حجت‌اله اکبرآبادی / فوتبال ایران یک بار دیگر در عرصه پایه شکست خورد تا امروز این پرسش مشخص ذهن اهالی فوتبال را به خود مشغول کند که چرا فوتبال ما و مسئولان آن نمی‌خواهند از این شکست‌ها درس بگیرند‌؟
کد خبر: ۵۳۴۰۷۷
فدراسیون فوتبال چه پاسخی دارد؟ هر چند برد و باخت در متن ورزش بوده و گریزی از آن نیست، اما بحث چگونه نتیجه گرفتن و باختن مهم است که باید دید چرا فوتبال ایران در دور تسلسل خود گرفتار آمده و نمی‌خواهد از گذشته درس بگیرد. امروز نه این‌که بخواهیم از شکست و ناکامی تیم ملی فوتبال جوانان در رقابت‌های قهرمانی آسیا و عدم راهیابی به رقابت‌های جهانی، زانوی غم بغل گرفته و تصور کنیم که به آخر خط رسیده‌ایم، اما تاسف می‌خوریم از این‌که مسئولان فوتبال ما نمی‌خواهند از خواب غفلت بیدار شده و این رشته را براساس ظرفیت، سرمایه و استعدادهای درونی و ذاتی‌اش هدایتگر باشند.درد اینجاست که بیش از آن‌که عرصه را مقابل رقبا ببازیم، در درون به خود می‌بازیم و الا طی این سال‌ها آنقدر در قبال شکست‌های فوتبال پایه خود پوست‌کلفت شده‌ایم که خوردن چهار گل از کره‌جنوبی برای‌مان عادی جلوه می‌کند.افسوس زمانی دوچندان می‌شود که به هشدار کارشناسان ‌توجهی نمی‌شود و مسئولان فدراسیون به خواست اهالی دلسوز این رشته اعتنا نمی‌کنند. چه در غیر این صورت کادر فنی شکست خورده تیم ملی نوجوانان از سوی علی کفاشیان، رئیس فدراسیون ارتقای مقام نمی‌یافت که هدایت تیم ملی جوانان نیز به آنان سپرده شود.
 
در حقیقت تیم ملی جوانان زمانی بازنده شد که فدراسیون فوتبال کادر فنی مجرب و امتحان پس داده‌ای را در راس این تیم قرار نداد تا از یک سال پیش به این سو کارشناسان هشدار دهند که کادر فنی جوانان از شرایطی برخوردار نیست که بتواند تیم ملی را در لحظات سخت و دشوار به درستی هدایت کند.
 
شکست 4 بر 1 به کره جنوبی مهر تائیدی زد به این مساله که تبحر، تجربه و کاردانی چیزی نیست که بتوان نادیده گرفت. هرچند امروز و با مرگ سهراب، علی کفاشیان اعلام کرده است که کادر فنی جوانان تغییر خواهد کرد، اما بی‌شک او نباید خود را از بابت این ناکامی بزرگ ببخشد.
 
همان‌طور که شکست فوتسال در جام‌جهانی تایلند نیز بیش از آن‌که در برابر کلمبیا رقم خورده باشد، به ضعف‌های مدیریتی خودمان در این رشته برمی‌گردد.نمی‌خواهیم بگوییم اگر حسین شمس با آن تجربه و بیلان کاری در راس تیم قرار داشت، فوتسال ما نتیجه می‌گرفت، اما واقعیت این است که وقتی در داخل نیروهای توانمندی داریم، نباید خودمان را از آن بی‌بهره می‌کردیم.
 
به طور طبیعی تیم ملی فوتسال ما نمی‌توانست تا ابد به وحید شمسایی متکی باشد، اما حرف این است که در مسیر استفاده از نیروهای با تجربه در فوتسال خوب عمل نشد تا تیم ملی از ابتدا خلع‌سلاح شده به مصاف حریفان جهانی برود.
 
از این منظر اعتقاد داریم که فوتبال و فوتسال از درون ضربه خوردند و این مساله‌ای نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و توپ را صرفا به زمین کادر فنی این تیم‌ها انداخت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها