امروزه در برخی‌ خانواده‌ها، برای هر فرد، یک اتومبیل نیز وجود دارد! در هر حال، خریداران خودرو‌، مدل مورد نظرشان را بر اساس نیاز و سلیقه خود انتخاب می‌کنند و برای این کار، فاکتورهای مختلفی مانند قیمت، برند، سال ساخت، رنگ، آپشن و حتی وضعیت خدمات پس از فروش را مد نظر قرار می‌دهند، اما خودرو برای اکثر مشتریان، علاوه بر رفع نیاز‌ها به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نیز تلقی می‌شود.
کد خبر: ۶۱۵۵۴۶

به گزارش جام جم سرا به نقل از «عصرخودرو»- بسیاری از خریداران تلاش می‌کنند تا اتومبیل مورد نیاز خود را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنند و به همین نسبت، در هنگام فروش نیز به بهترین قیمت بفروشند.  البته این امر شاید از نگاه بعضی‌ها بسیار سخت و پیچیده به نظر برسد و معمولا گمان می‌رود که تنها فروشندگان و دلالان خودرو می‌توانند وضعیت بازار را پیش‌بینی کنند و خرید و فروش را با قیمت‌های ایده‌آل خود انجام دهند.
اگرچه این تصور تا حد زیادی درست است و طبیعتا داشتن تجربه و مهارت در انجام هر کاری، مفید و موثر واقع می‌شود اما گاهی اوقات، توجه به چند نکته ساده و البته اساسی نیز می‌تواند به شما کمک کند تا خرید یا فروش اتومبیل مورد نظرتان را با رضایت و آرامش خاطر انجام دهید. از این جهت، نظر برخی‌ فروشندگان و فعالان باسابقه بازار خودرو را نیز جویا شدیم تا از اطلاعات و تجربیات آنها بهره‌مند شویم.
معمولا در خرید خودرو، بعد از تعیین بودجه و بررسی قیمت‌ها، نوبت به انتخاب برند و مدل می‌رسد. برندهایی که سابقه حضور آنها در بازار داخلی نسبتا طولانی مدت باشد، وضعیت فروش مشخصی دارند و در واقع میزان محبوبیت و مشتری‌پسند بودن آنها برای خریداران، مشخص است. همچنین برند یا مدل‌های تازه‌وارد در بازار داخلی با 2وضعیت متفاوت مواجه می‌شوند؛ یعنی اگر مدل مورد نظر، ابتدا توسط نمایندگی‌ها به بازار عرضه شود، قیمت پایین‌تری دارد و به تدریج و بعد از ورود به بازار آزاد، دچار افزایش قیمت می‌شود ولی مدل‌هایی که قبل از نمایندگی‌ها و توسط واردکننده‌های شخصی به بازار وارد می‌شوند، معمولا به خاطر تعداد محدود و جدیدبودن مدل‌ها، با قیمت بالاتری فروخته می‌شوند و بعد از ثبت نام و فروش توسط نمایندگی، قیمت آنها کاهش می‌یابد.

خودروهای سال (مدل‌هایی که با سند سال جدید میلادی عرضه می‌شوند)، معمولا از تابستان هر سال یعنی چند ماه قبل از پایان سال میلادی در بازار‌های جهانی عرضه می‌شوند، به عنوان مثال، ب‌ام‌و‌های مدل 2014 از تابستان سال جاری در کشورهای حاشیه خلیج فارس قابل خریداری بودند اما طبق قوانین واردات خودرو در کشور، معمولا مدل‌های سال (با سند سال آینده میلادی) هر ساله از اواسط ماه مهر مجوز ورود و اخذ پلاک ملی را دریافت می‌کنند و بدین ترتیب با عرضه مدل سند جدید در بازار داخلی، قیمت مدل‌های سال قبل، حتی اگر صفرکیلومتر باشند، کاهش می‌یابد.

با این تفاسیر توجه به سالی که در سند خودرو ذکر می‌شود، بسیار مهم است زیرا اختلاف قیمت سال در بعضی از مدل‌های گران‌قیمت ممکن است به چند ده میلیون تومان نیز برسد. ضمنا از نظر برخی کارشناسان، اندکی صبر در اواخر تابستان و خرید مدل سال جدید در فصل پاییز نسبت به خرید مدل سال قبل (در اواخر تابستان)، به‌صرفه‌تر است.
رنگ خودرو یکی از فاکتورهای بسیار مهم در خرید و فروش آن به حساب می‌رود که گاهی اوقات باعث اختلاف قیمت نیز می‌شود. طبق آخرین نظرسنجی‌های انجام شده در سطح بین‌المللی، رنگ سفید بیشترین محبوبیت را نزد خریداران خودرو کسب کرده است و بعد از آن، رنگ نقره‌ای و مشکی در جایگاه دوم قرار گرفته‌اند. در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز (که عمدتا واردات خودرو به کشور از آنجا صورت می‌گیرد)، رنگ سفید به علت تابش شدید آفتاب و گرمای هوا، محبوبیت بسیاری داشته و به همین خاطر اکثر خودروهای لوکس، بیشتر با رنگ سفید به کشور وارد می‌شوند و به طور خلاصه می‌توان گفت که مدل‌های سفیدرنگ، راحت‌تر به فروش می‌رسند. رنگ‌های خاص و کمیاب (مانند رنگ قرمز در پورشه پانامرا و یا رنگ طلایی در تویوتا کمری) اگرچه جذاب و جالب توجه به نظر می‌رسند اما مشتریان آنها نیز نسبتا کمتر بوده و در واقع جوابگوی یک سلیقه خاص هستند که این مسئله در هنگام فروش خودرو، کاملا تاثیر‌گذار است. البته گاهی اوقات ممکن است یک رنگ خاص برای بعضی از اتومبیل‌ها به رنگ بورس بازار تبدیل شود و توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کند. به عنوان مثال، رنگ قهوه‌ای دولومیت مرسدس بنز S-Class به اندازه رنگ سفید آن در بازار داخلی محبوب است.
معمولا خریداران خودرو، مدل‌هایی که دارای نقص فنی ‌یا آسیب‌دیدگی بر اثر تصادف باشند را با قیمت بسیار پایین‌تر از نمونه سالم موجود در بازار داخلی طلب می‌کنند و به همین دلیل، کارشناسان و فعالان با سابقه در این بخش، توصیه می‌کنند که حتما قبل از فروش خودرو، ایرادات اساسی آن را بر‌طرف کرده و تا حد امکان، تعمیر قطعات و ترمیم قسمت‌های آسیب‌دیده را به خریدار بعدی واگذار نکنید، زیرا گاهی اوقات با هزینه‌ای کمتر نسبت به افت قیمت خودرو می‌توان ایرادات و مشکلات آن را برطرف کرد و رضایت خریداران را با قیمتی مناسب‌تر جلب کرد. البته این بدان معنا نیست که ایرادات خودرو را از چشم خریداران مخفی کنیم و شایسته است که کلیه اقدامات انجام شده روی خودرو را به طور کامل برای آنها توضیح دهیم.
خودروهای کروک (کابریولت یا کانورتیبل) معمولا در فصول گرم سال، محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند و تقاضا برای خرید آنها در ابتدای این فصول بیشتر می‌شود. بنابراین طبیعی است که قیمت این خودروها در فصل بهار و تابستان نسبت به دیگر مواقع، اندکی افزایش می‌یابد و این مسئله می‌تواند در خرید یا فروش آنها موثر باشد.
یکی دیگر از عوامل مهم در خرید و فروش خودرو، وضعیت خدمات پس از فروش و تامین لوازم یدکی آن است که حتما باید به آن توجه شود. حتی بعضی از مدل‌های مدرن و گران‌قیمت نیز از این نظر با مشکل مواجه هستند و ممکن است هزینه تعمیر و تامین لوازم مورد نیاز آنها، بیشتر از حد انتظار باشد. البته این مسئله برای خودروهای لوکس و جدید و یا خودروهایی که دارای ارزش کلکسیونی (کلاسیک) هستند تا حد زیادی قابل توجیه است اما فقدان خدمات پس از فروش و کمبود قطعات یدکی در مدل‌های معمولی، یکی از عوامل کاهش قیمت آنها به حساب می‌رود و ممکن است به هنگام فروش نیز مشکل‌ساز شوند.
خودروهایی که توسط شرکت (نمایندگی‌ها) به بازار عرضه می‌شوند به خاطر دارا بودن گارانتی و به شرط یکسان بودن آپشن‌ها، قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های وارداتی دارند و این مسئله تا زمانی که گارانتی خودرو تمام نشده باشد، روی فروش آن تاثیر‌گذار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها