بر اساس مطالعات، 29 درصد افراد بیشتر در میان زنان از وزن و قیافه و اندام خود ناراضی‌اند و این افکار در نهایت منجر به بروز افسردگی در آنان می‌شود. البته باید بدانید که این مساله یک نوع اختلال روحی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۵۵۷۵۹۶

مطالعات نشان می‌دهند، 15 درصد از جراحی‌های زیبایی روی این‌گونه افراد انجام می‌شود. با این حال، 90 درصد آنها معتقدند عمل‌های زیبایی (جراحی لب، بینی و چانه) تأثیر چندانی در بهبود احساس آنها  به خودشان نداشته است.
پژوهشگران می‌گویند تصور زشت بودن فرد ناشی از عملکرد اشتباه مغز است. مغز افرادی که خود را زشت می‌انگارند، در پردازش چیزهایی که می‌بیند، اشکال دارد. در واقع در کسی که دچار این اختلال است، تصویر خویشتن بشدت مخدوش است و او با نازیبایی‌ها یا اشکالات جزیی در شکل ظاهری خود، بسیار شدید و وسواس‌گونه برخورد می‌کند.
به گفته محققان تخمین‌زده می‌شود که یک تا 2 درصد مردم جهان دچار این اختلال هستند. آنها برای رفع مشکلات ظاهری که در خود احساس می‌کنند، بارها تن به جراحی‌های زیبایی می‌دهند بی‌آن‌که این احساس در آنها برطرف شود.


ریشه این اختلال هنوز روشن نیست و کارشناسان منشأ آن را مجموعه‌ای از عوامل مختلف وراثتی و تربیتی می‌دانند.

این بیماری ربطی به غرور، سطحی‌نگری یا احساس پوچی ندارد. ذهن افراد مبتلا همیشه درگیر مشکلات واهی خودشان است و نمی‌توانند از این حالت بیرون بیایند و بیشتر مواقع قادر به انجام وظایفشان در خانه و محل کار و اجتماع نیستند.

حواس این افراد به محض دیدن یک سطح صیقلی مانند آینه، شیشه ماشین یا حتی پشت قاشق پرت می‌شود و گاهی توجه آنها چنان در آینه اتومبیل به خودشان جلب می‌شود که دیگر جایی را نمی‌بینند و تصادف می‌کنند. برخی از آنها به دفعات خود را به تیغ جراحی می‌سپارند تا شاید کمی زیباتر به‌نظر برسند.
افرادی که دچار این مشکل  هستند، اغلب گمان می‌کنند که ظاهری زشت یا ناخوشایند دارند و حتی زمانی که دیگران به آنها می‌گویند که ظاهرشان مشکلی ندارد، بازهم نسبت به ویژگی‌های فیزیکی یا اشکالات جزیی یا تخیلی خود با وسواس روبه‌رو می‌شوند.

یک آزمون‌

اگر می‌خواهید بدانید که دچار این اختلال هستید یا نه، به آزمون زیر توجه کنید:

آیا تصور می‌کنید برخی قسمت‌های بدنتان کاملاً زشت و بدشکل است؟
اگر چنین است، آیا روزانه یک ساعت یا بیشتر به آنها می‌اندیشید و با خود می‌گویید کاش این افکار کمتر ذهنم را مشغول می‌کردند؟
آیا وضعیت ظاهری شما باعث شده که دچار افسردگی و رنج فراوانی شوید؟
آیا نگرانی در مورد ظاهرتان زندگی اجتماعی شما را تحت‌الشعاع قرار داده است؟
آیا از انجام دادن بعضی کارها به‌دلیل ظاهر ناخوشایندتان اجتناب می‌کنید؟
آیا این نگرانی بر زندگی شخصی، خانوادگی، شغلی و تحصیلی‌تان هم اثری داشته است؟
آیا وضعیت ظاهری شما در زندگی اطرافیانتان هم تأثیر گذاشته است؟
 

پاسخ:

سؤال‌های 1 و 2: پاسخ مثبت به این 2 سؤال نشان‌دهنده این است که علائمی از شروع این اختلال در شما به‌چشم می‌خورد.

سؤال‌های 3 تا 7: جواب مثبت به این چند سؤال میزان نگرانی و افسردگی شما را نشان می‌دهد.

اگر پاسختان به همه سؤال‌ها مثبت است، بهتر است به روان‌شناس مراجعه کنید و از روش رفتاردرمانی شناختی بهره بگیرید.

>> جام جم/ ضمیمه چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها