سهم زنان در ورزش ایران

5 ورزشکار برتر سال 91

با وجود اینکه دو ماه دیگر سال 91 به پایان می رسد اما کار ورزش بانوان دراین سال را باید تمام شده تلقی کرد چرا که حداقل تا پایان امسال اعزام برون مرزی مهم دیگری برای هیچ کدام از تیم های ملی بانوان در کار نخواهد بود.
کد خبر: ۵۳۶۹۸۴
5 ورزشکار  برتر سال 91

جام جم-  با وجود اینکه دو ماه دیگر سال 91 به پایان می رسد اما کار ورزش بانوان دراین سال را باید تمام شده تلقی کرد چرا که حداقل تا پایان امسال اعزام برون مرزی مهم دیگری برای هیچ کدام از تیم های ملی بانوان در کار نخواهد بود. ورزش بانوان سال 91 را همانند سال 90 پرفراز و نشیب طی کرد اما تفاوت اساسی و مهم آن با سال گذشته میدان عظیم و بزرگ المپیک لندن بود که بانوان ورزشکار ایرانی حضور بی سابقه ای در این رقابتهای از لحاظ  کمیت داشتند. شرکت کردن 8 ورزشکار زن ایرانی در دوره اخیر رقابت های المپیک می تواند حاکی از یک پیشرفت قابل توجه در عرصه ورش بانوان باشد اما بخش عمده موفقیت های کسب شده زنان ورزشکار به جز یک مورد ارتباطی با المپیک ندارد. در سال 91 و در عرصه رقابتهای برون مرزی نتایجی توسط بانوان ورزشکار ایرانی به دست آمد که برخی از این نتایج حاصل شده در تاریخ ورزش ایران بی سابقه است. بیشترین موفقیت  های بین المللی زنان ورزشکار  ایرانی دررشته هایی به دست که جایی در المپیک نداشتند همانند ووشو و کاراته. ورزش های توپی مثل همیشه توفیق چندانی در رقابتهای قهرمانی آسیا نداشتند هر چند فوتسال حضوری نسبتا موفقیت آمیز در جام جهانی کوچک پرتغال داشت و علاوه بر آن ابتدای سال در رقابتهای غرب آسیا به مقام قهرمانی رسید اما مابقی رشته های توپی همانند بسکتبال ، فوتبال ، هندبال و والیبال تفاوت چندانی نسبت به گذشته از خود نشان ندادند و در  همان سطح باقی ماندند .
سهم اندک المپیکی ها
   ندا شهسواری در پینگ پنگ ، زهرا دهقان در تیر و کمان،  مه لقا جام بزرگ و الهه احمدی  در تیراندازی ، سولماز عباسی و آرزو حکیمی در قایقرانی ، سوسن حاجی پور در تکواندو و لیلا رجبی در پرتاب وزنه نمایندگان ایران در المپیک لندن بودند اما به غیر از الهه احمدی بقیه ورزشکاران زن عملکرد قابل تعریفی  در لندن نداشتند. پررنگ ترین حضور زنان ورزشکار ایرانی در رقابت های المپیک لندن نتوانست به نتایج درخشانی ختم شود تا این ورزشکاران در بازگشت به ایران تنها از تجربه فوق  العاده ای که در این رقابتها به دست آوردند بگویند غافل از اینکه المپیک مکانی برای کسب تجربه نیست. شهسواری، دهقان،جام بزرگ، عباسی ، حکیمی و حاجی پور نه با کسب مدال که با عملکردی کمی درخشان تر می توانستند همانند الهه احمدی در جمع برترین های ورزش زنان در سال 91 قرار بگیرند اما تفکر و ذهنیتی که این ورزشکاران در رابطه با کسب تجربه آن هم در میدان بزرگی همانند المپیک داشتند از این مهم جلوگیری کرد.
در مجموع برترین ورزشکاران زن سال 91 به شرح ذیل هستند:
1 - الهه احمدی
   عضو 24 ساله تیم ملی تیر اندازی بانوان در سال 91 اتفاقی مهم و بی سابقه را برای ورزش بانوان رقم زد. الهه احمدی در رقابتهای المپیک 2012 لندن بهترین نتیجه تاریخ  ورزش بانوان را به دست آورد و با کسب مقام ششمی این رقابتها نگاه ها را به خود معطوف کرد. احمدی در شرایطی به مقام ششم تیرااندازی المپیک لندن رسید که حتی می توانست مدال هم کسب کند ، او تا آستانه این موفقیت بی سابقه پیش رفت اما در نهایت به مقام ششم رسید. هر چند احمدی در لندن بر روی سکو نرفت اما با درخشش در این رقابتها وکسب بهترین نتیجه در تاریخ ورزش زنان ایران در المپیک بی شک بهترین ورزشکار زن ایرانی در المپیک لقب می گیرد. او در رده بندی اخیر جهانی در مقام نهم برترین  های رشته  ده متر تفنگ بادی دنیا قرار گرفت.
2- شهربانو منصوریان
   عضو پرافتخار تیم ملی ووشوی بانوان امسال در رقابتهای قهرمانی آسیا موفقیت بی سابقه ای به دست آورد . این ووشوکار اصفهانی در دوره اخیر رقابتهای قهرمانی آسیا دست به کار بزرگی زد و نخستین مدال طلای تاریخ ووشوی بانوان ایران را از این رقابتها کسب کرد. مدال طلایی که منصوریان در چین به دست آورد اتفاق جدیدی در ورزش بانوان بود و قدرت و توانایی این ووشوکار را بار دیگر نشان داد، ووشوکاری که سال گذشته نیز در رقابتهای جهانی ترکیه قهرمان دنیا شد. شهربانو منصوریان که کاپیتان تیم ملی ووشوی بانوان نیز هست قطعا یکی دیگر از ورزشکاران برتر ایران در سال 91 است.
3- حمیده عباسعلی
   حمیده عباسعلی دیگر ستاره درخشان ورزش بانوان در سال 91 است . این عضو تیم ملی کاراته بانوان در سالی که گذشت دو موفقیت بسیار بزرگ به دست آورد. عباسقلی ابتدا در لیگ جهانی کاراته وان اندونزی مدال طلای وزن مثبت 68 کیلوگرم را به دست آورد و سپس این موفقیت خود را به فاصله 3 هفته بعد در رقابتهای قهرمانی آسیا که به میزبان ازبکستان برگزار شد با تصاحب یک مدال طلای دیگر تدوام بخشید مدال طلایی که  او در لیگ جهانی اندونزی به دست آورد در کاراته ایران بی سابقه بود. این کاراته کای افتخار آفرین در زمره برترین های ورزش بانوان در سال 91 جای گرفته است.
4- صدف صادق وزیری
   ملی پوش 13 ساله تیم ملی تنیس دختران زیر 14 سال ، در سال 91 عملکردی فراتر از تنیس بانوان ایران داشت. صدف صادق وزیری به همراه صبا نجفی به مقام سوم  دوبل قهرمانی آسیا رسید و در جمع 4 تنیسور برتر زیر 14 سال آسیا قرار گرفت. کارنامه درخشانی که او در رقابتهای قهرمانی آسیا از خود بر جای گذاشت و همچنین پوئن زیادی که به دست آورد باعث شد تا برای حضور در رقابتهای منتخب ستارگان زیر چهارده سال آسیا که به میزبانی ویتنام برگزار می شود شرکت کند که این برای اولین بار است که در تاریخ تنیس ایران اتفاق می افتد. صادق وزیری دیگر ورزشکاری است که ورزش بانوان را در سال 91 با موفقیت های جدیدی روبرو کرد تا او هم در جمع برترین ورزشکاران زن سال 91 قرار بگیرد.
5- لیلا رجبی
   لیلا رجبی یکی از 8 ورزشکار زن ایرانی حاضر در رقابتهای المپیک لندن بود و هر چند در برابر رقبای قدرتمند المپیکی خود کاری از پیش نبرد اما با این وجود باز هم یکی از زنان برتر ورزش ایران در سال 91 است. این پرتابگر بلاروسی الاصل که نام خود را به عنوان نخستین زن ایرانی حاضر در رقابتهای رشته دو و میدانی تاریخ المپیک ثبت کرد در رقابتهای قهرمانی غرب آسیا 2 مدال طلا به دست آورد ، یکی در رشته پرتاب وزنه و دیگری در رشته پرتاب دیسک . رجبی یکی از شانس های اصلی دو و میدانی ایران برای کسب مدال در رقابتهای سال آینده قهرمانی آسیاست. رجبی هم یکی دیگر از ورزشکاران برتر زن در سالی است که دو ماه دیگر به پایان می رسد.
و دیگر ورزشکاران برتر ....
   در سال 91  بانوان ورزشکاران دیگری بودند که هر چند  به عنوان و مقام بین المللی به دست نیاوردند اما می توانند یکی از برترین های ورزش بانوان در سالی که گذشت لقب بگیرند. در فوتبال کوهستان خسروی بهترین سال 91 بود، این مدافع به گواه مربیان و بازیکنان فوتبال بانوان بهترین عملکرد را در میان سایر بازیکنان داشت . در شمشیر بازی نیز نجمه سازن جیان با کسب مدال طلای تورنمنت بین المللی گرجستان به چهره شاخصی در این ورزش تبدیل شد. در فوتسال فاطمه اعتدادی بهترین است. این بازیکن ملی پوش نه تنها خانم گل رقابتهای لیگ برتر فوتسال شد بلکه در ترکیب تیم ملی فوتسال بانوان ایران در رقابتهای جام جهانی کوچک پرتغال خوش درخشید . پریناز ابراهیمی در پرتاب چکش که مدال طلای غرب آسیا را به دست آورد،  سعیده علی و تینا ادنا عیساییان در بسکتبال، فاطمه ارژنگی و مریم رحیمی درفوتبال ، خدیجه آزاد پور در ووشو که نقره آسیا را کسب کرد ، نسرین دوستی دیگر چهره طلایی ایران در رقابتهای کاراته  قهرمانی آسیا و صبا نجفی در تنیس   از دیگر چهره های برتر ورزش زنان  ایران در سال 91 هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها