وقتی چند روز تعطیلی و فراغت در پیش باشد و حال و هوای سفر در سر، بسیاری از افراد دوست دارند در ذهنشان تکرار کنند: «راه، تو را می‌خواند». برای سفرهایی اینچنین، امنیت خانواده در گرو رانندگی ایمن است.
کد خبر: ۵۵۱۱۷۰

 

چه راننده باشید و چه سرنشین خودرو، ضروری است پیش و در حین سفر اقدامات مناسب را برای حفظ امنیت و سلامتی خود در جاده در نظر بگیرید. با آغاز سال نو و افزایش سفرهای بین شهری، ۵ نکته را رعایت کنید تا سفری خوب و خوشخاطره را به انجام برسانید:

۱. وقتی خسته شدید، به رانندگی ادامه ندهید

خیلی پیش می‌آید که با وجود خستگی شدید، باز هم برای رسیدن به مقصد به خودتان فشار بیاورید و به مسیر ادامه بدهید و مدام به خودتان بگویید: «فقط صد کیلومتر دیگه مونده»! اما انسانها هنگام خستگی، عکس‌العملی بسیار کندتر از حد معمول دارند. این می‌تواند جان خودتان و سرنشینان خودرو را به خطر بیندازد بخصوص اگر خطرات به خواب رفتن ناشی از خستگی، پشت فرمان را نیز در نظر بگیریم. اگر چند تن که تجربه مناسبی برای رانندگی دارند در خودرو هستند، مرتبا راننده‌ها را عوض کنید تا خستگی سبب بروز حادثه نشود.

۲. از خوردن تنقلات ناسالم و بی ارزش اجتناب کنید

شاید به نظرتان خوردن یک بسته شکلات یا چند کلوچه حین رانندگی در جاده خوب باشد؛ اما اینها تنقلاتی مملو از شکرند که کمی پس از مصرفشان دچار کمبود انرژی خواهید شد (جدای از اضافه وزنی که بعدها خواهید داشت). میوه ها، سبزیجات، پنیر و نانهای سبوسدار انتخابی خیلی بهتر از این تنقلاتند. یک ایده فوق‌العاده دیگر، به همراه داشتن مخلوطی از آجیلها، کشمش، تکه‌های کوچک میوه‌های خشک شده و مانند آن است.
همچنین به نوشیدن آب توجه ویژه‌ای کنید. درست مانند تنقلات، اینجا هم بهتر است از خوردن نوشیدنیهای شیرین مثل نوشابه و آبمیوه‌های غیرطبیعی بپرهیزید و بیشتر آب بنوشید. همیشه چند بطری بزرگ آب در خودرو داشته باشید. به خاطر داشته باشید که نوشیدنیهای کافئیندار مثل قهوه و چای ممکن است باعث از دست رفتن آب بدن و ایجاد خستگی در طولانی مدت شوند.

۳. گاهی از خودرو پیاده شوید و اطراف آن بگردید

  پیاده‌روی اطراف خودرو باعث جریان یافتن بهتر گردش خون در بدنتان میشود، جلوی کوفتگی بدنتان را میگیرد و اگر بدنتان کوفته شده باشد به تسکین ناراحتی آن کمک میکند. قدم زدن گهگاه، برای ادامه مسیر در راه طولانی پیش رو نیز دوباره به شما انرژی میبخشد.

۴.خودروتان را روبراه کنید

پیش از به جاده زدن و مخصوصا اگر خودرویی که سوار میشوید امانت یا کرایه است، سطح مایعات خودرو را بررسی کنید و شرایط کلی و موتوری خودرو را اعم از کیفیت لاستیکها، فرسودگی قطعات و بدنه و غیره بازبینی کنید. این کار میتواند هم خودتان و هم پولتان را حفظ کند. همیشه قبل از اینکه سطح بنزینتان به کمتر از یک چهارم برسد باک خودرو را دوباره پر کنید. این طور همیشه مطمئن خواهید بود که در طول سفر به کمبود بنزین بر نخواهید خورد و لجنهای کف باک نیز در صورت کم شدن سطح بنزین به لوله‌ها و مجاری تزریق سوخت راه نخواهد یافت.

۵.از قوانین راهنمایی و رانندگی تبعیت کنید

هیچ چیز بدتر از این نیست که در چنین سفری تصادف کنید و خودتان هم در این تصادف مقصر باشید. با حفظ سرعت مجاز، عدم سبقت غیر مجاز، حفظ فاصله طولی، داشتن کپسول اطفاء حریق و دانستن شماره اورژانس (۱۱۵) در صورت نیاز میتوانید جان خود و سرنشینان خودروتان را نجات دهید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها