قوه قضاییه در دوره جدید خود موفق شده است در زمان کوتاهی، اقدامات ارزشمندی را در راستای اعتماد‌سازی انجام دهد.
کد خبر: ۱۲۶۹۷۸۹

برابر با آنچه نظرسنجی‌ها می‌گویند، نگرش مردم نسبت به عملکرد قوه قضاییه از بی‌اعتمادی نسبتا بالا به اعتماد قابل قبولی تغییر پیدا کرده است. این تغییرات، نتیجه اقدامی بود که ریاست قوه قضاییه و سایر عوامل دست‌اندرکار در این مجموعه در یکی دو سال اخیر انجام داده‌اند.

آقای رئیسی با توجه به سابقه طولانی و تجارب ارزشمندی که در قوه داشتند و براساس روحیات فسادستیزی، موفق شدند این فضای مثبت را به‌وجود آورند. البته رئیس محترم قوه قضاییه باید به صورت مستمر نظارت کند تا این اقدامات از دایره انصاف خارج نشود و هر کاری که انجام می‌شود حتما در راستای قوانین و در چارچوب اصول کلی عدالت باشد.

ما در دوره جدید، شاهد برخورد جدی‌تر با مفسدان دانه‌درشت‌ هستیم و در چنین فضایی است که اعتماد عمومی نسبت به قوه قضاییه افزایش می‌یابد. اقداماتی از این دست می‌تواند فضای مطمئنی برای جامعه به‌وجود آورد که دیگر دانه‌درشت‌ها از برخوردهای قضایی مصون نیستند.

گذشته از این، ما شاهدیم قوه قضاییه برخورد با مفاسد و متخلفان را از درون این دستگاه آغاز کرده است. این هم نکته قابل توجهی است و باز هم باید تاکید کرد که رویه برخورد با متخلفان همچنان در مسیر عدل و عدالت باشد و دست‌اندرکاران قضایی از مسیر انصاف خارج نشوند. ما نباید برای جلوگیری از تفریط، دچار افراط شویم و نباید اجازه دهیم در مسیر اجرای قاطع عدالت، احتمالا افرادی که مستحق برخی مجازات‌ها نیستند گرفتار فضاها و جوسازی‌های هیجانی شوند.

در عین حال باید توجه داشت مهم‌ترین شیوه سالم‌سازی یک مجموعه، اصلاح از درون سیستم و داخل مجموع است و خوشبختانه این رویه را در قوه قضاییه می‌بینیم و انتظار داریم این روند ادامه و استمرار پیدا کند. چندی پیش رهبر معظم انقلاب، تعبیری به این مضمون داشتند که با دستمال کثیف نمی‌شود آینه را پاک کرد.

معنای چنین عبارتی این است که خود نهاد عدالت اگر از درون آسیب‌پذیر باشد با مخاطرات بزرگی روبه‌رو خواهد شد. یکی از عللی که قبلا زمینه‌ساز کاهش اعتماد مردم نسبت به دستگاه قضا شد، همین مطلب بود که مردم احساس می‌کردند درون قوه قضاییه مشکلاتی وجود دارد. اما با توجه به رویه جدید دستگاه قضا، این مساله مورد بررسی جدی قرار گرفت و زمینه برخورد با متخلفان فراهم آمد و امید است با ادامه این روند بتوان با سرعت بیشتری به اهداف بر زمین مانده دست یافت.

محمدحسین فرهنگی - سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها