متخصصان زنان و زایمان، درباره خطرات هورمون درمانی زنان یائسه پس از سن ۵۲ تا ۵۳ سالگی و بیش از مدت ۳ تا ۵ سال هشدار می‌دهند.
کد خبر: ۵۸۲۳۵۲

دکتر عبدالرسول اکبریان استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اعلام اینکه «استئوپروز» یا پوکی استخوان به عنوان مهم‌ترین بیماری دوران یائسگی در اثر از کارافتادن فعالیت هورمونی تخمدان‌ها رخ می‌دهد، به خبرنگار مهر گفت: کمبود کلسیم و ویتامین D، اختلالات هورمونی دوران یائسگی و افزایش وزن مهم‌ترین علل آرتروز و پوکی استخوان در بانوان ایرانی است.
وی با یادآوری اینکه، در گذشته زنان در آغاز یائسگی تحت مداوای هورمونی جهت به تعویق انداختن عوارض منوپوز (یائسگی) و پوکی استخوان قرار می‌گرفتند افزود: با شناسایی پیامدهای ناگوار هورمون درمانی و ایجاد سرطان سینه، رفته رفته این مسئله از استقبال کمتری برخوردار شد و به این ترتیب علائم پوکی استخوان بیشتر خود را بروز داد. از این رو کاهش مصرف هورمون‌ها موجب گسترش استئوپروز در این اواخر شده است.
رئیس دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران با اشاره به اینکه دارو‌ها خوراکی بوده و بنا به نیاز بیمار اغلب تا سن ۵۲-۵۳ سالگی تجویز می‌شود و متخصصان مصرف این دارو‌ها را بین ۳ تا ۵ سال مناسب دانسته و بیش از ۵ سال توصیه نمی‌کنند، گفت: امروزه دوزهای دارویی براساس استانداردهای علمی تهیه شده که قادر است از بروز سرطان سینه و رحم نیز جلوگیری کند، اما افراد باید طبق جدول زمانبندی پزشک خود مورد تحت معاینات دوره‌ای قرار گرفته یا در شرایط خاصی با مداخله به موقع میزان دارو کم یا زیاد شود.
وی ادامه داد: در انجمن متخصصین زنان و مامایی و برگزاری کنگره‌های مرتبط سعی می‌کنیم تا عنوان یکی از برنامه‌های مهم علمی را به پوکی استخوان اختصاص دهیم. امسال نیز در دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران، به این موضوع مهم از جنبه‌های مختلف به ویژه تخصص زنان، توجه می‌کنیم.
این متخصص زنان افزود: اگر فردی به دلایل مختلف قادر به دریافت دارو نباشد باید از طریق مصرف لبنیات، شیر، ماست و پنیر، موجب پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان شود. مصرف داروهای مکمل حاوی کلسیم، ویتامین D، و مصرف برخی مواد غذایی طبیعی حاوی هورمونهای گیاهی زنانه از جمله استروژن، که در سویا و... یافت می‌شود اگرچه اثرات قوی ندارد، اما توصیه می‌شود.
اکبریان با اشاره به مهم‌ترین علائم یائسگی که اغلب احساس گر گرفتگی، تپش قلب، بی‌خوابی، تحریکات عصبی و... است، گفت: برخی مواد غذایی از جمله نوشابه‌های گازدار، سیگار و دخانیات، مصرف برخی از داروهای کورتن‌دار می‌تواند موجب پیشرفت پوکی استخوان در افراد شود.
رئیس دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران تصریح کرد: نور خورشید برای تولید ویتامین و از سوی دیگر جذب کلسیم بسیار مفید و مؤثر است. بنابراین افرادی که در مناطق کم نور و ابری یا فاقد خورشید زندگی می‌کنند باید دقت کنند که کمبود ویتامین D و به دنبال آن کمبود کلسیم موجب افزایش شانس پوکی استخوان خواهد شد.
دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران، به همت انجمن متخصصین زنان، زایمان و مامایی ایران و همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران و انجمن علمی مامایی، چهارم تا هفتم مهرماه ۹۲ در مرکز همایشهای رازی تهران برگزار می‌شود.

>> خبرگزاری مهر 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها