اگر تصمیم دارید گیاه‌خوار شوید و سفره خانواده را به این سمت سوق دهید و یا اگر حتی در حال حاضر گیاه‌خوار هستید بهتر است در مورد فواید و یا مضرات آن بیشتر بدانید.
کد خبر: ۵۹۷۶۵۵

تعریف انواع گیاه‌خواری البته کمی متفاوت است، بعضی‌ها گوشت و فرآورده‌های لبنی نمی‌خورند، بعضی‌ها از مصرف محصولات لبنی و تخم‌مرغ اجتناب می‌کنند و بعضی نیمه‌گیاه‌خوار هستند، یعنی مرغ و غذاهای دریایی و گاهی گوشت قرمز مصرف می‌کنند.جالب است که رژیم گیاه‌خواری بیشتر مورد توجه جوانان است در حالی که اگر آنها گوشت را از رژیم غذایی خود حذف کنند و به جای آن سیب‌زمینی سرخ کرده، ‌چیپس و نوشابه را جایگزین کنند رژیم غذایی چندان سالمی نخواهند داشت.

البته مصرف زیاد سبزیجات و انواع میوه‌ که در رژیم غذایی گیاه‌خواری شایع است برای سلامتی بسیار سودمند است، علت آن هم به وجود انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی،‌ مواد ضدسرطان گیاهی و فیبرهای گیاهی برمی‌گردد.

یک متخصص تغذیه با اشاره به تامین نشدن نیازهای بدن در رژیم‌های گیاه‌خواری، رژیم غذایی مطلق را توصیه نمی‌کند و معتقد است لازم است که تعادل در استفاده از مواد غذایی حیوانی و گیاهی رعایت شود.

دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه با بیان این که حدود 5 تا 6 نوع رژیم گیاه‌‌خواری مطرح است، «خام گیاه‌خواری» را نامطلوب‌ترین نوع گیاه‌خواری می‌داند: در این نوع رژیم گیاه‌خواری به هیچ وجه از غذاهای پخته استفاده نمی‌شود.

افرادی که از این نوع رژیم استفاده می‌کنند از هر نوع ماده غذایی گیاهی استفاده می‌کنند اما فرآورده‌هایی مانند شیر، تخم‌مرغ و حتی عسل که از حیوانات تهیه می‌شود، استفاده نمی‌شود.

این متخصص تغذیه در توضیح عوارض ناشی از گیاه‌خواری می‌گوید: آهن، روی و ویتامین B12 مورد نیاز بدن از طریق رژیم گیاه‌خواری تامین نمی‌شود. این در حالی است که کمبود روی بویژه در کودکان ممکن است تعویق در رشد و کمبود ویتامین B12 و آهن نیز کم خونی را به دنبال داشته باشد.

از میان انواع رژیم‌های گیاه‌خواری افرادی که علاوه بر رژیم گیاه‌خواری از شیر و تخم‌مرغ نیز استفاده می‌کنند، در صورت مشورت با متخصص تغذیه، مکمل‌ها، ویتامین‌ها و املاح بدنشان تامین شده و با رژیم گیاه‌خواری مشکلی ایجاد نمی‌شود.

به گفته او انسان موجودی همه‌چیزخوار است و فیزیولوژیک و ساختار بدن وی به صورتی خلق شده که به هر دو مواد غذایی حیوانی و گیاهی نیاز دارد. از طرفی لازم است حداقل 4 تا 5 روز در هفته از گوشت، مرغ یا ماهی و یا فرآورده‌های آنها استفاده شود.

رژیمی به نفع قلب

براساس یک مطالعه انجام شده، رژیم غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری خطر سکته قلبی و مغزی را برای افرادی که بیماری‌های قلب و عروق دارند کاهش می‌دهد.

حمله قلبی و سکته مغزی یکی از اصلی‌ترین علل مرگ به شمار می‌روند، اما تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که گیاه‌خوار هستند کلسترول کمتری دارند.بسته شدن رگ‌های قلب علت اصلی مشکلات قلبی است اما پژوهشگران می‌گویند خطر این بیماری‌ها با خوردن غذاهایی که فاقد مواد حیوانی است کاهش می‌یابد.در این مطالعه 28 داوطلب یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری گرفتند که شامل پروتئین، کربوهیدرات و مواد نشاسته‌ای و چربی بود. این رژیم غذایی شامل سبزیجات، میوه، ذرت، تخمه آفتابگردان و ارزن می‌شد.

28 نفر دیگر نیز یک رژیم غذایی سالم گرفتند که همین میزان پروتئین، کربوهیدرات و چربی داشت.

در این رژیم غذایی چربی‌های اشباع شده کمتر از 10 درصد از انرژی روزانه را تامین می‌کرد و از غلات سبوس‌دار نیز تا حد امکان استفاده می‌شد.

به گزارش ایسنا، مقایسه نتایج این مطالعه نشان داد گروهی که دارای رژیم غذایی گیاهی بودند میزان کلسترول به‌خصوص نوع بد آن یعنی ال‌اس‌ال خود را توانستند به میزان قابل توجهی کاهش دهند، اما در مقابل تغییر محسوسی در کلسترول افرادی که رژیم غذایی غیرگیاهی داشتند، حاصل نشد.پژوهشگران به شواهد زیادی اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد این تغییرات برای پیشگیری از گرفتگی رگ‌های قلبی بسیار موثر هستند.با این وجود کارشناسان هشدار می‌دهند رژیم غذایی گیاهی ممکن است در کاهش کلسترول موثر باشد، اما به راحتی نمی‌تواند همه مواد غذایی مورد نیاز بدن را تامین کند.

مضرات

اما به گفته‌ دانشمندان سوئدی، گیاه‌خواری بدن را از کسب مواد مغذی اصلی و حیاتی محروم می‌کند.

از آنجا که گیاه‌خواران از خوردن هر گونه محصولات حیوانی پرهیز می‌کنند، لذا به میزان بسیار ناچیز از مواد مغذی موجود در غذاهای گوشتی مانند کلسیم و ویتامین B12 بهره‌مند
می‌شوند.

پژوهشگران نمونه‌های خون و ادرار افراد جوان گیاه‌خوار را از نظر میزان ریزمغذی‌های اصلی مورد آزمایش و تجزیه قرار دادند و سپس نتایج این آزمایش‌ها، با نمونه‌های مشابه گرفته شده از سایر جوانانی که همه‌چیزخوار (غذاهای گیاهی و حیوانی) بودند، مقایسه کردند.

برپایه نتایج تحقیقات انجام شده، میزان مواد مغذی و مواد معدنی موجود در بدن جوانان گیاه‌خوار در مقایسه با گروه دیگر بسیار متفاوت بود و اکثریت آنها حتی از دریافت مواد غذایی لازم و ضروری برای رشد و نمو در حد متوسط نیز بی‌بهره بودند.

این افراد غالبا دچار کمبود ریبوفلاوین (نوعی ویتامینB)، ویتامین B12، ویتامین D، کلسیم و سلنیوم می‌شوند. حتی پس از آنکه محققان مکمل‌های غذایی را به رژیم روزانه آنها افزودند، درصد کلسیم و سلنیوم بدن آنها به حد طبیعی نرسید.

>> جام جم/ ضمیمه چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۵ انتشار یافته: ۳۸
س
United States
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
۰
۲
aslan midooni giyahkhari yani chi?
fateme
-
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
وقتی میشه بدون آزار و شكنجه ی موجودات دیگه هم مواد مورد نیاز بدنتو تامین كرد چرا باید گوشتخوار بود؟درحالیكه اگه یه گیاهخواری باشی كه لبنیاتو تخم مرغ و مكمل ها استفاده میكنه هم میتونی سالم باشی هم به محیط زیست كمك میكنی هم به خودت هم به قیمت زجر دیگرموجودات غذا نمیخوری.آدم به خیلی چیزا گرایش داره اما باید اونی كه بهترینه رو انتخاب كنه.بعلاوه حیوانات وحشی نمیتونن بجز گوشت چیز دیگه ای بخورن و با ما انسان ها كه به اصطلاح عنصری به اسم انسانیت داریم فرق میكنن اگه قراره ما هم مثل حیوانات بشیم
گوشتخوار
-
۰۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
گیاه خواران عزیز بیایید یه شیشلیك بزنید ببینید چه حالی میده
taeyeon
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
اگه قرار بود گوشت نخوریم كه خدا بعضی حیوانات رو كه اصلا برای این كار قرار نمیداد و خودش توصیه نمیكرد..فقط باید به اندازه خورد هم از گیاه و هم از گوشت..فقط به اندازه!

در ضمن ایول گوشتخوار باحال بود ^-^ بریم شیشلیگ بزنیم ! خخخخ
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
۰
۶
درود
از آنجایی كه علم بشر همواره در حال تكامل است و در دوره ای یافته های پیشین خود را نقص می كند بهتر است بجای تكیه بر نتایج آزمایشات كه تنها قسمتی از حقیقت را آشكار می كند به شواهد عملی و خرد درونی تكیه كنیم
اگر رژیم گوشت خواری درست است پس چرا روز به روز بیمارستان ها و مطبوعات پزشكان پرتر از افرادی می شود كه همگی همین رژیم را دارند؟
پس چرا گیاهخواران سالم ترند و خام گیاهخواران در طی سالها حتی سرما هم نمی خورند؟
پس چرا رژیم خامگیاهخواری به بدن امكان می دهد كه ارگانهای نابود شده اش را دوباره بسازد؟ ایدز، سرطان و... را درمان كند؟
در حالی كه بیماران با خوردن هزاران قرص و دارو و گوشت روز به روز بیمارتر شده و با رنج و بدبختی دنیا را ترك می كنند؟
آیا هرگز اندیشیده ایم كه چطور بدن حیوانات می تواند ویتامین B12 را تولید كند اما بدن انسان كه متكامل ترین و ابر قهرمان است نمی تواند؟
شهریار پیرمرادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
در تائید صحبت های جنابعالی بنده بیش از سه ماه است كه خام گیاه خواری را شروع كرده ا م البته هیچ گونه ناراحتی جسمی نداشتم و فقط به این دلیل شروع به خام خواری كردم كه خیلی اتفاقی با مطالعه كتابی برایم یقین حاصل شد كه خوارك انسان میوه های نپخته و سایر مواد گیاهی خام است و مواد حیوانی در تغذیه طبیعی انسان هیچ جایگاهی ندارد و با مطالعه كتاب های دیگر اندیشمندان تغذیه طبیعی و سایت های مرتبط با خام خواری و بررسی وضعیت جسمی و از همه مهمتر روحی خودم ، متوجه شدم كه سیستم فوق هوشمند بدن انسان می تواند علاوه بر تامین تمام نیازهای بدن ، تمام ناراحتی های روحی و جسمی را نیز از بین ببرد و حتی در طول زندگی هیچ نیازی به دارو و دكتر و بیمارستان نداشته باشید. در مطالعه آیات قرانی و احادیث هم متوجه می شوید كه بیشتر تاكید روی میوه خواری و استفاده از تغذیه طبیعی است تا گوشت خواری .
و نیز متوجه خواهید شد كه راه نجات بشر از جنگ، قحطی،بیكاری، سوءتغذیه و بیماری های گوناگون مانند سرطان ،ایدز، وهزار درد بی درمان دیگر كه قرار است در آینده بوجود آید فقط و فقط با خام گیاه خواری یا همان تغذیه طبیعی امكان پذیر است .
جواد
-
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
خیلی از حیوانات وحشی گوشتخوارند. برخی ازآنها مانند خرس همچون انسان هم گوشت می‌خورند هم گیاه. ضمن اینكه اگه مطب پزشكان پر شده به خاطر زیاده‌روی هستش نه گوشتخوار بودن. نكته مهمتر اینكه خداوند انسان رو به گونه‌ای خلق كرده كه هم به خوردن گیاه گرایش داره هم به خوردن گوشت. اگه تعادلی در رژیم غذایی وجود داشته باشه سلامت كامل انسان تأمین میشه. افراط در گوشتخواری و گیاه‌خواری صرف دور از منطق و عقلانیت و خلاف طبیعت خدادادی انسانه
taeyeon
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
كاملا با نظر كاربر جواد موافقم .. خوردن گوشت رو خدا توصیه كرده ولی افراط در اون باعث بیماری میشه به نظرم نیمه گیاهخواری تصمیم درست تریه چون هم در اون بسیار از سبزیجات و میوه استفاده میشه هم برای تامین نیازهای بدن در اون به اندازه گوشت وجود داره.
مه لقا
-
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
۴
۱۵
من از بچكی كلا گوشت قرمز نمیخوردم نیمه گیاهخوار بودم الان 6ماهه كه گیاهخوار واقعی شدم مرغ ماهی هم مصرف نمیكنم اصلانم اذیت نشدم حیف كه امكانات برای گیاهخوار توی ایران نیست نه رستوران داریم نه كسی بهمون احترام میزاره بیشتر مسخره میكنن امیدوارم فرهنگ سازی بشه ممنون
Hana
-
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
واقعا موافقم
امیر
-
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
۵
۱۱
من گیاهخوار هستم و افتخار میكنم كه گیاهخوارم
مطمئن باشید بهترین كاری كه توی عمرم انجام دادم همین كاره
Shekoofe
-
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
۳
۶
به هیچ وجه حقیقت نداره.من ۷ ماه هست كه خام گیاهخوار هستم ورزش حرفه ای هم انجام میدم در سلامتی كامل هم به سر میبرم و هیچ مشكلی هم طی ۷ ماه برام پیش نیومد.
بهار
-
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
۳
۷
چرا اینو نمیخونید كه نوشته ساختاربدن انسان به گوشت و گیاه باهم نیاز داره
میلاد
-
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
۳
۱۸
سلام
یكی از مزخرف ترین مقاله هایی كه در مورد مضرات گیاهخواری تا الان خوندم همین مقاله بوده و مزخرفترین نظرات ضد گیاهخواری را هم از دهن دكترها شنیدم واقعا دلیل مقاومت دكترها و متخصصین تغذیه را در برابر گیاهخواری نمیفهمم و البته این را میدانم كه مافیای گوشت هیچ وقت اجازه نمیدهند كه مردم از مضرات خوردن گوشت آگاه بشن چونكه سودهای میلیاردیشون را از دست میدهند
من 18 ساله كه گیاهخوار هستم و از زمانی كه شروع كردم افسردگیم كاملا برطرف شد و مشكلات و بیماریهای متعدد من هم درمان شد مصرف الكل و سیگارم ناخودآگاه قطع شد اصلا گرایشی به سمتشون ندارم چون كه حالم بد میشه و چاقی من در همون سال اول از بین رفت و مشكلات كبد و تنفسی همش از بین رفت و و و و .......................... و به جرات میتونم بگم كه توی این مدت فقط یك بار برای سرماخوردگی پیش دكتر رفتم .
رابطه من با خانوادم رو كاملا دگرگون كرد و همچنین دید من را نسبت به موجودات زنده دیگر كه با ما در این كره خاكی زندگی میكنند و مثل ما نفس میكشند و مثل ما درد میكشند و با ما بیماریهایه مشترك دارند و غریزه تشكیل خانواده دارند و محبت را خیلی بیشتر و خالصانه تر از ما درك میكنند.
دنبال كمبود ویتامینهاتون درون گوشت حیوانات نگردید همه چیز در گیاههان وجود داره
غذای انسان از دل خاك به وجود میاد نه از درون رحم یك حیوان ماده
نگار
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
افرین ............. منم یك سال شروع كردم .... امیدوارم بتونم به همین شكل ادامه بدم
كسری
Germany
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
چهار تا آدم مثل این اًقا میلاد پیدا می شد، ایران بهشت می شد. دمت گرم پسر
سی نا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
درود میلاد جان خوش امد از تصمیمت، منم مثل تو بودم سه ماه تصمیم گرفتم گیاه خوار بشم خیلی از لحاظ روان و سیستم ایمنی بدنم تاثیر گذشته حتی عادت های بدی كه تو زندگی داشتم كنار گذاشتم.
javad
Estonia
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
سلام درود برشما
مرافقم
بالاخص خط اخر
ندا
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
سلام منم با میلاد موافقم مافیایه دارو و گوشت نمیزارن مقاله هایه بزرگ فواید گیاه خواری منتشرو مطرح بشه.منم گیاهخوارم و بوی عرق و.. رنگ پوست و كاركرد كبد و تنگی نفس و انزیمایه كبدم از بین رفت.با ۳ماه رژیم مطلق خوام گیاه خواری ویروس هپاتیت از بدنم رفت و الان همچی خوبه و ازمایشاتم همه نرمالن و كمبودی هم ندارم.اگه طبع های سردو گرم رعایت بشه با خام گیاهخواری میتونه تا۱۵۰سال ادمیزاد عمر كنه
صبا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
آفرین به شما. من هم یه ساله كه شروع كردم.
و نتایج كاملا مثبت گیاه خواری رو دراین دوره گرفتم. و تنها پشیمانی من اینه كه چرا زودتر شروع نكردم
مریم
-
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
۰
۰
راستش رو بخواین تردید ودودلی تنها نتیجه ایه كه از خوندن این مقاله نصیب من شد من 36 سالمه واضافه وزن دارم راستش موندم چه كار كنم ولی فكر میكنم بدن هر فرد نسبت به خام گیاه خواری عكس العمل متفاوتی نشون بده واین كاملا بستگی به طبیعت ومزاج افراد داره شاید بیماریهای نهفته در بدن توی این رژیم خودشونو نشون بدن من نسبت به این نوع رژیم خوش بینم ولی مقالات ونظرات رو كه می خونم تودلم خالی میشه واز طرف دیگه از اوضاع وزن وپرخوری خودم هم خسته شدم از بی حالی وپف صورت ودردهای عضلانی وسنگینی هنگام راه رفتن ومیدونم اگر این رژیم رو انتخاب كنمموفق میشم ولی كمك می خام یكی درباره مشكلات این رژیم غذایی واینكه تاچند روز واقعا عذاب آوره بگه ممنون
Amir
-
۰۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
۱۱
۳
خیلی ماشاله تو ایران همه چیز حتی همین میوه ها و سبزی ها خیلی سالم تولید می شن و به دست مصرف كننده می رسن كه اینقدر این طرفدارای دوآتیشه خام گیاهخواری تبلیغ زندگی سالمو می كنن!! و اگه اینقدر منطق پشت این سناریو گیاه خواری هست باید از همه زوایا به این موضوع نگاه كنین.با این عادت های بسیار طولانی چطور ممكنه شما ظرف مدت كوتاهی دور همه چیزو خط بكشید و فقط سبزی و میوه بخورید؟!آدمای جوگیر كوتاه مدتن و بدونید اگه اینقدر از كشتن حیوانات و حرف های كلیشه ای ناراحتین یك عمر این كارو كردین حالا با حرف یه عده تازه یادتون اومده حیوانات هم احساس دارن واقعا جمع كنید..
taeyeon
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
درسته به نظر منم..البته اصلا با گیاهخواری مخالف نیستم ولی اینایی كه اصلا لب به غذاهای گوشتی نمیزنن هم دیگه شورشو در آوردن!
به نظر من باید از غذاهای گوشتی با پرهیز و به اندازه استفاده كرد.از گیاه و سبزی و میوه هم كه هرچی بخوریم مفیده و لازم..
Amir
-
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
۲
۵
خدمت دوستان بگم حرف خام گیاهخوارایی كه می گن علت اصلی بیماری های مختلف تغذیه حیوانی هستش اینو با كدوم تحقیقات و پژوهش كلی اثبات كردن؟ اگر هم بر فرض به تغذیه مربوط باشه یا به موضوع افراط مربوطه یا عدم رعایت غذایی ناسالم و مصرف فست فود، و... بعدم تغذیه یك بخش از علل بیماری هاست، عدم تحرك كافی، خواب به هم ریخته، عدم بهداشت شخصی و جنسی و.... خیلی چیزای دیگه ست كه رو شادی و سلامتی تاثیر كاملا مستقیم داره نه یك عامل.یكمی فكر كنید لطفا
محسن
-
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
۱
۲
سلام یكی از نزدیكان من متخصص ارولوژیه . یك روز میهمان ما بود اسهال بود و خیلی ناراحت بود . ماهم نمیدانستیم چی براش خوبه چی براش بد ،خودشم بنده خدا نمی دونست ما از سر ناچاری كمی كیك خانگی با مقدار چای ونبات براش اوریم وخورد خلاصه كنم كارش به بیمارستان كشید
بیشترپزشكان محترم شاید در زمینه برطرف كردن علائم بیماری باداروی شیمیایی (كه خود عامل بیشترین بیماری بشرامروز است ) متخصص باشند اما متاسفانه درزمنیه علت بیماری كه بیشتر همان غذاییست كه میخوری كمتر تجربه دارند و اطلاعاتشون در مورد تغذیه كمه، مثل همین اقای دكتری كه در بالانظر دادن
Vegan
Netherlands
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
۱
۳
كلسیم و پروتئین فقط تو گوشت نیست خیلی گیاه و میوه جات هست كه ویتامین B12 موجوده،تو اسفناج بیشترین كلسیم هست حتی از لبنیات.
taeyeon
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
به نظر من بهتره نیمه گیاهخوار باشیم.. یعنی از مواد لبنی و گوشتی هم استفاده كنیم ولی خیلی كم..چون بهشون احتیاج داریم
taeyeon
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
۰
۳
خواهش میكنم بخونید حداقل

محققان دریافتند كه وگن‌ها در حدود ۴.۳ درصد یعنی به طور میانگین معادل ۷.۵ كیلو بیش از افرادی كه از انواع دیگر رژیم‌ها تبعیت می‌كنند، می‌توانند وزن خود را كاهش دهند. اگر در زمره افرادی هستید كه تصور حذف گوشت، مرغ، تخم مرغ یا لبنیات یعنی آنچه در رژیم غذایی وگن‌ها جایی ندارد برایتان قابل درك نیست، باید بدانید كه شما در این راه تنها نیستید. این رهنمون‌های ساده به شما كمك می‌كند تا از خواص رژیم‌های گیاهی بهره‌مند شده و درعین حال مجبور نباشید ازغذاهای روزانه یا كباب‌ خوردن‌های گاه وبیگاه خود صرف نظر كنید.

شارون پالمر نویسنده “قدرت گیاهان در زندگی” معتقد است رژیم‌های غذایی به سبك گیاه‌خواران مزایای فراوانی دارد. اگر از رژیم غذایی گیاه‌خواری پیروی می‌كنید، برنامه غذایی شما مملو از فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و phytochemicals حافظ سلامت كه فقط در گیاهان یافت می‌شود، خواهد بود. به همین دلیل این رژیم غذایی تا این حد سالم است.

لیزا مك كامسی اذعان می‌دارد كه اگرچه همیشه از رژیم غذایی چالش‌برانگیز گیاهی پیروی نمی‌كند اما اغلب تابع آن است.

او می‌گوید: من از تمام كسانی كه می‌خواهند به رژیم‌های گیاه‌خواری روی آورند حمایت می‌كنم. من افراد بسیاری را مشاهده كرده‌ام كه برای اینكه سالم‌تر غذا بخورند با یكدیگر رقابت می‌كنند اما هیچ یك از آنها تمایلی به وگن شدن نداشتند. هنگامی كه به آنها گفته می‌شود اجازه دارید از رژیم گیاه‌خواری به سبك خودتان پیروی كنید، تسلی خاطرشان خواهد بود. این رژیم می‌تواند یك روز در هفته یا یك وعده در ماه یا با حذف یكی از مواد غذایی مانند گوشت قرمز، پنیر یا شیر باشد.
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
۲
۲
سلام من یك مربی ورزش هسنم و 48 سالمه و از دوران نوجوانی ورزش حرفه ای میكنم . هیچ وقت گیاه خوار نبودم ولی یك رژیم معمولی داشتم و اهل رستوران رفتن و فست فود هم نبودم آدم بسیار ارامی هستم ولی حدود چهار سال پیش دچار دل درد های مزمن و یبوست شدید شدم تقریبا پیش همه نوع دكتر از عمومی گرفته تا فوق تخصص داخلی رفتم و چیزی كه در نظرات همه یكسان بود كنار گذاشتن گوشت و چربی و غذای سرخ شده و كلیه غذاهای فراوری شده از ابمیوه های پاكتی ساده گرفته تا انواع سسها. و توصیه همه انها مصرف میوه وسبزی و كلا تمامی گیاهان بود. هر وقت این رژیم را دنبال كردم حالم رو به بهبودی گذاشت و تا ان را كنار گذاشتم دوباره به وضعیت قبل بر میگشتم .الان حدود چند ماهی است گیاهخوار شدم و زندگی عادی و ورزش حدودا سه تا پنج جلسه را انجام میدهم و مشكلی ندارم .
سوال من این است كه من در مصرف گوشت وچربیهای حیوانی زیاده روی نمی كردم و یك زندگی سالم با ورزش مداوم و بدون كشیدن سیگار داشتم پس چرا دچار چنین بیماری شدم.شما فقط در همین سایت نگاه كنید كه چقدر مقاله در مورد خوردن گوشت و فست فود وارتباط ان با انواع بیماریها صحبت شده. من تا به حال و در هیچ مقاله علمی ندیدم كه با دلیل علمی رژیم گیاه خواری سبب بیماری شده باشد.من همگی رو دعوت میكنم به مطاله كتابهایی كه در زمینه گیاه خواری نوشته شده.
مهاجر
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
۸
۵
به دندانهای نیش خود ظلم نكنیم!
سها
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
۰
۱
سلام سوالی كه دارم گیاه خواری یاهمان زنده خواری برای مدتی كوتاه ایامیتواند درمان كننده بیماری هایی باشدممنون
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
من هر سال 15روز خام گیاهخواری میكنم یه تجربه شخصی بگم من میگرن دارم به جایی رسیده بود كه 3بار در هفته دردش شدید میگرفت من به یه دلیل دیگه اومدم خام خواری كردم بعد 15روز یهو به خودم اومدم كه دیدم دیگه سر درد ندارم نمیگم از بین رفت اما الان در سال شاید 10بار میگرنم میگیره اونم خیلی كم یعنی از 10میتونم بگم 3یا4 خلاصه بگم رفیقم هرصبح خون دماغ میشد الان دیگه نمیشه
iman
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
۱
۳
گیاهخواریخوبه خیلی هم خوبه انسان هر وقت تونست خوی حیوانی و وحشی گریش رو كنار بزاره میتونه تمركز پیدا كنه وروی فكر خودش تمركز داشته باشه و ....قانون جذب
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
۱
۳
مطلبی كه من بالاخوندم به نظرم تا حدی غیرمنصفانه ست در مورد گیاهخواری البته اینم بگم كه صد درصد وقتی فقط و فقط از یه راه برای رسیدن به هدف استفاده میكنیم به مشكلاتی برخورد میكنیم حتی همون راه راست هم كه همه دوستش داریم سختی های خودشو داره اما چیزی كه مهمه اون هدف و نتیجه ست دوست من تقریبا گیاهخواره دوران دانشجویی باهاش زندگی كردم میرفت چكاپ میگفت هیچ كمبودی تو بدنش نیست و مریض نیست اما تا یه باد بهش میخورد سرما میخورد سیستم ایمنی بدنش یه جورایی ضعیف بود تا دوروز غذای درست حسابی نمیخورد چندكیلو كم میكرد به لحاظ ذهنی و هوش نمیخوام بگم خنگ بود نه! اما میدیدم برای فهمیدن یه چی كه دیگران زود میگرفتن اون چقدر درگیره اخلاقش سرد بود اما عصبانیت تند نداشت كلی بگم همیشه باید مراقبش میبودن كه چیزیش نشه نمیخوام بگم گیاهخواری بده اما مثلا من كه گیاهخوار نیستم مشكلات اونو ندارم عوضش یه سری مشكل دیگه دارم مثل اضافه وزن.از احادیث ائمه است كه فرمودند اگر انسان تا چهل روز گوشت نخوره بداخلاق میشه و اینكه اگر گوشت زیاد بخوره قساوت قلب و بی رحم میشه مثل حیوان درنده.من اینارو تو زندگیم دیدم به هیچ عنوان نمیتونیم اثر غذا رو در اخلاق رد كنیم چون من میدیدم اونی كه گیاهخواره اخلاقش سردتر بود و میدیدم اونی كه عاشق گوشت بود چقدر خودخواه و بی رحم بود كه مطمئنا فقط خوردن و نخوردن گوشت عامل اصلی نیست ولی اثر داره .بهرحال انسان اختیارداره و میتونه با تربیت و ژنتیك رفتارشو كنترل كنه اما اون تصویر كلی مهمه.به نظرم همون حدیث معروف درسته كه بهترین كارها اعتدال و میانه روی هست.من برای اضافه وزنم تصمیم گرفتم بیشتر از گیاهان استفاده كنم اما چون تفریط در مصرف گوشت ضررهای خودشو داره گوشت رو به مقدار كم مصرف میكنم اما نه هر گوشتی مثل گوشت قرمز و خلاصه گوشت های معروف به ناسالم و خداروشكر حالم بهتره اخلاقیاتم بهترشده و البته صبورتر چون اگه خدا گوشت رو حلال كرد و گفت بخورید یعنی سودی توش هست اما اندازه ی اون چیزیه كه دست ماست و میتونیم با مدیریتش سالم بمونیم. بهترین آدمای روی زمین كه شكم باره و تن پرور نبودن گیاهخواری نكردن در حقیقت افراط و تفریط نكردن سالم موندن.چیزی كه من خیلی توجهم رو جلب كرد تاثیر گیاه و گوشت در سیستم ایمنی بدن بود و فهمیدم بدن با گوشت از بیرون بیماریو نمیگیره اما از داخل خودش مختل میشه مثلا بیماری هایی كه در اثر ضعف ایمنی وارد بدن میشه رو نمیگیره مث سرما خوردگی و آنفولانزاو ... اما مثلا رگ ها رسوب میكنه و فشار خون میگیره یا دست و پا خواب میره.با گوشت كم و خوراك اصلی گیاهی و ورزش سالمتریم.
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۰
۱
۶
من گیاه خوار نیستم ولی از گوشت خوردن هم زیاد راضی نیستم متنهای همه دوستان رو خوندم وچند تا مشكل داشتند اولا اكثرا به شكل افراطی از گیاه خواری یا گوشت خواری طرفداری می كنند دوم اینكه گیاه خواران بیشترشون تایم زیادی نیست كه گیاهخوارند و ادم نمیتونه به حرف كسی كه شش ماهه گوشت نخورده اعتماد كنه و گیاهخوار بشه سوم اینكه گیاهخواران عزیز همه مدعی هستند كه انسانهای اروم و مهربانتری هستند ولی در پستهایی كه من دیدم اكثرا با عصبانیت پاسخ داده بودند و در اخر اگه ممكنه یك منبع مطمئن كه بشه بهش متكی شد رو در مورد گیاهخواری به من معرفی كنید ممنونم
Mona
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
۴
۴
این چیزا مسخره است كه میگن فقط میوه و گیاه، اعتدال خوب چیزیه كه خیلی از ماها نداریم. اینكه همه ی وقتتو صرف این بكنی كه شیر نخورم ، عسل نخورم كه فلان حیوون اذیت نشه، با عقل سازگار نیست، اگه عسل مفید نبود چرا تولید شد، اگه شیر گاو بد بود چرا بعد از اینكه به بچه اش شیر داد قطع نشد، هیچ چیز خدا بی دلیل نیست، گوشت یا فراورده های حیوانی به حد اعتدال بد نیست و نیاز همه انسانهاس...فقط ماها بلدیم افراط كنیم.
مسیح
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
۱
۲
در متن بارها گفته شده گیاهخواری كلسیم، ویتامین ب12 رو به بدن نمی رسونه
پزشك محترم
اول از همه، ویتامین ب 12 رو كبد به اندازه ی كافی میسازه
در مورد كلسیم هم باید گفت تعداد گیاهانی كه كلسیم به بدن می رسونن كمتر از انواع گوشت نیست
اما سه تا سوال دارم
1. شما كه انقدر نگران ویتامین رسانی به بدن هستید، چرا به این موضوع اشاره نمی كنید كه مولتی ویتامین هایی كه شما پزشكان تجویز می كنید بعد از مصرف با ادرار از بدن خارج می شه؟
۲. و اگر گیاهخواری بده، چرا هر آدمی كه به مشكلات و مریضی های وحشتناكی از همین گوشت خوردن برخورده، سریع فقط براش غذا های پر از فیبر براش تجویز می كنید و بهش می گید كه بهتر گوشت نخوری؟
3. كمی تاریخ تمدن انسانی رو ورق بزنید، انسان برای هزاران سال گیاه خوار بوده، پس اگه گیاهخواری آسیب جدی میزنه چه جوری دووم آوردن؟
ممنون
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
ویتامینها مواد یا پیش ساز هایی هستند كه بدن قادر به ساختن آنها نیست
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها