استان تهران طبیعت بی‌نظیری دارد: هم کوه دارد، هم رود، هم کویر و هم جنگل. اگر ساکن تهرانید و حوصله سفرهای چند روزه را ندارید یا از شهرهای دیگر به تهران سفر کرده‌اید، با جاذبه‌های گردشگری استان تهران و دیدنیهای مجاور این استان آشنا شوید و یک روز خاطره‌انگیز را برای خود و عزیزانتان ایجاد کنید.
کد خبر: ۵۷۵۰۵۸

س

 
 روستای آبگرم لاریجان
 
روستای آبگرم شاید توریستی‌ترین روستای این منطقه باشد که این موقعیت را مدیون چشمه آب گرم لاریجان است. در این روستا حمام‌های آب گرم فراوانی وجود دارد که جمعیت زیادی را در فصل‌های مختلف به سمت خود جلب می‌کند. این روستا شامل یک خیابان اصلی است که در هر دو سمت آن تعداد زیادی مغازه، برای رفع نیازهای گردشگران وجود دارد. از چشمه آبگرم لاریجان در هر دقیقه حدود ۱۰۰۰ لیتر آب خارج می‌شود. درجه حرارت آن بین ۶۵ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد است. 
مزه این آب نامطبوع و بوی هیدروژن سولفور دارد و رنگ آن زلال است. این چشمه دارای املاح بیکربنات منیزیم است و برای بیماری‌های پوستی، زخم‌های کهنه، رماتیسم، بیماری‌های مجرای تنفسی و ناراحتی‌های عصبی سودمند است. از بناهای معروف این روستا حمام شاه عباسی مربوط به دوره صفوی است. 
 
 روستای خور
 
روستای خور نزدیک شهر هشتگرد قرار دارد. علاوه بر طبیعت زیبا دارای پیشینه تاریخی نیز هستند. به نظر می‌رسد نام روستای خور به جهت داشتن آب و هوای خوب و مناسب، ابتدا خوب یا خرداد بوده که با مرور زمان به خور تبدیل شده است. از دیدنی‌های این روستا و منطقه اطراف آن می‌توان به امامزاده سلیمان، تپه‌ها و دره دوچنار، امامزاده برچشمه یا زبیده خاتون، برج و باروی قلعه خور و چنار ۸۰۰ ساله‌اش اشاره کرد. 
در ناحیه زرچه کانی که به چنار تپه مشهور است درختان کهنسال و بزرگی از گونه چنار دیده می‌شود که بسیار زیبا و دیدنی هستند. در نزدیکی محوطه مسجد جامع نیز چناری ۸۰۰ ساله وجود دارد که سندی زنده از تاریخی بودن منطقه است. از محوطه برج و باروی قلعه خور، بخش بسیار کوچکی باقی مانده است. بنا به بررسی‌های انجام شده یکی از برج‌های این قلعه تا سال ۱۳۴۰ نیز پابرجا بوده که متاسفانه امروزه بخشی کوچک از آن باقی است. 
 
 روستای کردان
 
روستای کردان نیز یکی دیگر از روستاهای زیبا و تاریخی منطقه هشتگرد است. از دیدنی‌های این روستا می‌توان برج آرامگاهی کردان، پل قدیمی‌بانو صحرای کردان، امامزاده شاهزاده حسین و بی‌بی شهربانو را نام برد. در دو کیلومتری شمال غرب روستا پلی قدیمی ‌به نام بانو صحرا وجود دارد که از نام منطقه که به همین نام است گرفته شده. این پل آجری در دوره صفوی ساخته شده که تنها دوپایه و بخشی از تاق‌های آن باقی مانده است البته دیدن روستای سرسبز و خوش آب و هوای فشند را هم به همه کسانی که به این منطقه سفر می‌کنند، توصیه می‌کنیم. 
 
 توچال
 
دامنه جنوبی البرز که به کوهستان توچال شهرت دارد. میعادگاه اصلی کوه نوردان و ورزشکاران تهران است. مشهور‌ترین و پررفت و آمد‌ترین پناهگاه‌های توچال از شرق به غرب عبارت است از: کلک چال، شروین، شیرپلا، توچال، اسپید کمر و پلنگ چال که همگی آن‌ها مشرف به تهران‌اند. علاوه بر تله‌سی‌یز کوچکی که منطقه دربند دارد تله‌کابین توچال دارای بالابر صندوقی است و پیست توچال نیز تنها مکان قابل اسکی روی برف این منطقه است. 
 
 پارک جنگلی چیتگر
 
چندین هکتار زمین پر درخت و یک پیست ویژه دوچرخه سواری از شمال به زمین‌های چیتگر از جنوب به بزرگراه کرج، از غرب به پیکان‌شهر و از شرق به منطقه خرگوش‌دره محدود می‌شود. پارک چیتگر از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی استان است که در بیشتر فصل‌های سال از آن استفاده می‌شود. 
 
 پارک جنگلی لویزان
 
این پارک با وسعتی معادل ۱/۱۰۰ هکتار که بیشتر کاربرد تفریحی است. از شمال به قوچک، از جنوب به شمس‌آباد، از غرب به ده لویزان و از شرق به پادگان خاتم‌الانبیاء محدود می‌شود. پارک لویزان نیز از گردشگاه‌های بزرگ استان، به ویژه شهر تهران است. 
 
 پارک ملی خجیر و سرخه حصار 
 
پارک ملی خجیر و سرخه حصار در ارتفاع ۱۵۴۷متری از سطح دریا قرار دارد. میانگین حداکثر ارتفاع آن ۲۶۰۰ متر و حداقل آن ۱۴۵۰ متر است. تمام این ناحیه به غیر از بخش شمال شرقی آن، جزو مناطق حفاظت شده هستند. مساحت پارک ملی سرخه حصار ۹۳۸۰ هکتار است که تحت کنترل و حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد. 
 
 پارک جنگلی وردآورد
 
پارک جنگلی وردآورد با ۱/۰۲۰ هکتار وسعت، دومین پارک جنگلی بزرگ استان است که در محدوده کوه‌های وردآورد در حد فاصل اتوبان کرج و پادگان سپاه قرار دارد. 
 
 دره جاده چالوس
 
این دره که در مسیر جاده کرج به چالوس قرار دارد. یکی از زیبا‌ترین دره‌های ایران و شاید جهان به شمار می‌آید و چشم‌اندازهای بی‌مانند دارد. در این دره‌ها رستوران و هتل‌های پرشماری وجود دارد که می‌توان شب را در آنجا سپری کرد. 
دره چالوس به دلیل زیبایی‌های فراوانی که دارد در همه ایام سال حتی در زمستان که برودت هوا در آنجا به چندین درجه زیرصفر می‌رسد و برف و سراسر آن را می‌پوشاند پذیرای گردشگران است و به‌طور کلی از مناطق دیدنی استان است. کنار جاده کرج – چالوس در ۷۰ کیلومتری تهران و در انتهای یک جاده فرعی مکانی به نام تکیه سپه سالار وجود دارد که چشم‌انداز آن قله هفت خوان‌هاست در این مکان ساختمانی بزرگ با سالنی مجهز به امکانات رفاهی برای مسافران وجود دارد. 
 
 دره اوین – درکه
 
این دره در شمال شهر تهران واقع است. ابتدای مسیر دره اوین – درکه روستای درکه قرار دارد که یکی از خوش آب و هوا‌ترین مناطق روستایی تهران است. در طول دره اوین رودخانه‌ای پر آب جریان دارد که در بخشی از مسیر خود، به صورت پلکانی در می‌آید که به هفت‌حوض معروف است و به صورت یک استخر طبیعی عمل می‌کند. دره اوین – درکه به علت قرار گرفتن در مسیر راه کوهنوردان، یکی از پررفت و آمد‌ترین دره‌های شهر تهران است. 
 
 دره کن – سولقان
 
این دره در شمال شرقی شهر تهران قرار دارد و رودخانه که از بلندی‌های شمال البرز سرچشمه می‌گیرد در مسیر آن جریان دارد. در طول دره‌ها قهوه‌خانه‌هایی وجود دارد که در روزهای هفته به ویژه در روزهای تعطیل تابستان از مسافران پذیرایی می‌کنند. 
 
 دره اوشان – فشم
 
این دو ناحیه به ترتیب در ۳۰ و ۳۵ کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارند. فشم از مسیر از جاده لشکرک دارای باغ‌های میوه بسیار است و هوای آن در بهار و تابستان معتدل است. روستاهای آهار، شکرآب، زایگون، گرماب دره و می‌گون نیز در‌‌ همان حوالی، از مناطق تفریحی‌اند که برای سفرهای یک روزه بسیار مناسب هستند. 
 
 کردان، واریان، ارنگه
 
از مسیر جاده کرج می‌توان به شماری از خوش آب و هوا‌ترین گستره‌های ییلاقی پیرامون تهران رسید. پس از پی‌ریزی سد امیرکبیر، تنها راه ارتباطی به ده واریان گذر با قایق از دریاچه سد کرج است. در هتل واریان نیز که در کنار جاده چالوس قرار دارد. امکاناتی برای قایقرانی و اسکی روی آب فراهم آمده است. هوای این منطقه در تابستان ملایم و معتدل و در زمستان بسیار سرد است. باغ‌های سیب و گلستان‌های ارتگه نیز شهرت بسیار دارد. 
 
 آبشار گزو
 
این آبشار با ارتفاع ۷۵ متر در میان جنگل زیبای لفور در استان مازندران واقع شده است. فاصله این مسیر تا تهران در حدود دو ساعت است. برای رسیدن به آنجا باید از جاده فیروزکوه تا شیرگاه رفته، سپس از شیرگاه از طریق جاده لفور در پشت سد در حال ساخت البرز وارد جنگل زیبا و بکر لفور شویم. 
پس از طی ۲۸ کیلومتر جاده خاکی در این جنگل زیبا به امامزاده برادران گزو می‌رسیم. البته در طول مسیر به دو راهی‌های زیادی می‌رسیم که با تابلوی به طرف امامزاده گزو راه کاملا مشخص می‌شود. از امامزاده تا آبشار به‌مدت نیم ساعت پیاده‌روی به‌سمت پایین جنگل با یک شیب نسبتا تند فاصله داریم. به تمامی‌دوستداران طبیعت سفارش می‌کنم که برای یکبار هم که شده از این آبشار دیدن کنند باور کنید که پشیمان نمی‌شوید. 
 
 دریاچه سد امیرکبیر (کرج) 
 
دریاچه سد امیرکبیر، در کیلومتر ۲۳ جاده کرج – چالوس در تنگه واریان واقع است. هوای این منطقه در تابستان‌ها خنک و مطبوع است. در این دریاچه، فعالیت‌های ورزشی و تفریحی مانند قایقرانی، ماهی گیری، اسکی روی آب، شنا و پرواز با کایت انجام می‌شود. 
 
 دریاچه شورمست
 
در فاصله ۱۷۰ کیلومتری تهران مکانی زیبا و رویایی وجود دارد به نام دریاچه شورمست. دریاچه‌ای طبیعی به وسعت ۱۵ هزار متر مربع و عمق پنج م‌تر. این دریاچه در پنج کیلومتری غرب شهر پل سفیدو در ارتفاعات مشرف به این شهر در مجاورت روستای شورمست واقع شده‌است. فاصله زمانی ازمرکز تهران تا دریاچه نزدیک به دو ساعت و نیم است. نشانی سر راست آن هم چنین است: تهران، فیروز کوه، مدخل ورودی پل سفید، سمت چپ جاده، راهی فرعی که از روی پلی می‌گذرد که زیر آن ریل راه آهن وجود دارد!
 
 دریاچه سد لتیان
 
این دریاچه در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده است. علاوه بر زیبایی‌های طبیعی خود محل مناسبی برای پرورش انواع ماهی نیز می‌باشد. 
 
 دریاچه سد لار
 
دریاچه سد لار در ۸۴ کیلومتری تهران است این منطقه به دلیل نزدیکی به قله دماوند هوایی خنک و چشم اندازهایی زیبا دارد و ورزش‌هایی مانند شنا و اسکی در این دریاچه امکان‌پذیر است. 
 
 منطقه حفاظت شده لار 
 
این منطقه در شمال و شمال شرقی تهران و در فاصله ۹۰ کیلومتری آن قرار دارد و به دلیل وجود رودهای پر آب، از مناطق آب خیز ایران به شمار می‌رود. منطقه لار به علت غنای ساختارهای طبیعی، گونه‌های مختلفی از حیات وحش مانند قوچ، می‌ش، پلنگ، گراز، روباه، شغال و ۹۷ گونه پرنده و انواع خزندگان را در خود جای داده و از گستره بسیار متنوع گیاهی نیز برخوردار است. عقاب طلایی، گونه‌ای بی‌همتا، تنها در این حوزه از ایران زیست می‌کند و بومی‌این منطقه است. 
 
 منطقه حفاظت شده ورجین
 
شکارگاه حفاظت شده ۲۸هکتاری ورجین در ۱۵ کیلومتری شرق تهران قرار دارد و دسترسی به آن از مسیر جاده لشگرک امکان پذیر است. 
 
 پارک ملی کویر
 
پارک ملی کویر در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی تهران و در غرب کویر مرکزی ایران و شرق دریاچه نمک قرار دارد. اراضی مسطح این پارک با پوشش گیاهی کویری و نیمه کویری، زیستگاه پستاندارانی چون جبیر، آهو و گونه‌های با ارزشی چون یوزپلنگ و گورخر است. در ناحیه کوهستانی بخش شمالی پارک، کل و بز و قوچ و میش به سر می‌برند. 
 پرندگانی چون کبک و تیهو بومی‌این منطقه هستند ولی هر سال پرندگان مهاجری چون فلامینگو، آنقوت، سرسبز و خوتکا به آب بندهای این منطقه می‌آیند. علاوه بر آن در این پارک آثار فرهنگی و تاریخی مانند کاروانسرای قصر بهرام و باقی مانده آثار کاروانسرای عین الرشید نیز به چشم می‌خورد. 
 
 آبشار شاهاندشت و قلعه ملک بهمن 
 
آبشار زیبای شاهاندشت در قسمت شرقی جاده هراز و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر تهران، در کنار روستای شاهاندشت (شونادشت) واقع شده است. این آبشار بلند حدود ۵۰ متر ارتفاع دارد که از کنار قلعه ملک بهمن عبور کرده و به سمت پایین سرازیر می‌شود. قلعه ملک بهمن در جنوب آبشار قرار دارد و قدمت آن دست کم به دوره ساسانی باز می‌گردد که یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های کوهستانی رشته کوه البرز به شمار می‌رود. 
ظاهرا این قلعه به نام ملک بهمن (ملک قلا)، آخرین امیر سلسله استندر لاریجان نامیده شده است. سلسله استندر متعلق به زمان حکومت شاه طهماسب صفوی بوده. این قلعه بنا به فرمان شاه عباس صفوی در سال ۱۰۰۵ هجری تسخیر گردید. قلعه ملک بهمن به شماره ۲۷۸۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 
>> هفت صبح
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها