تصویر بزرگترین و روشن ترین انفجار کیهانی که تاکنون مشاهده شده در فاصله 3.7 میلیارد سال نوری زمین ثبت شد.
کد خبر: ۶۱۸۱۵۲
انفجاری با 3.7 میلیارد سال نوری فاصله از زمین

ستاره شناسان، این انفجار اشعه گاما را یک هیولا توصیف کرده اند چرا که انرژی آن بیشتر از هر انفجاری بود که تاکنون شناخته شده است و اگر این انفجار نزدیک به زمین رخ می داد سیاره ما تاکنون نابوده شده بود.

تلسکوپ های مدار زمین این انفجار را در ماه آوریل شناسایی کرده اند و دانشمندان اعتقاد دارند که این انفجار تنها انفجاری است که دانشمندان غیر از انفجار بزرگ (Big Bang) آن را شناسایی کرده اند.

پل هرتز رئیس بخش فیزیک نجومی ناسا گفت: این انفجار رویدادی بود که تنها یک بار در طول یک قرن رخ می دهد.

تلسکوپ های ناسا هر چند روز یکبار انفجارهایی با اندازه های مختلف به مدت بیش از دو دهه مشاهده کرده اند، اما این انفجار در 27 آوریل امسال رکورد تمام انفجارهای کیهانی را شکسته است.

محققان اظهار داشتند که نور این انفجار که 3.7 میلیارد سال پیش رخ داده اکنون به ما رسیده است. گفته شده است که این انفجار چون سیلی ابزارهای مونیتور ناسا را دربرگرفته است و انرژی آن پنج برابر انفجاری بوده است که در سال 1999 مشاهده شد و به نوعی رقیب این انفجار تلقی می شود.

این انفجار با ستاره ای آغاز شده که 20 تا 30 برابر جرم خورشید ما را داشته اما چندین مرتبه وسیع تر بوده است به این معنا که تراکم آن نیز به شکل باورنکردنی بیشتر بوده است.

به طور کلی انفجارهای اشعه گاما بزرگترین انفجارهای کیهانی تلقی می شوند.

این انفجار به قدری روشن بود که در زمین یک درخشش مختصر در صورت فلکی لئو ایجاد شد.

برخی اعتقاد دارند که انقراض جمعی در زمین که 450 میلیون سال پیش صورت گرفت به واسطه یک انفجار اشعه گاما در یک بخش نزدیک از کهکشان ما بود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها