چگونه برای اوقات فراغت فرزندانمان برنامه ریزی کنیم؟

7 توصیه ویژه برای تعطیلات تابستانی

اگر شما هم مادر شاغلی هستید و با رسیدن فصل تابستان، مدرسه فرزندتان تعطیل شده به احتمال زیاد اکنون به دلیل تغییر برنامه روزانه خود سردرگم شده‌اید چرا که از سویی دوست دارید کنار فرزندانتان در خانه باشید اما از طرفی هم ترجیح می‌دهید فارغ از دغدغه‌ها و هیاهوی سال تحصیلی و مسائل مربوط به مدرسه فرزندانتان به کار بپردازید.
کد خبر: ۵۷۱۶۳۳

کار کردن در بیرون از خانه در کنار سایر وظایف پدری و مادری یکی از مشکلاتی است که با شروع فصل تابستان بسیاری از والدین با آن روبرو می‌شوند که بطور حتم این مشکلات ارتباط مستقیمی با سن و مقطع تحصیلی فرزندتان نیز دارد. اما اگر در این شرایط تاحدودی احساس سردرگمی می‌کنید و مایل هستید بدون اینکه به شما برچسب بدترین پدر و مادر دنیا بخورد در عین حال حضور موثر و فعالی نیز در محل کار خود داشته باشید می‌توانید با بکارگیری چند راهکار مفید به این هدف دست یابید که برخی از کاربردی‌ترین آنها به شرح زیر است:

1- در مورد توقعات خود از فرزندانتان در تابستان با آنها صحبت کنید. بعبارت دیگر به فرزندانتان بگویید از آنها چه می‌خواهید همینطور در قبال وظایفی که به آنها محول می‌کنید می‌توانید برایشان پاداش مناسبی نیز در نظر بگیرید. مثلا می‌توانید بعد از ظهرها یا آخر هفته آنها را به پارک ببرید.

2- توقعاتتان از خودتان را نیز مرور کنید. اگر این تابستان نخستین تجربه شما از کار در بیرون از منزل است در حالی که فرزندتان در خانه حضور دارد، بخاطر داشته باشید قادر نخواهید بود هفت ساعت مداوم کار کنید و خیالتان از بابت فرزندتان راحت باشد و با این واقعیت خود را وفق دهید.

3- به کودکانتان استراحت بدهید. وقتی در دفتر کار هستید زمانی را به استراحت خود اختصاص دهید تا با این کار خستگی وحشتناک کار را از دوش خود بردارید. پس همانگونه که در محل کار خود زمانی را برای استراحت به خود اختصاص می‌دهید، باید در طول روز زمان کوتاهی را نیز برای استراحت و بازی با کودکانتان اختصاص دهید. این راهکار علاوه بر اینکه به شما نیرویی دوباره می‌بخشد، باعث می‌شود کودکانتان نیز مطمئن شوند که آنها را فراموش نکرده‌اید. برای این کار می‌توانید یک داستان کوتاه برایشان بخوانید یا یک میان وعده برایشان فراهم کرده و یا با آنها بازی کنید.

4- حتما در زمان‌های مناسب فرزندانتان را از خانه بیرون ببرید. حتی با وجود اینکه در قرن 21 هستیم و با وجود تمام امکانات و دستگاه‌های الکترونیک، براحتی می‌توان آنها را فراموش کرده و کارهای اداری خود را خارج از خانه و در حالی که فرزندانتان در حال بازی کردن در کنار ساحل یا پارک هستند، انجام دهید اما باید حواستان هم کاملا به بچه‌ها باشد تا مبادا غفلت شما باعث بروز سانحه‌ای برای آنها شود.

5- فرزندانتان را به خانه بستگان و دوستان قابل اطمینان خود که فرزندی هم دارند بفرستید. بسیاری از والدین فرزندانشان را به خانه همسایگان و آشنایانی می‌فرستند که والدینشان معمولا در تمام طول روز در منزل حضور دارند. با این کار مدت طولانی خیالتان راحت خواهد بود که فرزندتان با دوستانش سرگرم است و بزرگتر‌ها نیز مراقب او هستند.

6- ساعت‌های خاصی را برای انجام کارهای اداره در منزل اختصاص دهید. بچه‌ها معمولا بیشتر از شما نیاز به خواب دارند پس سعی کنید همیشه دو ساعت زودتر از آنها از خواب بیدار شوید. در نتیجه خواهید دید چقدر خوب و کافی می‌توانید بدون اینکه کودکتان مزاحم شما شود بسیاری از کارهایتان را با خیال آسوده انجام دهید. همینطور می‌توانید فرزندانتان را یک ساعت زودتر بخوابانید تا بتوانید یک ساعت تا قبل از خواب به کارهایتان برسید.

7- به فرزندانتان کار بدهید. وقتی کودکی فهرستی از انجام فعالیت‌های مختلف و مفید را دست دارد و برای انجام آنها مشتاق است، شما قادر خواهید بود وقتی آنها مشغول هستند، بسیاری از کارهایتان را انجام دهید.

8- زیاد درباره استفاده کودکان از وسایل الکترونیک نظیر تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری احساس گناه نکنید. چرا که وقتی شاغل هستید و باید به سر کار بروید استفاده از این وسایل اجتناب‌ناپذیر است اما مهمترین چیزی که باید در نظر بگیرید رعایت اعتدال است.

>> ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها