خواندنی هایی از مارمولک پینوکیو

چرا عجوزه شاخدار، چاق شد؟!+ عکس

مطالعات جدید محققان دانشگاه دارتموث نشان می‌دهد تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی تاثیر اندکی روی بسیاری از گونه‌های مارمولک استوایی دارد. این موضوع تناقض زیادی با مطالعات اخیر داشته که پیش‌بینی می‌کرد گرم شدن سریع سیاره زمین به انقراض گسترده مارمولک‌ها منجر خواهد شد.
کد خبر: ۵۶۹۸۲۳
مارمولک‌ها منقرض نمی‌شوند

مایکل لوگان، دانشجوی دکتری زیست‌شناسی تکاملی و بوم‌شناسی می‌گوید: بیشتر پیش‌بینی‌های قبلی مبنی بر این‌که حیوانات خونسرد گرمسیری بویژه مارمولک‌های جنگلی بشدت از تغییرات آب و هوایی صدمه می‌بینند، براساس اندازه‌گیری‌های درجه حرارت محیطی در مقیاس جهانی استوار بود.

در این میان، تغییرات دمایی واقعی که هر یک از حیوانات ممکن است روی زمین تجربه کنند، در آن نادیده گرفته شده بود.

برای نشان دادن این مشکل، محققان دارتموث دماهای محیطی را با دقت بالا اندازه‌گیری کردند و از آنها برای تهیه نقشه‌ای از اثر تغییرات آب و هوایی بر توانایی‌های روزمره چهار جمعیت از مارمولک‌های جزایر خلیج هندوراس استفاده کردند.

آزمایش‌های میدانی روی مارمولک‌های اسیر شده (که بعدها بدون صدمه دیدن رها شدند) بین سال‌های 1387 و 1391 انجام شد.

مطالعات قبلی نشان می‌داد مارمولک‌هایی که در زیستگاه‌های باز و آزاد زندگی می‌کنند، با گرم شدن هوا به احتمال زیاد به زیستگاه‌های جنگلی هجوم برده و باعث انقراض گونه‌های جنگلی می‌شوند.

اما مطالعات محققان دارتموث نشان داد مارمولک‌های مقیم در زیستگاه‌های آزاد نه‌تنها به جنگل‌ها حمله‌ور نمی‌شوند بلکه ممکن است از افزایش دمای جهانی حتی سود هم ببرند.

طبق نتایج کلی مطالعات جدید، پیش‌بینی‌های قبلی در خصوص آسیب‌پذیری مارمولک‌های گرمسیری از تغییرات آب و هوایی، اغراق‌آمیز بوده است.

همچنین به نظر نمی‌رسد هیچ یک از این گونه‌ها در معرض انقراض باشند. با توجه به این‌که گونه‌های موردمطالعه در این آزمایش در محدوده جغرافیایی بسیار کوچکی زندگی می‌کنند، این امکان وجود دارد که بسیاری از مارمولک‌های استوایی که در سایر مناطق زندگی می‌کنند، شانس بیشتری نسبت به گونه‌های مورد مطالعه برای فرار از گرمای جهانی داشته باشند.

منبع: physorg
مترجم: آتنا حسن‌آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها