طبق برخی گزارشها، هرساله در ایالات متحده حدود 7477 نفر دچار جراحات مربوط به ماشین ظرفشویی می‌شوند. از بریدن و زخمی شدن، تا سوختن بخشهایی از بدن، خطراتی است که این وسیله، سلامت استفاده کنندگانش را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۵۷۴۸۱۲

 ماشین ظرفشویی اولین بار به وسیله ‍ژوزفین گاریس کوچرین ساخته شد؛ خانم خانه داری اهل ایلینوی ایالات متحده که همیشه موقع شستن ظروف چینی ، آنها را می شکست. او یک دیگ بخار مسی که آب را به جوش می آورد درست کرد سپس با یک پمپ دستی ، آب صابون دار به درون آن می ریخت. برای آب کشی ظروف هم باکمک کتری روی آنها آب جوش می ریخت ، سپس می گذاشت ظرف ها در هوای آزاد خشک شوند. سال 1893 ، مدل ابداعی او نمونه ای عالی برای تولید ماشین های ظرفشویی شد.

امروزه به کارگیری ماشین های ظرفشویی نسبت به گذشته بسیار  راحتتر شده است اما هنوز از همان  اصول اولیه پیروی می کنند: آب جوش روی ظرف هایی که آغشته به مواد شوینده اند ریخته می شود  و بسیاری از صدمات به همین حرارت و بخار آب ربط دارند.

بخش داغ دستگاه قبل از اینکه خنک شود می تواند دست  را بسوزاند و اگر زمانی که ماشین در حال کار کردن است در آن را باز کنید بخار رهاشده می تواند موجب سوختگی بدی شود.

رایج ترین حوادث مربوط به ماشین ظرفشویی ، مربوط به خود ظروف می باشد.

بیشتر مردم برای اینکه به ظروف دسترسی پیدا کنند دست شان را با چنگال ها و یا کارد می برند.   برخی از این جراحت ها بسیار شدید وحتی مرگبار بوده است . سال 2003 یک خانم اسکاتلندی لیزخورد و با ماشین ظرفشویی برخورد کرد و بعد یک چاقو با تمام نیرو وارد بدنش شد. در سال 1997 حوادث مشابه ای در دانمارک و بریتانیا گزارش شد.

در دانمارک یک دختر کوچک زمین خورد و توی ماشین ظرفشویی افتاد و یک چاقو گردنش را برید اما خوشبختانه جان سالم بدربرد . اما یک پسربچه 12 ساله بریتانیایی در حادثه ای مشابه چندان خوش شانس نبود زیرا چاقو به قلبش فرو رفت و سرخرگش را قطع کرد.

چه باید کرد؟

وقتی می خواهید کارد وچنگال را درون ماشین ظرفشویی قرار دهید لبه های نوک دار و تیزشان را رو به پایین قرار دهید. وقتی ماشین روشن است اجازه ندهید بچه ها به طرفش بروند. سطح دریچه های در ماشین معمولا هم سطح چشم کودکان نوپا یکسان است و بخار می تواند به آنها آسیب برساند.

همچنین مواد شوینده ماشین های ظرفشویی را دور از دسترس کودکان قرار دهید. زیرا اگرچه سمی اند اما خوشبو هم هستند و کودکان  ترغیب می شوند آن را بچشند.

>> نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها