رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا:

ایران حق غنی‌سازی داخلی ندارد

تحریم ایران از سوی 5 دارنده نوبل اقتصادی محکوم شد

بیانیه جنبش ضدتحریم توسط فعالان اقتصادی

همایش جنبش ضدتحریم در اتاق بازرگانی تهران با امضای بیانیه جنبش مدنی ضدتحریم و با هشدار به آثار مخرب تحریم‌های تجاری و مالی علیه مردم ایران به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۶۱۴۳۰۴

به گزارش تسنیم، در این بیانیه آمده است: انگیزه ما از نوشتن این بیانیه، هشدار نسبت به آثار مخرب تحریم‌های تجاری و مالی علیه مردم ایران است. این تحریم‌ها نه‌تنها کمکی به صلح‌آمیزتر شدن روابط بین‌المللی نمی‌کند، بلکه با آثار فاجعه‌بار انسانی خود بر تیرگی روابط‌ می‌افزاید.

این بیانیه می‌افزاید: ایالات‌ متحده آمریکا و متحدان اروپایی‌اش، اهداف تحریم‌های تجاری و مالی علیه ایران را کنترل و شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرده‌اند. جدای از آن‌که محتوای موضوع مورد مناقشه به‌طور جداگانه نیازمند انجام بررسی‌های فنی است، وسایل به‌ کار گرفته شده برای نیل به این اهداف مورد انتقاد است.

این بیانیه تصریح می‌کند: محروم کردن شهروندان ایرانی از تجارت آزاد، ناقض حقوق اولیه انسانی آنهاست. به گروگان گرفتن نیاز‌های اولیه حیاتی ایرانیان از جمله کودکان، سالخوردگان، بیماران و بسیاری دیگر از گروه‌های آسیب‌پذیر که به دلیل توقف نقل و انتقال وجوه و حمل کالا به‌وجود آمده و وارد آوردن لطمات قطعی جبران‌ناپذیر انسانی به مردم، در مقابل آسیب احتمالی بررسی نشده مورد ادعا، از نظر وجدان بشری به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست. ادامه وضع موجود مطمئنا فجایع انسانی بزرگی را در پی خواهد داشت که بدون تردید، آیندگان پیامد‌های ناگوار آن را بر دولت‌های به‌کارگیرنده این تحریم‌ها نخواهند بخشید.

در این بیانیه آمده است: در جهان امروز که حجم اقتصاد جهانی بسیار بزرگ شده و مسیر‌های متعدد دسترسی به‌بازار‌های مختلف برقرار است، اعمال تحریم‌های اقتصادی به گسترش اقتصاد غیر‌رسمی، دور شدن از شفافیت، توسعه فساد و تخصیص ناسالم و ناعادلانه منابع‌ منجر می‌شود که در مغایرت با روند تحولات جهانی در جهت شفافیت، پاسخگویی، حکمروایی مطلوب، دسترسی آزاد و عادلانه به منابع و اطلاعات است. تحریم‌ها در عمل، مشوق عدم ‌تبعیت از قوانین بین‌المللی است و رانتجویی و فساد را جایگزین کارآفرینی و تجارت منصفانه‌ می‌کند و موجب سرایت اقتصاد غیررسمی به کشورهای دیگر‌ می‌شود. تجربه حداقل یک سال گذشته نشان‌ می‌دهد که حتی بسیاری از بنگاه‌های طرف تجاری با ایران به جای ترک معامله، به روش‌های غیر‌رسمی متوسل شده‌اند و شاید برای سالیان طولانی نتوان این پدیده نادرست را از دامن اقتصاد منطقه و حوزه‌های فراتر از آن پاک کرد.

بیانیه همایش جنبش مدنی ضدتحریم می‌افزاید: نگاهی تاریخی به تحریم‌های گذشته نشان‌ می‌دهد که در بیشتر موارد، کشورهای اعمال‌کننده تحریم به اهداف خود دست پیدا نکرده‌اند و در موارد زیادی، نتیجه نهایی بروز درگیری‌های نظامی و فجایع بزرگ انسانی بوده است. در شرایط فعلی که کشور‌های خاورمیانه یکی از نا‌آرام‌ترین دوران‌های تاریخ خود را سپری‌ می‌کنند، چه عقلانیتی در تکرار این تجربه تلخ نهفته است و این تحریم‌ها چگونه‌ می‌تواند به صلح جهانی کمک کند؟

این بیانیه تصریح می‌کند: انتظار ما از نخبگان جهان و بویژه اقتصاددانان، حقوقدانان و روزنامه‌نگاران برجسته این است که با پشتیبانی از نهضت صلح‌طلبانه و انسانی ضدتحریم، سیاستمداران کشور‌های متبوع خود را به برداشتن گام نخست برای حل ابتکارآمیز و موثر این مناقشه دشوار ترغیب کنند.

محکومیت تحریم ایران از سوی 5 دارنده نوبل اقتصاد

در همایش جنبش ضد تحریم که با حضور مقامات اتاق بازرگانی تهران و سفرای خارجی برگزار شد، اعلام شد پنج دارنده جایزه نوبل اقتصاد تحریم ایران را محکوم کرده‌اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، پنج برنده جایزه نوبل اقتصاد از جنبش ضد تحریم که در ایران شکل گرفته است حمایت و تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران را محکوم کرده‌اند.

توماس شلینگ برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال2005، الوین راث برنده نوبل در سال 2012، گری‌بکر برنده نوبل سال1992، رابرت لوکاس برنده سال 1995 و کنث ارو برنده نوبل اقتصاد در سال 1972 پنج اقتصاددان یادشده هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها