برخی از افراد همین که حرف سفر می‌شود یاد هزینه‌های آن می‌افتند و با یک حساب سرانگشتی و جمع و تفریق هزینه‌ها، فکر سفر را از ذهن خود پاک می‌کنند! این در حالی است که با مدیریت هزینه‌ها و به کارگیری برخی روش‌ها می‌توان در کنار اعضای خانواده سفری خوب و کم هزینه را تجربه کرد.
کد خبر: ۵۹۰۵۱۶

اصل کلی اقتصادی، یعنی تعادل عرضه و تقاضا با قیمت، در مسافرت هم صادق است، پس در هر کجا و هر زمان که سیل مسافران سرازیر می‌شود قیمت‌ها (هزینه‌های سفر) نیز افزایش می‌یابد. بنابراین با پیروی از یک اصل کلی، در اغلب موارد می‌توانید سفری ارزان و آرام را تجربه کنید: «هر کجا و هر زمان که همه به مسافرت می‌روند شما از رفتن اجتناب کنید و هر کجا و هر زمان که تقاضا برای سفر کاهش می‌یابد، آن زمان وقت سفر برای شماست.» به بیان دیگر سعی کنید خلاف جریان آب سفر کنید.

زمان و مکان مناسب

از لحاظ زمانی مهر و اسفند ارزان‌ترین ماه‌ها برای سفر هستند. البته به شرط آنکه همه اعضای خانواده بتوانند حداقل برای چند روز از محل کار یا تحصیل خود مرخصی بگیرند. از لحاظ مکانی هم می‌توان خلاف موج حرکت کرد و از تخفیفات ویژه هتل‌ها و رستوران‌ها و مراکز تفریحی بهره برد؛ به عنوان مثال بهترین زمان برای سفر به تهران عید نوروز است. چون هم خلوت است و هم ارزان و هم از آن هوای آلوده و ترافیک کلافه کننده خبری نیست. چون علاوه بر تعطیلی اداره‌ها اغلب مردم این شهر نیز به مسافرت رفته‌اند!

با «تور» سفر کنید

برخی فکر می‌کنند که همه تورهای مسافرتی برای منفعت بیشتر هزینه یک سفر را دو چندان محاسبه می‌کنند. اما این تفکر همیشه درست نیست. بگذارید مثالی بزنم، اگر شما بخواهید از مشهد به کیش سفر کنید فقط قیمت بلیت رفت و برگشت هواپیما برای یک نفر در حدود ۴۱۰ هزار تومان می‌شود و با در نظر گرفتن هزینه‌های یک هتل معمولی بیش از ۶۰۰هزار تومان باید برای هر نفر پرداخت کرد. این در حالی است که شما می‌توانید با یک تور مسافرتی سفر و مبلغی بسیار کمتر پرداخت کنید.

شکارچی باشید!

شاید اصطلاح «تورهای دقیقه ۹۰» به گوشتان خورده باشد، این اصطلاح به تور‌ها یا پروازهایی اطلاق می‌شود که برنامه ریزی و تدارک سفر انجام شده و همه هزینه‌های آن نیز توسط یک آژانس مسافرتی و جهانگردی پرداخت شده و امکان لغو آن تور یا پرواز وجود ندارد و در عین حال ظرفیت آن نیز تکمیل نشده است. براین اساس نهادهای متولی برای تکمیل ظرفیت خود در روزهای آخر اقدام به کاهش‌گاه شدید قیمت‌ها می‌کنند و تخفیفات ویژه‌ای را لحاظ می‌کنند که در برخی موارد به قیمت‌های باور نکردنی می‌انجامد و به یک سوم قیمت می‌رسد. این موارد برای کسانی که به دنبال سفری ارزان هستند یک «شکار» خوب محسوب می‌شود. برای یافتن این تور‌ها و بلیت‌های ارزان قیمت با استفاده از موتورهای جست‌و‌جو در اینترنت به سایت‌هایی که به همین منظور تاسیس شده است مراجعه کنید.

خوب تحقیق کنید

قبل از سفر درباره مسیر سفرتان مطالعه کنید اگر به دقت بیندیشید و کمی هم درباره جاذبه‌های گردشگری استان خودتان مطالعه کنید خواهید فهمید که شما از وجود بسیاری از آن‌ها اطلاعی نداشته‌اید یا در صورت آگاهی هنوز برای بازدید از آن‌ها اقدامی نکرده‌اید پس بدون برنامه و به امید آنچه پیش آید، راهی سفر نشوید.
>> آلا شریفی/ روزنامه خراسان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها