یکی از مسائلی که امروزه نگرانی خانواده‌ها را ایجاد کرده،‌ این است که سن ازدواج جوانان و به ویژه دختران در حال افزایش است. در به وجود آمدن این مسئله عوامل زیادی دخیل است که شاید توجه به آنها بتواند این مشکل را تا حدودی حل کند.
کد خبر: ۶۰۲۰۳۰

به گزارش جام جم سرا به نقل از تعامل نیوز- به طور کلی در سطح جهان و به ویژه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، چند عامل موجب به تاخیر افتادن ازدواج دختران است. یکی از این مسائل سربازی است. وقتی پسرها چهار سال در دانشگاه تحصیل می‌کنند و پس از آن باید دو سال به سربازی بروند، این قضیه باعث می‌شود که دیرتر ازدواج کنند.

مشکل دیگری که وجود دارد و بارها روی آن تاکید شده، مسئله اشتغال است. الان دیگر شرایط ما مانند جوامع قدیمی و سنتی نیست که هرکس بتواند به کشاورزی رو آورده و از طریق اقتصاد سنتی نیازهای خود را برطرف کند و خود افراد تولیدکننده نیستند بلکه بیشتر افراد مجبورند منتظر بمانند تا در یک دستگاه و سازمان مشغول کار شوند بنابراین دست اندر کاران باید این فرصت را برای آنها فراهم کنند.

یکی دیگر از این موارد تشریفاتی است که در کشور ما وجود دارد؛ مخارج عروسی، جهیزیه، دور شدن از ساده‌زیستی و تجمل‌گرایی، سختگیری خانواده‌ها و موارد اینچنینی است که باعث می‌شود جوانان دیرتر ازدواج کنند.

تمام این موارد به اینجا می‌انجامد که رابطه‌های آزاد در بیرون از خانه به وجود آمده و حتی به ارتباط جنسی هم کشیده می‌شود که در این صورت افراد لزومی نمی‌بینند که ازدواج کنند و مسئولیت بپذیرند.در این صورت و اگر چاره‌ای برای این مسائل اندیشیده نشود، باید در درازمدت شاهد آسیب‌های جدی و خطرناکی باشیم.

افزایش یافتن فساد و فحشا در جامعه، به دنیا آمدن فرزندان ناخواسته و سقط جنین، آسیب‌های اجتماعی و فردی مانند خودکشی و افسردگی، خشونت‌ها و قتل و تجاوز آثاری است که دیر ازدواج کردن یا ازدواج نکردن جوانان به همراه خواهد داشت.بنابراین مهم ترین نکته‌ای که برای حل این مشکل باید به آن توجه شود ایجاد شغل است. ضمن این که مسئولان باید برای افزایش امید در جوانان، ایجاد محیط‌های شاد و پرهیز از غم‌افزا کردن جامعه، کاهش استرس‌‌های هر روزه مردم و ایجاد احساس امنیت و ثبات در آنها و تعمیق روابط خانوادگی اقداماتی را مد نظر قرار دهند.

>> امان‌ا... قرایی‌مقدم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ریحانه تركمن
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
۰
۰
واقعا حرف دل ما جوونا رو نوشتید به امید روزی كه این مشكلات حل شن البته از ما كه گذشت شاید برای نسل بعدی!
عمت
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
۰
۰
چ عجب ی چیز حق نوشتی
بیكاری و پارتی بازی تو كارم بنویس آورین

نیازمندی ها