شادی به افزایش روحیه انسانها کمک شایان توجهی می‌کند. شادی موقتی، حالتی است که تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد، از وضعیت آب و هوا گرفته تا میزان موجودی حساب پس‌انداز شما. اگرچه نمی‌توان پیشنهادی برای رسیدن به شادی دائمی و باقی ماندن در آن وضعیت داد اما راه‌های زیادی برای تغییر مسیر از عصبانیت، غم و نگرانی وجود دارد که باعث افزایش روحیه می‌شود.
کد خبر: ۵۷۷۳۰۲

اگر برخی از این روش‌ها برای شما ایجاد استرس و نگرانی می‌کند، یکی دیگر از راه‌ها را انتخاب کنید.

- در زمان حال زندگی کنید: در لحظه زندگی کنید. به جای نگرانی در مورد آزمایش خون فردا در حین شام خوردن با خانواده‌تان، روی زمان حال و جایی که هستید و غذایی که می‌خورید تمرکز کنید.

- بلند بخندید: حتی فکر کردن به یک اتفاق شاد و خنده‌دار می‌تواند سطح اندروفین‌ و دیگر هورمون‌های مربوط به شادی را در بدن افزایش دهد و تولید هورمون‌های استرس را کمتر کند. محققان دانشگاه کالیفرنیا 16 مرد را که همگی درباره خنده‌دار بودن یک فیلم مشخص، متفق‌القول بودند آزمایش کردند. از نیمی از آنها خواسته شده بود که‌ سه روز پیاپی فیلم را تماشا کنند. پس از بررسی معلوم شد که آنها بلافاصله دچار تغییرات بیولوژیکی شده‌اند. هنگام تماشای فیلم، سطح هورمون‌های استرس آنها به مقدار زیادی افت کرد و سطح اندروفین 27 درصد افزایش یافت.

- خوب بخوابید: در طول شبانه‌روز به مقدار کافی بخوابید. خواب خوب و کافی، باعث بهبود روحیه و دیدگاه شما درباره زندگی می‌شود.

- زیر لب زمزمه‌های شاد و هماهنگ کنید: موسیقی تسکین‌دهنده است. مطالعات نشان داده که موسیقی بخش‌هایی از مغز را که در تولید شادی موثرند فعال می‌کند. همچنین موسیقی باعث آرامش می‌شود. در یک مطالعه دیده شد افراد مسنی که در طول جراحی سرپایی چشم به موسیقی گوش داده بودند، ضربان قلب و فشار خونی پایین‌تر از کسانی داشتند که جراحی آنها در سکوت انجام شده بود.

 - اطراف خود را مرتب کنید: در حالی که همه جا پر از برگه و مجله و صورتحساب دفتر و وسیله  و خلاصه شلوغ و به هم ریخته باشد تقریبا غیرممکن است که بتوانید از اوضاع لذت ببرید. تفکر کنید،‌ عمیق نفس بکشید و اطرافتان را مرتب کنید.

 - نه بگویید: فعالیت‌هایی را که غیرضروری هستند و شما از انجام آنها لذت نمی‌برید حذف کنید. اگر تصور می‌کنید برای کاری ساخته نشده‌اید و از فکر انجام آن دچار اضطراب می‌شوید، آن را ترک کرده و به دیگری واگذار کنید.

- یک فهرست تهیه کنید: هیچ چیز مثل نوشتن کارهایتان نمی‌تواند در سازماندهی افکار شما و آرام کردن تشویش‌هایتان کارساز باشد. تیک زدن هر کاری که انجام می‌دهید یک حس فوق‌العاده از تکمیل آن را به شما می‌دهد.

- باغبانی و ورزش کنید: نه‌تنها هوای تازه و ورزش به کاهش اضطراب شما و احساس خوشبختی کمک می‌کند بلکه حس خوبی که از پاکسازی یک مسیر پر از علف هرز، نظاره کردن دانه‌ گل‌ها یا جمع کردن چوب‌های خشک ایجاد می‌شود، اگر تا چند روز در حس و حال خوش و سرزندگی شما باقی‌ نماند لااقل برای چند ساعت ادامه خواهد داشت. پیاده‌روی نیز اضطراب را کم می‌کند.

- هوا را استشمام کنید: بررسی‌ها نشان داده که استشمام بوهای خوش برای تغییر احساس، در کاهش اضطراب، واقعی است. در یک مطالعه، افراد در معرض بوی خوش گیاه رزماری قرار گرفتند. این افراد از تشویش و اضطراب کمتری برخوردار بوده، هوشیاری‌شان افزایش یافته و توانایی محاسبات ریاضی در آنها سریع‌تر بوده است. در افرادی که در معرض بوی اسطوخودوس قرار گرفته بودند برخی امواج مغزی که موجب افزایش آرامش می‌شوند، بیشتر شد. امروزه بوهای مصنوعی زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای تغییر احساسات و بهبود استفاده کنید.

- به یک محل آرام و ساکت بروید: کتابخانه‌ها، موزه‌ها، باغ‌ها و مکان‌‌های مذهبی، محل‌هایی آرام در دنیای پرهرج و مرج امروز هستند. یک محل ساکت و آرام نزدیک منزل خود بیابید و آن را محل آرامش خود قرار دهید.

- برای انجام کارهای خیرخواهانه داوطلب شوید: کمک کردن به دیگران شما را قادر می‌سازد تا مشکلات خود را در دوردست‌ها ببینید و نیز به ایجاد ارتباطات اجتماعی هم کمک می‌کند. کمک کردن به دیگران هم شادی شما را افزایش می‌دهد. یک مطالعه در این زمینه نشان داد که کارهای داوطلبانه شش جنبه خوشبختی را بهبود می‌دهد که عبارتند از: شادی، رضایتمندی از زندگی، عزت نفس، حس کنترل بر زندگی، سلامت جسمی و عدم وجود افسردگی.

- زمانی را به تنهایی اختصاص دهید: هرچند ارتباط با دیگران یکی از بهترین پادزهرها برای اضطراب است، اما گاهی نیاز دارید که مدت زمانی را تنها باشید تا به تجدید قوا و تفکر بپردازید. برای ناهار بیرون بروید یا به سینما بروید یا به سادگی یک بعدازظهر را به مطالعه بپردازید یا در کتابفروشی‌ها گشت و گذار کنید یا به خرید بروید تا با تجدید روحیه، فکرتان از غم و ناراحتی خلاص شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
فریبا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
۰
۰
خیلی خوب بود . متشكرم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها