.

می خواهید بازیافت آب را کاربردی‌تر و در سرکار خود ببینید؟ بنا به گفته همر ایستگاه فضایی بین‌المللی، میزبان سیستمی است که عرق فضانوردان را گرفته و به آب آشامیدنی تبدیل می‌کند. ایستگاه فضایی از همان نوع تصفیه آب سوییت ماشین استفاده می‌کند اما ساخت این ماشین روی زمین خیلی ارزان‌تر تمام می‌شود.

popsci / مترجم: نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها