هر زوجی که تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرد باید ابتدایی‌ترین نیازهای یک کودک را تامین کند که در فرهنگ ما ایرانی‌ها با نام سیسمونی خوانده می‌شود. در خانواده‌های ایرانی خرید سیسمونی بر عهده خانواده دختر است اما در برخی موارد هم خود زوج این نیاز اولیه را تامین می‌کند. هزینه این سیسمونی بسته به وسع مالی خانواده‌ها و اقلامی که توسط زوج‌ها انتخاب می‌شود تغییر می‌کند.
کد خبر: ۶۱۷۷۶۳

به گزارش جام جم سرا به نقل از آرمان- این اقلام شامل کالسکه، ساک حمل لوازم، روروئک، کریر، تخت پارک، وسایل بهداشتی، ست لباس، وسایل حمام، سرویس خواب، ظرف غذا و... جزء مجموعه سیسمونی هستند که انواع و اقسام ایرانی و خارجی از قیمت ۵ /۱میلیون تا حدود ۶ میلیون تومان تهیه می‌شود. سری به بازار سیسمونی نکات جالبی را نشان می‌دهد. از جمله آنکه کلیه محصولاتی که به‌صورت مشترک بچه‌ها و بزرگ‌تر‌ها مصرف می‌کنند، نوع بچه‌گانه آن‌ها گران‌تر است. به‌عنوان مثال کفش و لباس بچه‌ها قیمت‌های بیشتری به نسبت مدل بزرگ آن‌ها دارند و این تازه اول ماجراست. چرا که کفش و لباس بچه‌ها خیلی زود به زود بلامصرف می‌شود و به‌دلیل رشد سریع باید لباس و کفش‌های تازه‌ای برای آن‌ها خرید و این روند طبیعی بازار محصولات نوزادان و بچه‌ها را در دنیا بسیار داغ کرده است. گرانی لباس و کفش کودکان به این دلیل است که در تولید این کالا‌ها معمولا از مواد اولیه و پارچه ظریف استفاده شده و دوخت این محصولات نیز ظریف‌تر از مشابه بزرگ آنهاست و این باعث می‌شود که قیمت کفش و لباس بچه‌ها نسبت به بزرگ‌تر‌ها بیشتر باشد. به سراغ یکی از فروشندگان سیسمونی رفتیم تا در رابطه با قیمت تمام شده یک سیسمونی به سوالات ما پاسخ دهد. یکی از فروشندگان سیسمونی درباره تهیه یک مجموعه کامل سیسمونی و قیمت آن گفت: «یک مجموعه کامل سیسمونی شامل اقلام بسیاری است. بعضی اقلام از واجبات هستند و برخی جنبه تجملی دارند. خانواده‌ها برحسب وسع مالیشان می‌توانند این وسایل را تهیه کنند و بسته به انتخاب آن‌ها قیمت تغییر می‌کند. تهیه یک سیسمونی کامل و بدون تجملات با انتخاب وسایل ضروری نوزاد چیزی حدود ۵ /۱ تا ۵ /۲ میلیون تومان می‌شود.»

سرویس چهارتکه نوزاد
این فروشنده قیمت برخی از اقلام سیسمونی را این‌گونه بیان کرد: سرویس چهار تکه که شامل کالسکه، کریر، روروئک و ساک لباس است از حدود ۳۸۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در برند ایرانی بوده و در برند خارجی آن از ۴۳۰ هزار تومان شروع می‌شود.

سرویس خواب و حوله نوزاد
سرویس خواب نوزاد مدل ایرانی سه تکه دم دستی شامل بالش، لحاف و تشک که در دو نوع تیترون و مخمل در بازار موجود است از ۹۰ هزار تومان و مدل خارجی آنکه نوع مخمل آن مرغوب است و حساسیتی برای نوزاد ندارد از ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد. این فروشنده در مورد سرویس حوله به ما این‌گونه پاسخ داد: سرویس حوله کودک از ۷۰ هزار تومانی تا ۱۹۰ هزار تومان در دو نوع مدل ایرانی و خارجی متغیر است.

سرویس بهداشتی نوزاد
سرویس بهداشتی نوزاد مدل ایرانی آن در یک بسته شامل شامپو، صابون، روغن بدن، شامپو بدن و... حدود ۱۰۰ هزار تومان است اما همین لوازم بهداشتی در برندهای خارجی ایتالیایی و... به غیر از لوازم فوق اقلامی مانند شیشه شیر، شانه، برس، پد سینه، شیردوش، ظرف غذا و فلاسک را هم شامل می‌شود که هزینه‌ای حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان را برای خانواده‌ها در بر دارد.

سرویس ظروف نوزاد
سرویس غذای نوزاد بین ۲۰ تا ۴۵ هزارتومان برای ظروف تلفون ایرانی و ظروف تفلون خارجی ۶۸ هزار تومان و سرویس غذا در مدل چینی بین ۴۵ تا ۱۵۰ هزار تومان و سرویس ملامین ۳۵ هزار تومان به بالاست.

سرویس لباس نوزاد
سرویس لباس نوزاد که در برند‌ها و مدل‌های مختلف موجود است نیز قیمت متفاوتی دارد. برخی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند خودشان این لباس‌ها را تهیه کنند و از سرویس‌های چند تکه استفاده نکنند که گاهی خرید تکی این لباس‌ها تا حدود ۱۵۰ هزار تومان برایشان آب می‌خورد، در غیر این صورت سرویس ۵ تکه ۲۸ هزار تومان و سرویس ۱۹ تکه ۶۰ هزار تومان آماده هم در بازار موجود است.

تخت و کمد نوزاد
سرویس تخت و کمد نوزاد در بازار با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع به وفور به چشم می‌خورد. به سراغ یکی از فروشندگان رفتیم تا از قیمت این سرویس خواب نوزاد مطلع شویم. فروشنده به ما گفت: ما در فروشگاه خود انواع سرویس خواب نوزاد را داریم و با توجه به انتخاب مدل و طرح و رنگ مشتری به بهترین شکل سرویس می‌دهیم. قیمت‌های سرویس خواب از ۲ میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان متغیر است و بستگی به سلیقه مشتری دارد. با توجه به ارزیابی‌های انجام شده اگر بخواهید حداقل سیمونی را برای کودک دلبندتان تهیه کنید هزینه‌ای معادل ۵ /۲ میلیون تومان برای شما در برخواهد داشت.

بازار سیسمونی در انحصار چینی‌ها
اما یک تولیدکننده سیسمونی هم درباره‌ وضعیت تولیدکنندگان این حوزه می‌گوید: متاسفانه سهم محصولات چینی در بازار سیسمونی ایران روز به روز در حال افزایش است. حجتی با اشاره به این‌که کالاهای ساخت چین به‌صورت خزنده در حال گرفتن سهم تولیدات داخل از بازار سیسمونی کشور هستند، عنوان می‌کند: تولید در ایران دچار مسائلی شده که فعالان این حوزه را با محدودیت مواجه کرده و اغلب واحد‌های تولید وسایل سیسمونی در ایران به‌صورت پراکنده و خرد فعالیت می‌کنند و به‌دلیل مشکلات فرصت گسترش فعالیت‌های خود را ندارند. او در عین حال با اشاره به این‌که رخنه کالاهای چینی در بازار سیسمونی ایران یکدست نیست، می‌گوید: به‌عنوان مثال در برخی رشته‌ها مانند سرگرمی و اسباب‌بازی کالاهای چینی تا ۹۰‌درصد بازار را در اختیار دارند، اما در کالاهایی مانند تخت، گهواره و کالسکه که حجم بیشتری دارند و حمل‌ونقل آن‌ها سخت‌تر است، سهم تولیدات داخل در بازار بیشتر است. وی با اشاره به این‌که قدرت خرید مصرف‌کننده‌ ایرانی در سال‌های گذشته کاهش یافته، می‌افزاید: «این موضوع باعث شده که وارد‌کنندگان به وارد‌کردن کالاهای ارزان‌قیمت رو بیاورند.» وی همچنین تعداد واحد‌های تولید سیسمونی در کشور را اندک توصیف می‌کند. به گفته وی حتی محصولات سیسمونی با برند کشورهای اروپایی هم تحت لیسانس در چین تولید شده‌اند.

* شما چه نظری دارید؟ تجربه‌ها و نظراتتان را در این زمینه، با ما در میان بگذارید *

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
۰
۰
داداش درگز از اینا ندیده..................
مرضیه مومیوند
Netherlands
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
۰
۰
باسلام متاسفانه امروزه مادران بجای اینكه به فكرچگونگی تربیت فرزندان خودباشندپس ازتولدبه فكرسیسمونی شیك وباكلاس هستن×به نظرمن نیازهای اولیه یك نوزادفراترازتخت وكریروكالسكه وخیلی چیزهای دیگه هستش !كاش مامادرهابه فكربودیم محبت روچگونه ارزانی نوزادمان كنیم×من خودم الان توی ماه پنجم هستم خیلی سایتهاروگشتم برای سیسمونی خداروشكروضعیت مالیمونم خیلی خوبه ولی اصلا به فكرشیك ترینها وماركها وغیره نیستم !من بیشتربه فكرسلامتی وراحتی نوزادم هستم تاچیزهای دیگه!به شمامادرهای عزیزآینده هم توصیه میكنم تربیت نوزادعزیزترازهزینه های هنگفت سیسمونیش هست باتشكر
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها