چهارشنبه‌سوری یا چهارشنبه آخرسال سابقه دیرینه‌ای در ایران دارد،افروختن آتش، پریدن از روی آن و زمزمه «سرخی تو از من زردی من از تو» نوید آغاز سال خوش و شادی به ایرانیان باستان می‌داد.
کد خبر: ۱۶۴۶۹۴

اما اختلاط صنعت و سنت با تولید توپچه‌ها، نارنجک‌ها و ترقه‌های ریزو درشت، این شب شادسالیان دور ایران راامروز به خطرناکترین شب سال برای خانواده‌ها تبدیل کرده است.

در این حال برخی از مسوولان استان سمنان بر ضرورت برنامه‌ریزی و هدایت جوانان در مناسبتهایی نظیر چهارشنبه آخر سال تاکید دارند و معتقدند که از چهارشنبه‌سوری باید به عنوان یک فرصت استفاده کرد.

در حالیکه با نزدیک شدن به‌روزهای پایان سال، فعالیت نیروهای انتظامی برای جمع‌آوری مواد محترقه و مواد اولیه تولید آن از مغازه‌ها آغاز شده است برخی از جوانان و نوجوانان اظهار می‌دارند: اگر در این شب جایگاه ویژه‌ای برای اجرای برنامه‌ها تعیین شود، از بروز حوادث دلخراش جلوگیری می‌شود.

برخی از مسوولان در عین حال که بر ضرورت برخورد قانونی با افراد ایجاد کننده هرج و مرج و مخل آسایش تاکید دارند، خواستار تعیین مکان‌هایی برای برگزاری این مراسم در خارج از شهر هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان از عملکرد سال گذشته نیروی انتظامی در برخورد با متخلفان و تعیین مکان‌هایی برای برگزاری مناسب برنامه چهارشنبه آخر سال تقدیر کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد شاهچراغی خواستار برخورد شدید با افرادی شد که‌ مواد محترقه و منفجره عرضه می‌کنند.

وی با تایید بر اینکه ما نیز عید نوروز را به دلیل ویژگی‌هایی خوبی که دارد قبول داریم افزود: اما ترقه‌بازی، خرافه‌پرستی و مسایلی نظیر چهارشنبه سوری نیز از مواردی است که این سنت خوب را بد می‌کند.

معاون اجتماعی و ارشاد نیروی انتظامی استان‌سمنان بر ضرورت برنامه‌ریزی از قبل برای ساماندهی چهارشنبه آخر سال تاکید دارد.

سرهنگ "حجت‌الله واعظی‌نژاد" خاطرنشان کرد: پدیده چهارشنبه سوری پیش از آنکه به‌راهکار انتظامی یا امنیتی نیاز داشته باشد به‌راهکار فرهنگی، تدبیر و مدیریت نیاز دارد.

وی بر ضرورت اهتمام بیشتر نهادهای فرهنگی اعم از مراکز دینی، فرهنگی و رسانه‌ای در آگاهی دادن به نسل جوان از آداب و رسوم و روشنگری در قبال مسایل فرهنگی و اجتماعی جامعه تاکید کرد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان‌سمنان همچنین خواستار چاره‌اندیشی از سوی مسوولان اجرایی برای ساماندهی این پدیده شد و افزود: تصمیم‌گیری در این زمینه باید در طول سال انجام و به لحظات پایانی که عملا قابلیت اجرایی ندارد موکول نشود.

فرمانده انتظامی استان سمنان نیز تاکید کرد: این نیرو به هیچ وجه مخالف ابراز شادی جوانان و نوجوانان نیست اما با مسایلی که آسایش مردم و نظم عمومی را به هم بزند برخورد قاطع خواهد کرد.

سردار علیرضا طاهری گفت : اگر رفتارهای شادی‌آفرین در فضایی آرام، قانونمند و در چهارچوب عرف و ارزش‌های مورد قبول جامعه باشد نیروی انتظامی نیز حامی آن خواهد بود.

وی تصریح کرد: چنانچه تعدادی از افراد به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه بخواهند به بهانه ابراز شادی، آسایش مردم و نظم عمومی را به هم بزنند قطعا نیروی انتظامی بنا به وظیفه ذاتی خود با آنها برخورد قاطع می‌نماید.

یکی از جوانان استان سمنان نیز خواستار توجه به شادی‌های جوانان شد و گفت: برای برگزاری مناسب چهارشنبه آخر سال و مقابله با حوادث این ایام بهتر است از ابتدای سال برای آن برنامه‌ریزی شود.

"محمد جعفری" افزود: متاسفانه هر سال در اوایل اسفند با برگزاری جلساتی به این فکر می‌افتیم در حالیکه در طول سال باید برای این مساله کار فرهنگی و برنامه‌ریزی شود.

در شبهای اخیر مردم سمنان هر از گاهی با شنیدن صداهای مهیبی به هراس افتاده و از شنیدن این صداها گلایه‌مند هستند.

برخی از شهروندان نیز با ابراز نارضایتی از این سروصداها می‌گویند: با کسانی که با این گونه سر و صداها باعث وحشت مردم به ویژه سالخوردگان و بیماران در منازل می‌شود باید برخورد شود.

برخی از مسوولان فرهنگی نیز عاملان‌اصلی برنامه‌های چهارشنبه‌سوری را جوانان و نوجوانان می‌دانند و معتقدند با گفتن "نکن، نرو، نبین" بدون دلیل قانع کننده نمی‌توان جوانان را از این اعمال بازداشت بلکه باید با کار فرهنگی مستمر و آگاه کردن آنها از صدمه‌ها و خطرات این مسایل از وقوع حوادث پیشگیری کرد.

کارشناس آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی استان سمنان، علت وقوع بیشتر اتفاقات ناگوار در شب چهارشنبه‌سوری را ناآگاهی نوجوانان و جوانان از درد و رنج پس از وقوع این سوانح عنوان کرد.

علیرضا ایزدپور گفت: نیروی انتظامی، صداوسیما و همه متولیان فرهنگی و انتظامی در جامعه حداکثر تلاش خود را برای کاهش صدمات مراسم این شب انجام می‌دهند اما ناآگاهی برخی افراد از شدت و واقعیت درد و رنج حاصل از این حوادث سبب شده تا جوانان متاسفانه به هشدارها بی‌توجه باشند.

وی افزود: نباید برگزاری برخی سنتها را تعطیل کرد و باید برای اجرای بی‌خطر آنها برنامه‌ریزی کرد.

پلیس استان سمنان نیز با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به‌عواقب ناشی از حوادث چهارشنبه سوری و استفاده از مواد محترقه توسط جوانان و نوجوانان به خانواده‌ها هشدار داد.

در اطلاعیه مذکور با اشاره به‌حوادث تلخ و غم‌انگیز حوادث چهارشنبه آخر سال اعلام شده است در این روز تعدادی از خانواده شاهد سوانحی هستند که بر اثر انفجار مواد منفجره دست‌ساز برای فرزندانشان روی داده است.

در این ارتباط با اشاره به‌اینکه بیشترین قربانیان و مصدومان چهارشنبه آخر سال کودکان و نوجوانان هستند از خانواده‌ها خواسته‌ شده فرزندان خود را از خطرات استفاده مواد منفجره و آتش‌زا آگاه کنند.

پلیس سمنان با اشاره به‌مصدومیت 16 نفر از جوانان در حوادث شب چهارشنبه آخر سال گذشته خطرات استفاده از مواد محترقه را یادآور شده و قرار دادن مواد انفجاری مانند ترقه، آمپول، قوطی حشره‌کش، کپسول‌های کوچک گاز و مانند آن در داخل آتش‌زا عملی بسیار خطرناک دانسته است.

پلیس استان سمنان از جوانان این استان خواست آزار و اذیت دیگران را وسیله شادی خود قرار ندهند.

اطلاع رسانی مناسب رسانه‌های گروهی و حساسیت والدین در صورت مشاهده ترقه و مواد محترقه در منزل یا در دسترس فرزندانشان باید در این روزها افزایش یابد.

همه ما مسوول ایجاد فضایی آرام و بدور از تنش در جامعه هستیم وباید با برگزاری صحیح این آیین‌های سنتی علاوه بر جلوگیری از ایجاد حالت تهاجمی در جوانان و نوجوانان، اوقات فراغت سالمی برای آنها بسازیم.

به‌طور قطع هیچ کس نمی‌خواهد در لحظه تحویل سال نو در بیمارستان لحظه‌های دردناکی را سپری کند.

ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها