برخی والدین جوان، اطلاع زیادی درباره نوزاد تازه متولدشده ندارند و از همین رو، رخدادی هیجان‌آور و دوست‌داشتنی گاهی نگران‌کننده می‌شود. در این زمینه چند سوال اساسی پیش می‌آید که اگر جوابشان را قبل از زایمان یا پیش از ترک بیمارستان از پزشکان و پرستاران نپرسید، نتیجه‌ای دردسرساز خواهد داشت.
کد خبر: ۵۴۳۸۸۷

مهم نیست که شما چه قدر آمادگی دارید، مهم این است که بتوانید نیازهای نوزاد خود را به خوبی برآورده سازید. بنابراین، درباره موضوعات پی آمده حتما اطلاعاتی کسب کنید:

۱) چگونه کودکم را از خطر سندرم مرگ ناگهانی محافظت کنم؟

کارشناسان در امر مراقبت از کودک میگویند که بهترین راه جلوگیری از مرگ ناگهانی این است که همیشه او را به پشت بخوابانید. میزان مرگ ناگهانی نوزادان با این کار به طور قابل توجهی کاهش پیدا میکند.

۲) اولین معاینه نوزاد پس از ترک بیمارستان چه زمان باید باشد و در اولین ویزیت کودک چه اتفاقی میافتد؟

بسیاری از پزشکان اولین چکاپ نوزاد را ۲ هفته بعد از تولد توصیه میکنند. بخصوص اگر این نوزاد فرزند اول خانواده باشد. شما حتما باید در مورد واکسیناسیون و آزمونهای غربالگری اولیه نوزاد سوال کنید. همه نوزادان لازم است به طور روتین در سن ۲ ماهگی مورد بررسی قرار بگیرند.

۳) چگونه باید از طناب نافی فرزندم و محل ختنه نوزاد مراقبت کنم؟

پزشک کودک حتما در مورد چگونگی مراقبت از بند ناف و محل ختنه نوزاد به شما دستورهای کافی خواهد داد. او همچنین به شما توضیح میدهد که چگونه از عفونت جلوگیری کنید. نکته مهمی که باید بدانید این است که همیشه قبل از تعویض پانسمان محل ختنه یا تمیز کردن بند ناف دستهایتان را کاملا بشویید.

۴) نوزادم به چه میزان خواب نیاز دارد و چه قدر خواب برای او زیاد محسوب می شود؟

خواب نوزادان در روزهای اول پس از تولد بسیار زیاد است اما بتدریج و با افزایش سن خوابشان کم میشود. نوزادان معمولا بعد از حمام کردن بیشتر میخوابند. در چند هفته اول نوزادان در حدود ۱۷ تا ۱۸ ساعت در روز میخوابند؛ این عادت در حدود ماه سوم به ۱۵ ساعت در روز میرسد ولی حداقل در دو ماه اول تقریباً هیچگاه در یک نوبت بیش از سه تا چهار ساعت، خواه در طول روز یا شب، نمیخوابند. این بـدان معناسـت که شما نیز بیـش از این نمیتوانید بیوقفه بخوابید. در طول شب، شما باید بیدار شده به نوزاد شیر بدهید و پوشک او را عوض کنید و در طول روز با او بازی هم خواهید کرد. در حالی که بسیاری از نوزادان در حدود ۸ هفتگی تمام شب را میخوابند بعضی دیگر تا ۵ یا ۶ ماهگی به این مرحله نمیرسند. از همان ابتدا، شما با آموزش دادن به نوزادتان میتوانید عادات خوب خواب را در نوزادتان به وجود آورید.

۵) بهترین دما برای اتاق کودک چه دمایی است؟

بچه قبل از تولد در حرارت ثابتی ،درون رحم قرار داشته است و تغییر ناگهانی درجه حرارت را دوست ندارد. دمای اتاق باید مناسب ـ نه سرد و نه گرم ـ باشد. در صورتی که اتاق دارای کولر یا تهویه مطبوع میباشد ، بایستی کودک را با یک ملحفه یا پتوی سبک پوشاند. مشکلات جدی میتوانند در صورتی که دمای اتاق به طور ناگهانی افت کند ، به وجود آمده و این امر در صورتی که طفل در خواب باشد، خطرناکتر است. بنابراین در آب و هوای سرد، کیسه خواب برای بچه بسیار مناسب میباشد.

۶) هر چند یک بار باید نوزادم را تغذیه کنم؟

نوزادان معمولا وقتی گرسنه میشوند برای شیر خوردن از خواب بیدار میشوند و نیازی به بیدار کردن آنها نیست. بسته به اینکه شما با شیر خود نوزاد را تغذیه میکنید یا شیر بطری، ممکن است سوالات زیادی در این زمینه داشته باشید. سعی کنید حتما در بیمارستان و قبل از ترخیص سوالات خود را از پرستار کودکتان یا مشاور بپرسید. شیر مادر بهترین و کاملترین شیر برای نوازد است و بهتر است برحسب نیاز به او داده شود. شیر مادر نوزاد را از عفونتها یا بیماریهای قابل انتقال دیگر محافظت میکند.

۷) چه زمانی باید نوزاد را به حمام ببرم؟

نوزاد معمولا در بدو تولد شسته میشود اما پس از تولد نباید نوزاد زیاد حمام برده شود، چرا که ممکن است سبب التهاب پوستی شود.

۸) چگونه متوجه شوم که نوزادم مبتلا به زردی شده است؟

همه نوزادن زردی خفیف را تجربه میکنند، چراکه هنوز کبد آنها تکامل کافی را پیدا نکرده است. زردی در نوزادان اگر مورد توجه قرار نگیرد موجب ضایعات جبران ناپذیر سلول مغزی و عقب ماندگی عقلانی میشود. در هفته‌های اول تولد باید دقیقا مراقب زردی در نوزاد بود . شروع زردی بیشتر در سفیدی چشم کودک بروز میکند و در تنه گسترش پیدا میکند، به مجرد مشاهده زردی بدون فوت وقت در هر زمان از شبانه روز به بیمارستان مراجعه نمایید. این مسئله اورژانسی است و فوریت دارد. هرچه زردی زودتر تشخیص داده شود درمان سبکتر و راحتتر است. در موارد خفیف شاید نیاز به بستری و قرار گرفتن در زیر نور مخصوص باشد و در موارد شدید تعویض خون حتما باید انجام گیرد. از به کار بردن پیشنهاد اطرافیان در مورد استفاده از شیرخشت یا نور مهتابی و نظایر آن خودداری کنید. به کار بردن این روشها به قیمت تهدید سلامت نوزاد تمام میشود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی سلامت ایرانیان

newsQrCode
برچسب ها: تولد نوزاد
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها