شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرد

نوبت‌بندی آب در صورت عدم صرفه‌جویی

سرپرست معاونت آبفای وزارت نیرو تاکید کرد:

صرفه جویی 10 درصدی مصرف آب

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو بر ضرورت صرفه جویی در مصرف آب و مدیریت طرف‌های تقاضا تاکید کرد و گفت: با 10 درصد صرفه جویی، مشکلی نخواهیم داشت.
کد خبر: ۵۸۳۴۰۰
صرفه جویی 10 درصدی مصرف آب

علیرضا دائمی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبرگفت: مصرف روزانه آب در شهرهای مختلف، متفاوت است و در سطح حداکثر مصرف قرار دارد و در شهر تهران هم از سه میلیون مترمکعب در روز عبور کرده است.

وی افزود: در استان اصفهان و یزد هم افزایش مصرف داریم اما در شهرهای شمالی و آذربایجان شرقی و  غربی مصرف آب ثابت مانده یا کاهش پیدا کرده است.

دائمی تصریح کرد: هنوز جیره بندی یا نوبت بندی آب صورت نگرفته اما منبع تأمین آب این دو استان هم زاینده رود با کاهش منابع همراه است و با تنش و کمبود آبی مواجه هستیم.

وی از مردم این دو استان خواست صرفه جویی را در تمام طول سال داشته باشند و گفت: تلاش می‌کنیم شرایط ویژه اعلام نکنیم و با 10  درصد صرفه جویی هم می‌توانیم شبکه آب شرب دو استان را مدیریت کنیم.

دائمی اظهار کرد: قیمت تمام شده آب آشامیدنی در کشور در سال 90، یکهزار تومان و قیمت فروش هم 260 تومان بوده است و بقیه را دولت تامین می‌کند و این هزینه شامل تأمین، تصفیه و انتقال است.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو گفت: ذخیره آب سدها خوشبختانه حاشیه ایمن را ایجاد کرده است و 23.5 میلیارد مترمکعب ذخیره داریم.

وی تاکید کرد: البته ظرفیت توزیع آب محدود است و گاهی به دلیل افزایش شدید مصرف، با کمبود آب و افت فشار روبرو می‌شویم، اگر قطعی آب با مدیریت باشد حتما اطلاع رسانی می‌شود اما نمی‌خواهیم نوبت بندی داشته باشیم و افت فشار آب در برخی موارد غیر برنامه‌ای است.

دائمی گفت:  نمی‌خواهیم نوبت بندی کنیم اما گاهی به دلیل شدت مصرف، فشار آب کم می‌شود و در شمال شهر تهران این مشکل دیده می‌شود اما شهروندان اگر حداکثر صرفه جویی را داشته باشند ما هم می‌توانیم شرایط پایدار در تامین آب داشته باشیم.

کاهش 50 درصدی ذخیره آب تصفیه شده در شهر تهران

معاون آبرسانی شرکت تامین و تصفیه آبفای تهران گفت: دخیره آب تهران که باید یک میلیون 350 هزار مترمکعب باشد در ساعت 6 صبح امروز به 780 هزار مترمکعب رسیده است.

فریبرز صالحی با اشاره به اینکه  ذخیره آب پنجشنبه قبل که بیشترین مصرف آب را در 40 سال اخیر داشتیم، 660 هزار مترمکعب بوده است، گفت: ذخیره آب را در مواقعی که بیش از حد مصرف شود، برداشت می‌کنیم.

معاون آبرسانی شرکت تأمین و تصفیه آبفای تهران تأکید کرد: در اوج مصرف پارسال میزان مصرف آب تهران 3 میلیون 50 هزار مترمکعب در روز بود و امسال در روز پنجشنبه گذشته به 3 میلیون 420 هزار مترمکعب رسید.

میانگین مصرف آب در شهر تهران 2 میلیون و 700 هزار مترمکعب در روز است.

وی اضافه کرد: تأمین آب تهران از طریق سدهای لار، لتیان امیرکبیر و طالقان با ظرفیت 26 مترمکعب بر ثانیه و 450 حلقه چاه آب زیرزمینی با ظرفیت 14 مترمکعب در ثانیه صورت می‌گیرد.

صالحی با اشاره به افزایش مصرف آب در روزهای اخیر و گرمای شدید هوا گفت: افت فشار اعمال شده، البته میزان مصرف هم باعث کاهش فشار آب شده است.

وی ساعات اوج مصرف در روزهای عادی سال را ظهر و مغرب اعلام کرد و گفت: در روزهای ماه مبارک رمضان اوج مصرف آب در 4 نوبت سحر، ساعت 9 تا 10 صبح، ظهر و زمان افطار است  که میزان مصرف به اوج می‌رسد.

صالحی گفت: برنامه قطعی آب نداریم و در برخی نقاط قطعی آب به دلیل افت فشار آب است که در آپارتمان‌ها در طبقات اول آب دارند اما به دلیل افت فشار طبقات بعدی آب ندارند.

وی تأکید کرد: تداوم دمای هوا به بیش از 40 درجه، مصرف آب را افزایش داده و موجب کاهش ذخیره آب شده است.

معاون آبرسانی شرکت تأمین و تصفیه آبهای تهران گفت: همزمان با شب‌های احیاء، شهروندان روزها مصرف آب را مدیریت کنند تا با کمبود اب روبرو نشویم، چون مصرف آب در شب‌های قدر همزمان با شب زنده داری مردم افزایش می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها