محققان آی‌بی‌ام موفق شدند به مرحله‌ای از فناوری حافظه بروند که می‌تواند تراشه‌های حافظه با قابلیت ذخیره‌سازی 100 برابری فعلی تولید کند.
کد خبر: ۴۵۷۲۳۴

این محققان مدعی هستند موفق به تولید کوچک‌ترین واحد حافظه تنها با 12 اتم شده‌اند. آی‌بی‌ام اعلام کرد این کار نتیجه 30 سال تحقیقات در نانوتکنولوژی بوده است. آی‌بی‌ام ادعا می‌کند با ذخیره‌سازی در این محل بسیار کوچک، می‌توان حجم بسیار کمتری از دیسک‌های امروزی را اشغال کرد. گفتنی است دیسک‌های امروزی برای ذخیره یک بیت، از میلیون‌ها اتم بهره می‌گیرند. به این ترتیب می‌توان حافظه‌هایی کوچک‌تر، سریع‌تر و کم‌مصرف‌تر تولید کرد.

با تغییر رویه و انتخاب کوچک‌ترین واحد ذخیره‌سازی یعنی اتم، دانشمندان آی‌بی‌ام این حافظه مغناطیسی را ساخته‌اند که می‌تواند 100 برابر متراکم‌تر از دیسک‌های سخت امروزی و تراشه‌های وضعیت جامد باشد. کاربردهای دیگر این ساختار نانویی اتمی به نوع نامتعارفی از مغناطیس بهره می‌گیرد که می‌تواند در فضای مشترک بیش از 100 برابر قدرت ذخیره‌سازی ایجاد کند.

آندریاس هاینریش، محقق ارشد ذخیره‌سازی در آی‌بی‌ام معتقد است:‌ «صنعت تراشه‌ها به رشد خود در کوچک‌سازی مولفه‌های ذخیره‌سازی ادامه خواهد داد و تا نقطه آخر، یعنی اتم پیش خواهد رفت. روندی که ما پیش گرفتیم دقیقا برعکس بود و تلاش کردیم از کوچک‌ترین واحد حافظه ممکن، یعنی اتم‌ها، کار خود را آغاز کنیم. »

کوچک‌ترین اطلاعاتی که کامپیوتر آن را می‌فهمد، بیت است که شبیه به کلید روشن و خاموش است و  2 مقدار صفر و 1 دارد. آی‌بی‌ام اعلام کرده است که تا پیش از این امکان تشخیص حداقل تعداد اتم‌ها برای ایجاد یک واحد حافظه پایا مقدور نبود.

این شرکت شیوه رسیدن به این فناوری را شرح می‌دهد: عملکرد مشابه با مغناطیس به‌کار رفته در یخچال‌ها در فرومگنت‌ها نیز رخ می‌دهد و اتم‌های پایدار خود را با مدارهای خود هم‌سو می‌کند. فرومگنت‌ها برای ذخیره‌سازی مغناطیسی داده خیلی خوب عمل می‌کنند اما بزرگ‌ترین مشکل پیش رو، مغناطیسی کردن واحد حافظه در مقیاس اتمی بود؛ چرا که باردارکردن یک واحد مغناطیسی اتمی می‌تواند روی همسایه‌ها و میدان مغناطیسی آنها نیز تاثیر بگذارد. مهار بیت‌های مغناطیسی در واحد اتمی برای ذخیره‌سازی داده‌ها یا انجام محاسبات مفید عملیاتی نیاز به کنترل دقیق بیت‌ها داشت.

محققان آی‌بی‌ام از میکروسکوپ STM برای مهندسی اتمی 12 جفت اتم استفاده کردند که یک واحد داده را می‌توانست ساعت‌ها در دمای پایین نگه دارد. آی‌بی‌ام بیش از 50 سال است که یکی از برترین‌شرکت‌های تحقیقاتی در زمینه کامپیوتر و فناوری اطلاعات است و دستاوردهای فوق‌العاده‌ای داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها