انسان روزانه با میلیون‌ها نوع میکروب مواجه می‌شود که اکثر آن‌ها بی‌ضررند اما برخی از آن‌ها قادرند آسیب‌های عفونی جدی به بدن وارد آورند و حتی جان انسان را بگیرند. می‌دانید میکروب‌هایی چنین، در چه جاهایی سلامتتان را بیشتر تهدید می‌کنند؟
کد خبر: ۶۰۱۶۳۱

به گزارش جام جم سرا به نقل از یاهو، میکروب‌شناسان دانشگاه آریزونا که به مدت سه دهه درحال مطالعه بر روی میکروب‌ها در زندگی روزمره انسان‌ها بوده‌اند، معتقدند شستن دست‌ها، استفاده از محلول‌های ضد‌عفونی کننده و پاکسازی مناطق عمومی می‌تواند احتمال آلوده‌شدن به میکروب‌های تهدید کننده را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.
راهکارهایی برای جلوگیری از آلوده شدن در غیر‌منتظره‌ترین نقاط ممکن از زندگی روزمره را در ذیل بخوانید:

مسواک

میکروب‌ها در نقاط مرطوبی مانند مسواک‌ها رشد پیدا می‌کنند. با توجه به‌اینکه باکتری‌های دفع شده از بدن با هر بار کشیدن سیفون در توالت، ‌در فضا پراکنده می‌شوند، احتمال آلوده شدن مسواک به این نوع از باکتری‌ها بسیار زیاد خواهد بود. برای مقابله با این نوع آلودگی مسواک‌ها باید هر سه تا چهار ماه تعویض شوند، پوشش توالت در زمان استفاده از سیفون گذاشته شود، و یا از مسواک‌های پیشرفته‌تر مجهز به ضد‌عفونی‌کننده فرابنفش استفاده شود.

جواهرات

پزشکان و پرستاران برای استفاده نکردن از جواهرات در اتاق عمل دلایلی برای خود دارند. مطالعه‌ای که در سال ۱۹۹۷ انجام گرفت نشان داد پزشکانی که انگش‌تر به دست دارند نسبت به دیگر پزشکانی که انگشترهای خود را از دست خارج می‌کنند، پس از شستن دست‌ها مقدار میکروب بیشتری با خود حمل می‌کنند. گوشه‌و کنار زیورآلات می‌توانند پناه‌گاه میکروب‌های متعددی باشند درحالی که زدودن آن‌ها از آلودگی کار بسیار دشواری است. با این‌همه نقره فلزی ضد میکروب است و از این رو زیور‌آلاتی که از جنس نقره باشند آلوده نخواهند بود.

تشک یوگا

تمامی ورزشگاه‌ها باید از اسپری‌های ضد‌میکروب و آنتی باکتریال برخوردار باشند، اما کمتر کسی به پاک کردن تشک‌های یوگا که به صورت مستقیم با صورت و بدن در تماس است، ‌توجه نشان می‌دهد. با وجود این‌که هنوز مطالعه دقیقی بر روی این تشک‌ها انجام نگرفته‌است، ‌ اما گزارش‌های متعددی از وجود انواع مختلفی از باکتری مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک بر روی آن‌ها ارائه شده است. از این رو بهتر است هرکس تشک ویژه خود را بیاورد، و در صورت امکان از تشک‌های ضد‌میکروب استفاده شود و یا درصورتی که فرد قصد استفاده از تشک‌های عمومی را دارد، از اسپری‌های ضد‌عفونی کننده استفاده شود.

بالش

ملحفه‌ها و رو‌بالشی‌ها معمولا به صورت منظم شستشو می‌شوند، ‌اما خود بالش بسیار دیر به دیر شسته می‌شود و شاید هم هرگز شسته نشود. بالش‌ها شامل قارچ، باکتری و ذرات خاک هستند و می‌توانند منجر به بروز حساسیت شوند. مطالعات متعددی نشان داده‌اند بالش‌ها یکی از اصلیترین منابع آلودگی در بیمارستان‌ها به شمار می‌روند. تنها راه‌حل کاهش خطر بالش‌ها، شستشوی منظم آن‌ها است.

رایانه‌های رومیزی

مطالعات نشان‌داده‌اند که در برخی موارد، آلودگی‌های یافت شده بر روی رایانه‌های رومیزی، از آلودگی‌های موجود درون توالت‌ها بیشتر است. کارمندان روزانه چندین ساعت از این رایانه‌ها استفاده می‌کنند، درحالی که بر روی آن‌ها عطسه یا سرفه می‌زنند و یا در کنار آن‌ها غذا می‌خورند. خدمه شرکت‌ها نیز رایانه‌ها را تمیز نمی‌کنند زیرا این دستگاه‌ها جزو فضای خصوصی به شمار می‌آیند، از این رو اگر هر فرد وظیفه تمیز کردن و پاکسازی آن‌ها را به عهده بگیرد، احتمال بیماری خود را کاهش داده‌است.

کیف‌های دستی

کیف‌ها زمانی که بر روی دوش صاحبانشان نیستند، معمولا بر روی زمین رستوران‌ها، سالن‌های سینما و تئا‌تر، ایستگاه‌های اتوبوس و دیگر مکان‌ها قرار دارند. مطالعه‌ محققان دانشگاه آریزونا بر روی کیف دستی ۵۰ نفر نشان داد که سطح خارجی این کیف‌ها پوشیده از انواع باکتری‌های مضر، از جمله باکتری‌هایی که منجر به بروز عفونت‌های پوستی می‌شوند است. در این مطالعه، ‌تن‌ها بر روی یک کیف دستی بیش از ۶-۷ میلیون باکتری کشف شد. از این رو ضد‌عفونی کردن کیف‌ها با استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده نیز نباید به فراموشی سپرده شود.

پمپ‌های بنزین

پمپ دستی که در ایستگاه‌های سوختگیری خودرو‌ها برای انتقال بنزین به درون باک خودرو‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد به اندازه‌ای پوشیده از باکتری هستند که بتوانند افراد را بیمار کنند. در حقیقت ۷۱ درصد از این پمپ‌های دستی به شدت آلوده هستند و با دانستن این نکته، مشخص است که پس از هربار بنزین زدن، استفاده از انواع شوینده‌ها و اسپری‌های ضد‌عفونی کننده الزامی است.

صفحه‌کلید‌های عمومی

مطالعات نشان‌داده‌اند ۴۱ درصد از کلید‌های دستگاه‌های خود‌پرداز، ۴۰ درصد از کلید‌های پارکومتر‌ها و ۳۵ درصد از دستگاه‌های سکه‌ای حاوی مقادیر خطرناکی از باکتری‌ها هستند. صفحات لمسی، کلید‌های آسانسور و چرخ‌های خرید فروشگاه‌های بزرگ نیز به اندازه‌ای هشدار‌دهنده به انواع میکروب‌ها آلوده هستند.

ساک‌های خرید

مردم از ساک‌های خرید برای حمل موارد متعددی استفاده می‌کنند که تنها شامل مواد غذایی و یا خرید‌های سوپرمارکتی نیست. کفش‌ها و لباس‌های کثیف از جمله این موارند. این درحالی‌است که ممکن است تنها سه درصد از افراد این ساک‌ها را شستشو دهند و اغلب به استفاده ممتد و طولانی مدت از آن‌ها ادامه می‌دهند. از این رو است که محققان تعداد باکتری‌های ای‌کولای یافته شده در این ساک‌ها را از آلوده‌ترین لباس‌های افراد بیشتر اعلام کرده‌اند.

اسفنج‌های ظرف‌شویی

محیط گرم و مرطوب درون این اسفنج‌ها سکونتگاهی عالی برای باکتری‌ها خواهد بود، در این صورت تمیز شستن ظرف‌ها با استفاده از این اسفنج‌ها توهمی بیش نخواهد بود، زیرا در واقع استفاده از این اسفنج‌ها منجر به پراکنده شدن باکتری‌ها در سطح ظروف خواهد شد. اما درصورتی که هر روز به مدت دو دقیقه این اسفنج‌ها را درون دستگاه ماکروویو قرار دهید تمامی باکتری‌های آن از بین خواهند رفت، همچنین هر دو هفته یک‌بار این اسفنج‌ها باید تعویض شوند.
>> همشهری آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها