به گفته پزشکان، قرمز و دردناک شدن پوست در نتیجه ساعت‌ها قرار داشتن در معرض آفتاب به وسیله مولکول‌های فراوانی بروز می‌کند که در اپیدرم پوست وجود دارند. با متوقف کردن این مولکول‌ها که TRPV4 نام دارند، می‌توان در برابر آثار دردناک آفتاب‌سوختگی از پوست خود محافظت کرد.
کد خبر: ۵۹۱۱۷۲

به گزارش جام جم سرا- عمده‌ترین دلیل آفتاب‌سوختگی تابش اشعه ماوراء بنفش B و UVB است که اگر چه مقداری از این اشعه‌ها برای بدن مفید است و افزایش مقدار ویتامین D روزانه که از طریق اشعه خورشید یا آفتاب سبب بهبود وضعیت عمومی پوست می‌شود، با این حال، اگر افراد به مدت زیادی در معرض آن باشند، DNA سلول‌های پوستی آسیب می‌بیند و سبب افزایش آمادگی‌ ‌آن‌ها در ابتلا به سرطان پوست می‌شود.

پزشکان آمریکایی با بررسی چگونگی عملکرد مولکول‌های TRPV4 این سوال را مطرح کردند که چرا مقدار آن‌ها در پوست زیاد است و چگونه در فرایند بروز درد شرکت دارند زیرا ممکن است در ایجاد درد و صدمه رساندن به بافت پوست نقش اصلی را به همراه UVB فراوان داشته باشند. برای مشخص شدن اینکه آیا این یافته‌های آزمایشگاهی روی سلول موش‌ها با انسانها نیز مرتبطند یا خیر، محققان از نمونه پوست انسان استفاده کردند تا با قاطعیت افزایش فعالیت‌های این مولکول‌ها و اندوسلین اپیدرم پوست انسان بعد از اینکه در معرض UVB قرار می‌گیرد را تشریح کنند. آنها از یک ترکیب دارویی به نام GSK205 استفاده کردند که به طور گزینشی عملکرد سلول‌های TRPV4 را کنترل می‌کند. در این زمان بود که دریافتند موش‌های درمان شده با این ترکیب، به طور گسترده‌ای در برابر دردها و پوسته پوسته شدن پوستشان در برابر آفتاب‌سوختگی از خود مقاومت نشان دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها