عرضم به حضورتان که مرحوم نیچه (فیلسوف آلمانی) می‌فرماید: «ترک عادت موجب مرض است» البته نه به این شفافیتی که ما عرض کردیم، یعنی راستش را بخواهید این جوری می‌فرمایند که «سخت‌ترین و خطرناک‌ترین آزمون دور کردن خود از همه وابستگی‌هاست» که ترجمه تحت‌الفظی آن همینی بود که ما عرض کردیم. این‌جوری هم به ما نگاه نکنید، فایده‌ای ندارد.
کد خبر: ۵۹۳۴۳۲
ترک عادت موجب...

اگر دست بیندازید و دهان خودتان را هم پاره کنید باز بی‌فایده است و ما از ترجمه دقیق خودمان از فرمایش جناب نیچه برنمی‌گردیم. بگذریم.

راستش را بخواهید دیشب حال عجیبی داشتیم. اصلا همینجور الکی الکی فکر کردنمان گرفته بود، به همه چیز فکر می‌کردیم.

نه این‌که تا حالا حرف بد از دهان ما خارج نشده است نه این‌که ... ـ آخیش چه حالی می‌دهد آدم از خودش تعریف کند ـ خلاصه... شما که اصرار می‌فرمایید ناچاراً ‌عرض می‌کنیم. داشتیم فکر می‌کردیم‌ چرا بعضی‌ها مدام انگشتشان را داخل بینی‌شان می‌کنند! ـ بله خودمان هم حالمان به هم خورد ـ بعد فکر کردیم که چرا مردم البته بعضی‌هایشان نمی‌توانند از عادت‌های بدشان دست بردارند.

بعد همان نصفه شبی نشستیم و فکر کردیم ـ سر همین فکر‌کردن‌ها عاقبت مخمان می‌ترکد ـ که عادت‌های بد چه عادت‌هایی هستند و به این نتیجه رسیدیم که در مناسبات اجتماعی ـ حال کردید عینهو آدم حسابی‌ها گفتیم مناسبات اجتماعی ـ بعضی رفتارها هست که انجام آنها بی‌احترامی به دیگران است، اما برای بعضی‌ها این رفتارها تبدیل به عادت شده است.

بعد دوباره به این نتیجه رسیدیم ـ ما توانایی این را داریم که هزار بار دیگر هم به نتیجه برسیم! ـ که به‌جای این‌که ژست روشنفکری بگیریم و شما را نصیحت کنیم،کار فرهنگی انجام بدهیم و تعدادی از این عادت‌های بد را برای شما بنویسیم. البته جسارتاً، فقط جهت اطلاع!

و اما فهرست ما...

ـ‌ در انظار عمومی با نخ دندان یا خلال دندان، دندان‌هایتان را تمیز نکنید. شاید باور نکنید، اما در آن شرایط دهان مبارکتان آنقدر باز است که حتی ته حلقتان هم قابل رویت است.

ـ‌ در مکان‌های عمومی آروغ نزنید. به جان شما بوی برگشتی سیر و پیاز واقعا آزاردهنده است.

ـ‌ داشتن دستمال کاغذی نشانه شخصیت والای شماست، اما در هر حال از تخلیه کامل محتویات بینی‌تان آن هم با صدای ناهنجار وسط جمع خودداری نمایید. باور بفرمایید تحت آن فشار شدید احتمال پاره شدن مویرگ‌های مغزتان بسیار است.

ـ‌ عنایت بفرمایید‌ ظرفیت مترو و اتوبوس در زمان ساخت آنها تعیین می‌شود. فشار دادن ما به دیواره‌های مترو یا اتوبوس تنها به جر خوردن ما  منجر‌می‌شود و هیچ تاثیری در افزایش ظرفیت آنها نخواهد داشت ـ به خدا راست می‌گوییم -.

ـ‌ جهت زیباسازی معابر شهری به غیر از ریختن آب دهان در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف کف معابر شیوه‌های دیگری هم هست. فقط جسارتا کمی تحقیق کنید.

ـ‌ قدیم‌ها می‌گفتیم راننده محترم چرا بد و بیراه می‌گویید بوق بزنید می‌رویم کنار، اما الان جان مادرتان هر چه دلتان می‌خواهد بگویید اما دستتان را از روی بوق بردارید.

ـ‌ هرگز در سرویس‌های بهداشتی عمومی... از این یکی بگذریم خیلی بی‌ادبانه است اما انصافا خودتان رعایت کنید.

ـ‌ عادت کنیم در مقابل پیشرفت‌های دیگران اندکی مناعت طبع داشته باشیم. نه مثل الان که با دیدن یک ماشین گرانقیمت نهایت عکس‌العمل‌مان این باشد که بگوییم: «اوه! چه ماشینی، پدر...، قاچاقچی، شیشه فروش».

ـ‌ باور بفرمایید همه آدم‌ها ظرفیت پیشرفت دارند و هر کسی که پیشرفت کرد لزوما زیرآب زن نیست. عادت‌های دیگری هم داریم که... بگذریم. عجالتا ما به این نتیجه رسیدیم که به انجام خیلی از کارها عادت کرده‌ایم و جناب نیچه درست می‌فرماید. ترک عادت...

راستی چرا بعد از این همه سال هنوز به ایستادن در صف عادت نکرده‌ایم و مرتب توی صف می‌زنیم؟

مهیار عربی  - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
۰
۰
مرسی. جالب بود.
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
۰
۰
مطلب بسیار جالبی بود ای كاش میشد این واقعیت را به تعداد زیاد چاپ كرد ودر اختیار مردم فهیممان قرار دهیم.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها