یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به این‌که کودکانی که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند، ممکن است در طول زندگی به مصرف سیگار روی آورند، گفت: عوارض ریوی، بیماری‌های مزمن ریه، تنگی نفس و از بین رفتن بافت ریه از جمله تاثیرات مستقیم دود سیگار است.دکتر حمید فرهنگی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: علل 90 درصد بروز سرطان‌ها بویژه سرطان ریه در بالغان مصرف سیگار است. همچنین ارتباط میان مادران سیگاری و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان خون،‌ سرطان کلیه و تومورهای مغزی ثابت شده است.
کد خبر: ۵۷۴۹۳۱

وی اضافه کرد: دود سیگار عوارض متعدد و تاثیرات منفی را روی سیستم تنفسی، سیستم قلبی ـ عروقی و در خلق و خوی کودکان دارد. عوارض دود سیگار روی قسمت تنفسی کودکان موجب بروز سرفه‌های مزمن، افزایش عفونت ریه، عفونت گوش میانی و افزایش حساسیت و تحریک آلرژی می‌شود. کودکان به این دلیل که به صورت منفعل در معرض سیگار قرار می‌گیرند و همچنین چون نسبت به بالغان از طول عمر بیشتری برخوردارند احتمال عوارض بیشتری نیز در آنها وجود دارد.

مواد غذایی فله‌ای مسبب بیماری‌های روده‌ای

مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مصرف مواد غذایی فله‌ای یکی از عوامل بروز بیماری‌های روده‌ای انگلی در انسان است.

دکتر افشین دلشاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که باکتری، ویروس و قارچ‌ها سبب بروز این بیماری در افراد می‌شوند، افزود: این بیماری با علائمی همچون دل پیچه، شکم درد، اسهال و استفراغ مشاهده می‌شود. با توجه به این‌که عمده عفونت‌های گوارشی از طریق دهان و به وسیله خوردن و آشامیدن منتقل می‌شود در گام اول باید غذا و آب سالم نوشید.

وی تصریح کرد: افراد از خوردن غذاهای مشکوک خودداری کنند، مواد غذایی مورد نیاز را از دست‌فروش‌ها خریداری نکنند و غذاها را در داخل یخچال نگهداری کنند.همچنین مواد غذایی که روی اجاق طبخ می‌شود بلافاصله بعد از این‌که با دمای محیط یکسان شد باید در یخچال نگهداری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها