به مقدار کافی می‌خوابید، اما هنوز احساس خستگی می‌کنید؟ قبل از این‌که خودتان را به خاطر کار زیاد سرزنش کنید، دلایل اصلی احساس خستگی بی‌دلیلتان را پیدا کنید.
کد خبر: ۵۷۱۳۰۸

به گفته دکتر نیکا گلدبرگ (Nicca Goldberg)، متخصص قلب و مدیر مرکز درمانی NYU، بیشترین شکایت بیماران از احساس خستگی مداوم است البته دلیل خستگی مداوم برخی از ما کار زیاد و خواب کم یا بد خوابیدن است.
طبق اظهارات دکتر ربکا آمارو (Rebecca Amaru) متخصص بیماری‌های زنان در مرکز پزشکی مونت سیناییی ۵ یا ۶ ساعت خواب خوب در شبانه‌روز برای بزرگسالان در هر سنی که باشند کافی است، اما اگر با وجود ۷ تا ۸ ساعت خواب در شبانه‌روز باز هم احساس خستگی می‌کنید حتما باید دلیل خاصی وجود داشته باشد. اگر احساس خستگی بی‌دلیل بیش از یک هفته با شما بود و هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای آن پیدا نکردید حتما به پزشک مراجعه کنید.
اگر چه گاهی اوقات خستگی از علایم بیماری‌های جدی است، اما به گفته بیشتر متخصصان اغلب خستگی به دلیل مشکلات کم‌اهمیتی بوجود می‌آید که براحتی قابل درمان است. ممکن است دلا‌یلی پنهان باعث خمیازه کشیدن شما شود. با شناخت این دلایل مشکلات عمده سلامت خود را با کمک پزشکان متخصص حل خواهید کرد.

کم‌خونی‌

اگر شما در دوران باروری هستید و هنگام عادت ماهانه خونریزی شدید دارید، در تخمدان خود فیبر دارید یا دچار پولیپ رحم هستید، اگر بتازگی زایمان کرده‌اید، خونی که از بدن شما خارج شده باعث کم‌خونی می‌شود که یکی از دلایل اصلی کم‌خونی در زنان است.
خونریزی باعث کاهش هموگلوبین، پروتئین مملو از آهن در سلول‌های قرمز خون که اکسیژن را از ریه به قسمت‌های مختلف بدن می‌برند، می‌شود. وقتی اعضای بدن شما به مقدار کافی اکسیژن مصرف نکنند شما احساس خستگی می‌کنید.
دلایل دیگر کم‌خونی خونریزی داخلی یا کمبود آهن، فولیک اسید یا ویتامین ب ۱۲ است.
البته ممکن است خستگی مداوم به دلیل بیماری‌های مزمنی مانند نارسایی کلیه باشد. این بیماری معمولا با سرگیجه، احساس سرما و تحریک‌پذیری اعضای بدن همراه است.
برای تشخیص کم‌خونی باید حتما آزمایش بدهید و با خوردن مداوم قرص‌های آهن و اضافه کردن غذاهای سرشار از آهن مانند اسفناج، کلم بروکلی و گوشت قرمز به غذای روزانه خود این کمبود را برطرف کنید. با درمان موثر احساس خستگی بعد از ۳۰ روز یا کمتر از بین می‌رود.

نقص در کارکرد غده تیروئید

اگر شما بطورکلی خسته، ضعیف یا حتی کمی افسرده هستید ممکن است دلیل آن کم‌کاری غده تیروئید باشد.
تیروئید غده کوچک و پروانه شکلی است که در گردن قرار دارد و متابولیسم بدن را کنترل می‌کند. (منظور از متابولیسم سرعت سوخت و ساز بدن است)
اختلال تیروئید که تشخیص داده نشده یکی عمده‌ترین مشکلات در زنان است. در سن ۶۰ سالگی ۱۷‌درصد از زنان از اختلال تیروئید رنج می‌برند که خودشان از این بیماری خبر ندارند. شایع‌ترین اختلال تیروئید نابودی سلول‌های تولیدکننده تیروکسین و دیگر هورمون‌های ساخته شده توسط این غده بوسیله خود بدن است که باعث نقص و کاهش متابولیسم بدن می‌شود.
تست خون که به۳ T و۴ T معروف است هورمون‌های تیروئید را شناسایی می‌کند. اگر هورمون‌ها کمتر از حد معمول باشند با مصرف داروهای هورمونی بطور مصنوعی سرعت متابولیسم بدن تنظیم خواهد شد و خستگی بسرعت ناپدید می‌شود.

عفونت مجاری ادرار تشخیص داده نشده

اگر چه این بیماری در زنان اغلب با سوزش و ناراحتی هنگام ادرار همراه است اما براساس گفته‌های دکتر گلد برگ ممکن است فرد مبتلا به (UTI) علایم بارزی در خود مشاهده نکند و از بیماری خود مطلع نباشد و بطور مداوم احساس خستگی کند.
در بیشتر افراد (UTI) به دلیل وجود باکتری در مجاری ادرار بوجود می‌آید که آن هم به خاطر روش نادرست شستشو است. به وسیله آزمایش ادرار این بیماری تشخیص داده می‌شود و با تجویز آنتی بیوتیک به سرعت درمان می‌شود.

کافئین بیش از اندازه‌

بسیاری از ما برای افزایش انرژی قهوه یا کوکاکولا می‌نوشیم، اما در برخی زنان کافئین تاثیر معکوس دارد. به گفته متخصصان کافئین یک محرک است، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است تاثیر معکوس بگذارد.
از دیدگاه بعضی افراد تنها راه رفع خستگی مصرف بیشتر کافئین است، البته در کمال تعجب در می‌یابند که باز هم خسته هستند. راه حل اصلی درمان، حذف کافئین از غذای روزانه است. این به معنای نه فقط حذف قهوه بلکه شکلات، چای، سودا و حتی داروهای حاوی کافئین است که باعث خستگی بدون علت در افراد می‌شوند.

حساسیت غذایی‌

اگر چه غذا باید به بدن انرژی دهد، اما برخی پزشکان بر این باورند که حساسیت غذایی ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. رودی ریورز (Rudy Rivers) در کتاب خود تحت عنوان <حساسیت غذایی پنهان، شما را چاق می‌کند> می‌گوید: حتی حساسیت‌های جزیی هم ممکن است باعث خواب‌آلودگی شوند. شواهد نشان داده حساسیت غذایی باعث خستگی می‌شود، البته شاید خستگی یکی از اخطارهای اولیه بدن در مقابل حساسیت به نوع خاصی از غذا باشد.
اگر شما تصور می‌کنید علت خمیازه‌های شما غذایی است که خورده‌اید آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید. غذاهایی را که ۱۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از خوردن آن‌ها احساس خواب‌آلودگی می‌کنید، نخورید علاوه بر این می‌توانید از پزشک در مورد تست حساسیت راهنمایی بخواهید.

وقفه موقتی تنفس در هنگام خواب

کمبود خواب باعث خستگی می‌شود اما اگر شما ندانید که به مقدار کافی خوابیده‌اید چه؟ این مشکل در افرادی که دچار وقفه موقتی تنفس در هنگام خواب هستند، وجود دارد. اختلال خوابی که به دلیل قطع موقتی تنفس در هنگام خواب خصوصا خواب شب بوجود می‌آید. هر بار که تنفس قطع می‌شود بیمار بدون این‌که متوجه شود بیدار می‌شود. بر اساس تحقیقات متخصصان وقفه موقتی تنفس در هنگام خواب معمولا برای زنان چاق روی می‌دهد و خروپف یکی از نشانه‌های این بیماری است. این بیماری با کاهش وزن و ترک سیگار و در شرایط بد‌تر با جراحی و باز کردن راه هوایی قابل درمان است. وقفه موقتی تنفس در هنگام خواب امکان سکته قلبی را افزایش می‌دهد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها