روی خط جشنواره فیلم فجر

شوک منفی مهرجویی به رسانه‌ها

روی خط جشنواره فیلم فجر

چاقوکشی در سینما شکوفه

جشنواره فیلم فجر در میانه راه خود با حاشیه‌های مختلفی روبه‌رو شد. جر و بحث عوامل فیلم سینمایی «یک، دو، سه... پنج» با محمدرضا شهیدی‌فر، مجری نشست‌های نقد و بررسی فیلم‌ها (سالن رسانه‌ها) در شب چهارم جشنواره، انتقاد امیر جعفری به اهالی رسانه و استقبال از فیلم «حوض نقاشی» در صبح روز پنجم و راه یافتن جنجال‌های مجلس شورای اسلامی به برج میلاد و همچنین چاقوکشی در یکی از سینماهای مردمی بخشی از این حواشی بودند.
کد خبر: ۵۳۸۲۷۶
چاقوکشی در سینما شکوفه

فیلم سینمایی «یک، دو، سه... پنج» ساخته محمد معیری عصر روز یکشنبه در برج میلاد نمایش داده شد که این فیلم به اوضاع افغانستان می‌پرداخت.

در نشست رسانه‌ای این فیلم معیری درخواست کرد تا یکی دیگر از عواملش هم پشت تریبون حضور یابد، اما مجری برنامه با این امر مخالفت کرد و گفت که طبق مقررات جشنواره تعداد محدودی از عوامل اجازه حضور در پشت تریبون را دارند، اما معیری مدام عواملش را صدا می‌زد تا به او ملحق شوند.

شهیدی‌فر هم ختم جلسه را اعلام کرد و این اقدام اعتراض همایون ارشادی، بازیگر این فیلم را به دنبال داشت، اما ماجرا به همین جا ختم نشد و شاهرخ گیوا، فیلمنامه‌نویس فیلم لب به شکایت گشود که معیری فیلمنامه‌اش را تغییر داده و تعدادی از عوامل فیلم هم از این کارگردان شکایت کردند.

در آخر هم در حالی که حضار در سالن بودند، چراغ‌ها خاموش شد و همه به بیرون راهنمایی شدند. در هیاهوی این نشست سوژه خوبی نصیب عکاسان شد.

اظهارات عجیب امیر جعفری

«قاعده تصادف» یکی دیگر از فیلم‌های به نمایش درآمده در برج میلاد بود که روز گذشته به دلیل استقبال بیش از اندازه از آن، حتی اتاق‌های شیشه‌ای سالن هم برای دیدن فیلم روی تماشاگران باز شد، این فیلم که چندان رضایت دوستداران فیلم قبلی بهنام بهزادی «تنها دوبار زندگی می‌کنیم» را جلب نکرده بود، طولانی‌ترین نشست جشنواره را داشت.

در این نشست، تمامی عوامل فیلم حضور داشتند و بهزادی پاسخگوی انتقاداتی چون شباهت فیلم به «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی، زیر سوال بردن بنیان خانواده و انتخاب نادرست بازیگرانش بود.

بهزادی گفت که برای ساخت فیلمی درباره نسل چهارم، مدت‌ها با خانواده‌های مختلفی در ارتباط بوده و ادعایی هم برای نشان دادن دقیق زندگی این نسل نداشته است. از سوی دیگر امیر جعفری، بازیگر این فیلم، برخی پرسش‌هایی را که از او می‌شد، عجیب خواند و در اظهارنظری عجیب، برخی اهالی رسانه را ناآگاه خواند.

او گفت: من برای حضور در این جلسه لباس چریکی پوشیده‌ام، چون فکر می‌کردم منتقدان حضور دارند، ولی برخی از این پرسش‌ها من را متعجب می‌کند! این سخنان جعفری، واکنش یکی از حضار را به دنبال داشت که مدعی بود شهیدی‌فر پرسش‌ها را تحریف می‌کند.

شهیدی‌فر در پاسخ گفت: به هم احترام بگذاریم، من سعی می‌کنم همه پرسش‌ها را بپرسم، حتی اگر سلیقه من نباشد.

اکران حوض نقاشی در غیاب شهاب حسینی و نگار جواهریان

اما «حوض نقاشی» تازه‌ترین ساخته مازیار میری، یکی از فیلم‌هایی بود که با وجود نمایش در سئانس اول برج میلاد، تماشاگران بسیاری داشت.

در نشست رسانه‌ای این فیلم، شهاب حسینی به دلیل حضور در فیلمبرداری یک فیلم و نگار جواهریان به دلیل تب شدید حضور نداشتند. در این نشست، اکثر پرسش‌ها حول محور همکاری با حوزه هنری، شرایط کنونی سینما و احتمال ممیزی یا اکران نشدن این فیلم بود.

مازیار میری در پاسخ به انتقاد یکی از حضار مبنی بر همکاری‌اش با حوزه هنری و دامن زدن به نابودی سینما گفت: فکر نمی‌کنم ساختن «حوض نقاشی» سینما را نابود کرده باشد، به نظرم سینما را افرادی نابود می‌کنند که سعی در ایجاد تفرقه میان سینماگران دارند.

در این نشست از مازیار میری انتقاداتی چون استفاده از بازیگران حرفه‌ای و باورپذیرنبودن نقش‌ها، تلخ بودن فیلم و این‌که آیا عشق جوابگوی کرایه خانه است یا خیر، شد.

این کارگردان سینما همچنین درباره انتخاب عنوان «حوض نقاشی» گفت: ابتدا این اسم را از یک شعر فولکلور گرفتیم، ولی در میانه راه متوجه شدیم که مناسب کار نیست، برای همین بخش های مربوط به آن را حذف کردیم، اما عنوان فیلم را نگه داشتیم.

منوچهر محمدی، تهیه‌کننده هم وقتی از دلایل طرح موضوع تحریم ایران در فیلم سخن می‌گفت، به اتفاقاتی که در مجلس شورای اسلامی و جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رخ داد، اشاره کرد و گفت: امیدوارم در همه ارکان و امور کشور عقلانیت وجود داشته باشد و دیگر چنین برخوردهایی از برخی مسئولان دیده نشود و سینماگران هم به جای پرداختن به حاشیه‌ها، برای مشکلات اصلی سینما فکری بکنند.

چاقوکشی در سینما شکوفه

«چه خوبه که برگشتی» ساخته داریوش مهرجویی هم در سینماهای مردمی حاشیه‌ساز شد. آن طور که برخی سایت‌ها خبر داده‌اند این فیلم در دومین نمایش رسمی خود در سینما شکوفه باعث درگیری شده است و یکی از بحث‌های معمولی بین چند نفر از طرفداران حامد بهداد و رضا عطاران (بازیگران فیلم) بالا می‌گیرد و کار به درگیری فیزیکی و چاقوکشی هم می‌کشد؛ هرچند خوشبختانه آسیبی به کسی نرسیده و با حضور بموقع نیروی انتظامی حل و فصل شده است.

نکته جالب این که داستان فیلم «چه خوبه که برگشتی» هم درباره درگیری دو کاراکتر با بازی بهداد و عطاران است.

صهیونیست‌ها در هالیوود

صبح روز گذشته همچنین کنفرانس هالیوودیسم در هتل آزادی تهران، سومین نشست تخصصی خود را برگزار کرد و در این نشست دکتر مانوئل راس، نویسنده، محقق و منتقد اسپانیایی سینما درباره نفوذ وسیع صهیونیست در هالیوود سخن گفت.

به گفته او، این موضوع مساله‌ای انکارناپذیر است. روزنامه لس‌آنجلس تایمز نیز در سال 2008 به این مساله اعتراف کرده و نوشته است ما اعتقاد داریم که یهودی‌ها به طور موثر هالیوود را در کنترل خود دارند. در فاکس‌نیوز نیز بارها به این موضوع اعتراف شده است.

راس افزود: اعضای کمپانی‌های بزرگ هالیوود چون یونیورسال و بازیگران و فیلمسازان برجسته هالیوود و همچنین رئیس اتحادیه بازیگران همگی خود یهودی هستند و هشت استودیوی بزرگ هالیوود یا در دست یهودیان است یا به طور غیرمستقیم از طریق آنها اداره می‌شود.

وی تاکید کرد: هیچ‌کس به اندازه‌ هالیوودی‌ها در جهت تحریف اخلاقیات گام برنداشته‌است. ما بخوبی از داستان حضرت مریم(س) در انجیل و قرآن آگاه هستیم و می‌دانیم که ایشان یک دختر باکره بوده، ولی هالیوود براحتی آن را تحریف می‌کند. آنها فیلم می‌سازند و کسی را به عنوان ستاره معرفی می‌کنند که مانع به صلیب کشیدن حضرت مسیح(ع) می‌شود و سپس در کنار آن مسائل خشونت و سکس را براحتی ترویج می‌کنند.

آزاده کریمی - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها