زنبیل‌ها را بردارید. پیشنهاد این هفته ما بازار است اما نه یک بازار معمولی، بازاری دنیا دیده که از دوره کریم‌خان زند وسط شهر شیراز در دروازه شاهزاده جا خوش کرده است و به قول فرصت‌الدوله شیرازی سقفی بلند دارد و طرازی دلپسند.
کد خبر: ۵۶۸۰۱۹


شیرازی‌ها به آن می‌گویند بازار وکیل، شاید چون مثل حمامی که در دلش جاخوش کرده، به دستور کریم‌خان زند (1172‌ 1193 ه . ق) ساخته شده است و روزگاری مملو بوده از خیاط‌ها، بلورفروش‌ها، شمشیرگرها، کلاهدوزها، سراج‌ها و صراف‌ها.

بازار وکیل 5 ورودی و 2 ردیف حجره دارد که در امتداد شمالی جنوبی و شرقی غربی قرار گرفته‌اند و در محل اتصال آنها چهارسوق قرار گرفته است. حجره‌های بازار از سطح زمین بالاتر قرار گرفته‌اند و دیوارهای آجری و گچی  بازار بر پایه‌هایی از سنگ‌های تراشیده استوار شده‌اند.

 گرچه معماری بازار وکیل اقتباسی است از معماری بازار لار و بازارچه بلند اصفهان اما 74 دهانه طاق‌های ضربی آن 11 متر بلندتر از طاق بازارهای دیگر است.

شما پول دارید؟ اگر جوابتان مثبت است در ورود به بازاروکیل خوددار باشید چون فرش‌های اصیل و دست‌باف و صنایع‌دستی پر نقش و نگار آن هر گردشگری را چه ایرانی باشد و چه غیرایرانی برای خرید وسوسه می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها