یکی از دغدغه‌های پیش از سفر آنها که گل و گلدانی در خانه نگهداری می‌کنند این است که در طول سفرشان چطور باید از گلها و گیاهان نگهداری کنند. برخی مسئولیت آن را به همسایه یا آشنایی می‌سپارند، برخی نیز راه و روشهایی را پیش می‌گیرند که در پی به بعضی از آنها اشاره شده است.
کد خبر: ۵۷۲۸۷۴

برای آن که هنگام بازگشت از سفر، با گیاهانی پژمرده روبه‌رو نشوند یکی از راه​های زیر را انتخاب کنید:

۱ـ گلدان ها را کف حمام یا آشپزخانه بچینید و سطلی حاوی آب را در کنار هر گلدان و در سطحی بالاتر از آن قرار دهید. پارچه ای نخی به اندازه یک متر یا بیشتر و به عرض پنج سانتی متر آماده کنید و یک سر آن را از کنار گلدان به داخل خاک فرو کنید. سر دیگر را در سطل پر از آب قرار دهید. به این ترتیب دستمال پارچه ای همواره آب را به خود جذب می کند و آب آرام آرام به داخل خاک گلدان منتقل می شود.

۲ـ در داخل وان حمام یا در یک لگن بزرگ، کمی آب بریزید و چند آجر در کف آن و در داخل آب قرار دهید. سپس گلدان ها را روی آجرها بچینید. توجه داشته باشید، گلدان ها به طور مستقیم درون آب قرار نگیرند و در ضمن، کف هر یک از گلدان ها نیز دست کم چند سوراخ وجود داشته باشد.

۳ـ یک تکه حوله یا پتوی کوچک مستعمل را کف وان یا لگن بزرگ قرار دهید. داخل وان یا لگن را به ارتفاع دو تا سه سانتی متر آب بریزید. گلدان ها را روی حوله یا پتوی مرطوب قرار دهید یا آن که نیمی از یک تکه حوله بزرگ را درون لگن یا سینی بزرگی قرار داده و گلدان ها را روی آن بچینید. سر دیگر حوله را در داخل ظرف گود دیگری که با آب پر شده است، بگذارید. توجه داشته باشید ظرف دوم باید در سطحی بالاتر از ظرف اول قرار گیرد. در ضمن اندازه ظروف را با توجه به ابعاد گلدان ها و گیاه درونشان انتخاب کنید.

4 ـ خاک ژله ای نیز می تواند با پوشش خود روی خاک گلدان، رطوبت خاک را تا چند روز حفظ کند بویژه زمانی که در مسافرت ها نگران آب دادن به گل ها هستیم. خاک ژله ای را خانواده ها به عنوان خاک تزئینی می شناسند و برای استفاده در سبزه عید نیز به کار می برند؛ اما به علت ناآگاهی از سوپر جاذب بودن آن، خاک ژله ای را استفاده نمی کنند. در واقع با پخش خاک ژله ای روی خاک گلدان، نیاز گیاه به آب تأمین می شود. وجود خاک ژله ای روی گلدان از تبخیر آب نیز جلوگیری می​کند و در مناطقی مانند قزوین که آفتاب در فصل تابستان طاقت فرساست با به کار بردن خاک ژله ای می توان از تبخیر رطوبت خاک جلوگیری کرد.

5 ـ پیچیدن گیاهان در کیسه های پلاستیکی روش دیگری است که برای نگهداری گیاهان می توان استفاده کرد. چون این کیسه های پلاستیکی سیستم بسته ای ایجاد می کنند که هیچ آبی از داخل آنها از دست نمی رود می توان برای تعداد زیادی گیاه از پوشش پلاستیکی لباس استفاده کرد؛ البته در این باره نکات احتیاطی بسیار ضروری است.
 گیاهان زیر پوشش را نباید در معرض نور خورشید قرار داد؛ زیرا نور خورشید هوای درون پلاستیک را گرم می کند و سبب آسیب گرمایی می شود؛ اما درباره گیاهان بزرگ که نمی توان آنها را درون پوشش پلاستیکی قرار داد، فقط گلدان را بپوشانید. به این صورت که پوشش پلاستیکی را در اطراف طوقه گیاه با نوار چسب تا حد امکان سست ببندید تا پلاستیک از تبخیر آب جلوگیری و بخشی از رطوبت را حفظ کند. این روش یکی از مطمئن ترین روش های آبیاری گیاهان خانگی در هنگام سفر است. با این روش می توان یک ماه بیشتر گیاهان را نگهداری کرد.

پوشش دادن با استفاده از مالچ، یکی دیگر از روش های نگهداری از گیاهان است. گلدان را به طور کامل آبیاری کنید، سپس به قطر سه تا پنج سانتی متر مالچ خرد شده در گلدان گیاهان آپارتمانی بریزید.

>> جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها