«بادرود» شهری زیبا با سابقه درخشان مدنیت ۷۰۰۰ ساله در حاشیه کویر مرکزی ایران چون نگین در دل کویر می‌درخشد. انار نادری این شهر هرساله به کشورهای اروپایی صادر می‌شود. این امر باعث شده تا در آبان هرسال بادرود شاهد اجرای جشنواره ملی انار باشد. برای سفر به بادرود از تهران باید فاصله ۲۸۰ کیلومتری اتوبان تهران–قم–کاشان را طی کرد تا در فاصله ۶۰ کیلومتر بعد از کاشان به بادرود رسید.
کد خبر: ۶۰۷۵۱۰

به گزارش جام جم سرا به نقل از خبرگزاری دانا- بادرود، شهری تاریخی و زیارتی است که در ۱۳۰ کیلومتری اصفهان، ۶۰ کیلومتری کاشان و ۵۵ کیلومتری اردستان و ۳۵ کیلومتری نطنز قرار گرفته است.
شهرکویری بادرود دارای آثار تاریخی و جاذبه‌های طبعیی، زیارتی و گردشگری فراوانی است که گردشگران می‌توانند آن‌ها برای دیدن در برنامه سفرهای خود بگنجانند.
انار نادری بادرود یکی از چهار رقم انار معروف کشور است که هرساله نزدیک به ۷۰درصد انار این شهر به کشورهای خارجی صادر می‌شود. برپایی جشنواره ملی انار در نیمه آبان هر سال نشان از شهرت انار بادرود را داراست. بادرود دارای دو هزار هکتار باغات انار است و هر ساله بالغ بر ۴۰ هزار تن انار از این مناطق راهی بازارهای داخلی و خارجی می‌شود. تاکنون ۱۸۴ نوع انار در جهان شناخته شده که چهار رقم معروف آن در ایران عبارتند از نادری بادرود، ملس ساوه، شیشه گپ فردوس، رباب نیریز همچنین انار از نظر مزه،  رنگ و پوست نیز به سه دسته انار شیرین، ترش و ملس (میخوش) تقسیم می‌شود.

جشنواره ملی  انار بادرود امسال زودتر از سال‌های قبل از تاریخ ۲۵ مهر تا سوم آبان ماه در این شهر برگزار می‌شود.
مراسم امسال به مدت ۷ شب در باغات انار، بوستان‌ها و پارک‌های شهر و میادین اصلی با اجرای برنامه موسیقی سنتی و برنامه‌های هنری و شاد با حضور هنرمندان محلی و کشوری برگزار می‌شود.
به گفته دبیر هفتمین جشنواره انار بادرود مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره هم دزمان با دهه ولایت وامامت؛ از قربان تا غدیر، (از تاریخ ۹۲/۷/۲۵ لغایت۹۲/۸/۳) با حضور مسوولان کشوری و استانی و هنرمندان برجسته در محل سایت جشنواره انار برگزار خواهد شد.
محسن نوین بخت در این باره گفت شعار امسال جشنواره به نام (پاسداشت ۷۰۰۰ سال تاریخ و تمدن بادرود) نامگذاری شده است.

جاذبه های گردشگری بادرود

آستان مقدس آقاعلی عباس

آستان مقدس آقاعلی عباس و شاهزاده محمد از فرزندان بلافصل امام موسی ابن جعفر در بادرود قرار دارد . این زیارتگاه هر ساله پذیرای بیش از سه میلیون مسافر و زائر از سراسر کشور است .

 آستان مقدس دارای 400 باب زائرسرا و امکانات اولیه اسکان مسافران و زائران است. معماری بسیار زیبای آستانه در قالب گچ بری، آیینه کاری و کاشی کاری بر پیکره یکی از بزرگترین گنبد مدور جهان چشم هر هنردوست عاشقی را مجذوب هنرزیبای خودش می سازد.

گرمابه تاریخی نوقه

گرمابه تاریخی نوقه از آثار دوران صفویه که بسیار زیبا و با روش معماری با شکوهی در 400 سال پیش ساخته شده و اکنون به عنوان موزه بادرود مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

این بنا که مانند تمام گرمابه های قدیمی ایران دارای تون رختکن و حوضچه های کوچک و متصل به هم است دارای ویژگی معماری خاصی است.

در سال 1356 این حمام تخریب و جزیی از مسیر کوچه قرار گرفت در سال 1379 به پیشنهاد جمعی از دوستداران میراث فرهنگی و به همت شهردار محترم وقت و مجموعه فرهنگی ارشاد اسلامی از زیر خاک شناسایی و بازسازی شد.

پرستشگاه آدینه

پرستشگاه آدینه مربوط به دوران میتراییسم است. حدود 3000 سال پیش این مکان به عنوان معبد دین میتراییسم رواج داشته،  پس از آیین زرتشت به آتشکده و بعدها با ورود دین اسلام به ایران به عنوان مسجد آدینه اشتهار یافته است . این مسجد در حال حاضر دارای دو ستون بزرگ خشتی گلی، محرابه‌های خشتی با تزئینات ساده،حوضچه آجری مربع و دیوارهای ساده گچی است.

در قسمت میانی پرستشگاه آثاری شبیه به حوض آجری با اشکال هندسی نامنظمی به عمق یک متر از سطح بنا وجود دارد. برای دیدن این اثر کهن می توان از مسیر خیابان امام حسین (ع) تا حسینیه پای نخل و روبروی منزل محقق الدوله به سمت کوی آدینه حرکت و از این اثر زیبا دیدن کرد.

منزل محقق الدوله

منزل محقق الدوله در فاصله 100 متری میدان امام حسین (ع) بادرود واقع شده است. این خانه تاریخی از معماری بسیار زیبایی برخوردار است. دارای حیاط و سرسرای تابستانه و زمستانه و حوض بزرگ و باغ متصل به خانه است.

خانه‌های تاریخی محقق الدوله،  رهگشای، مدیر و مدبر الملک که از یادگارهای دوران قاجار و با تلفیق معماری سنتی کویری ساخته شده و اکنون مورد بازدید خیل عظیم گردشگران قرار می‌گیرد.

کمپ گردشگری متین‌آباد

کمپ گردشگری متین‌آباد که به عنوان نخستین اکو کمپ توریستی کویری ایران توسط بخش خصوصی ساخته شده و در آن  شتر سواری در کویر، رصد ستارگان و استراحت در چادرهایی که در دل شن‌های روان ساخته شده‌اند راب رای گردشگران مهیا کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها