حسادت، نوعی خشم درونی است که مرتبه هایی از آن در همه افراد وجود دارد ولی ممکن است در بعضی کمتر و در برخی بیشتر دیده شود اما آنچه در ادبیات قدیم ایرانیان یافت می شود این است که دختران حسودتر از پسران دانسته شده اند.
کد خبر: ۶۰۳۸۴۷

به گزارش جام جم سرا به نقل از مرکز مشاوره تعامل- در روانشناسی امروز این مطلب ثابت شده است که دختران در روابط بین فردی و در رابطه با جنس مخالف، حساس تر، خود محورتر و حسودتر از پسران اند ، حسادت آنان در برخی موارد به حدی است که گاه به انتقام گرفتن از طرف مقابل نیز می انجامد .
حسادت و همچشمی جهالتی است که با سعادت و خوشبختی فاصله بسیار دارد . حسادت شکل ها و ظواهر مبدل بسیاری دارد؛ حسادت می تواند خود را در رقابتی پایدار یا در کنارگیری از همه رقابت ها آشکار سازد، حسادت در شهرت طلبی یا در فروتنی در بخشش، بی پروایی و یا در طمع ظالمانه نیز خود را ابراز می کند و ثمرات تلخ همچشمی های دوران کودکی در سال های بعد ما را احاطه می کنند. همچشمی های دوران کودکی اگر جدی گرفته نشود به طور دائمی بر فرد اثر گذاشته و صفات شخصیتی او را غیر طبیعی می سازد و بایستی افزود: گاه اختلالات سنی و جنسی بین فرزندان یک خانواده باعث حسادت می شود.
در همین خصوص برخی از بانوان معتقدند زن‌ها به جهت روحیه حساس خود گاه دچار حسادت های بچگانه میشوند و یا حسادت در مردان نیز وجود دارد ولی در خانم ها بارزتر است. دیگری ادامه میدهد: حسادت های زنانه بیشتر به زرق و برق های دنیایی است که گاهی باعث از هم پاشیدن خانواده ها می شود و زنان حسود فکر می کنند که خودشان به جایی نمی رسند و نمی توانند موفق شوند به همین خاطر تمام زندگیشان را به خاطر حسادت نابود می کنند و رفتارشان در خانه و خانواده به قدری تغییر می کند که سایر جوانب زندگیشان کم کم نابود می شود .
یک کارشناس روانشناسی تربیت در این خصوص می گوید: حالات انسان ۴ بخش دارد:
۱- حسادت
۲- غبطه خوردن
۳- بخل ورزی
۴- ایثار
بهروز هدایتی پور در ادامه می گوید: متأسفانه افراد فرق حسادت و غبطه را نمی دانند اگر زنی خواهرش چیزی بخرد و او نیز مثل او بخرد این غبطه است نه حسادت، فردی که بخل ورزی می کند می گوید خدایا به من بده ولی به دیگری نده چرا که دوست دارد فقط خود مالک آن باشد .
وی افزود : حسادت در خانم ها یک مکانیزم دفاعی است که بعضاً باعث نابودی فرد می شود .
یکی دیگر از کارشناسان روانشناسی در مورد حسادتهای زنانه معتقد است : تفاوت های بین زن و مرد و تحول اجتماعی متفاوت در دختران و پسران در دوره های مختلف موجب برخی مسائل در بزرگسالی می گردد و حسادتها نیز ریشه در کودکی دارند.
وی اظهار میدارد: بین مردان حسادت بیشتر جنبه رقابت دارد و رقابت آن ها در مسائل خارج از مالکیت بیشتر مشاهده می شود .
محمدیان می افزاید: حسادت های زنانه از یک سری رفتارهای بد آموخته شده نشأت می گیرد که گاهی بر عملکرد خانوادگی ، تحصیلی و شغلی او نیز تأثیر می گذارد و در بعضی موارد زن ها به مردان نیز به خاطر آزادی هایشان ممکن است حسادت کنند.
جعفر نوری کارشناس ارشد مشاوره نیز در این خصوص میگوید: حسادت در برخی موارد باعث سقوط و گاه صعود می شود. زن ها به لحاظ باورهای جامعه از حساسیت بیشتری برخوردارند و زن حسود اغلب فکر می کند که ندارم ولی دیگری دارد و خودباوری خود را از دست می دهد و راه غلط را انتخاب می کند و آرام آرام دچار بی ارزشی شخصیت می شود که حسادت نیز در وجودش بیشتر رخنه می کند.
وی ادامه میدهد: باید علت حسادت بررسی شود و زن خودش را باور کند که اگر خود را باور نکند هرگز حسادت او از بین نخواهد رفت.

* شما چه نظری دارید؟ تجربه‌ها و نظراتتان را در این زمینه، با ما در میان بگذارید *

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها