مصرف فست فود با نرخ بالاتر افسردگی مرتبط است و هرچه میزان مصرف فست فود شما بیشتر باشد، این خطر نیز افزایش می یابد.
کد خبر: ۱۲۶۹۶۹۰
فست فود از خوراکی های خوشمزه و پرطرفدار در جهان است، اما تردیدی نیست که گزینه غذایی سالمی محسوب نمی شود. در حقیقت، مصرف فست فود می تواند آثار منفی فراتر از بزرگ شدن اندازه دور کمر شما را موجب شود.
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از عصر ایران،  پژوهشگران متوجه شده اند که یک رژیم غذایی سرشار از فست فود و اجزا اساسی آن، مانند چربی های ناسالم، سدیم و قند، می تواند بر مغز، استخوان ها و خلق و خوی انسان تاثیرگذار باشد. پس چه رخ خواهد اگر مصرف فست فود را متوقف کنیم؟
 

لباس های شما تنخور بهتری خواهند داشت

 
فست فود سرشار از سدیم است و شما می توانید طی یک وعده به راحتی بیش از مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای این ماده را دریافت کنید. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که میزان سدیم مصرفی روزانه نباید بیش از 2,300 میلی گرم باشد و در حالت ایده آل نیز محدود کردن مصرف سدیم به 1,500 میلی گرم توصیه شده است.
 
بدن برای رسیدگی به سدیم اضافه آب بیشتری را در خود نگه می دارد تا سطوح مناسب و متعادل سدیم در بدن حفظ شود. این زمانی است که می توانید پف کردن بدن را تجربه کنید. پرهیز از مصرف فست فود می تواند به کاهش پف کردگی بدن کمک کند، از این رو، لباس های شما تنخور بهتری خواهند داشت.
 

خطر بیماری قلبی را کاهش می دهید

 
مطالعه ای که در نشریه Circulation منتشر شد، نشان داد که مصرف فست فود بیش از دو بار در هفته می تواند احتمال ابتلا به بیماری قلبی را یک و نیم برابر نسبت به افرادی که به ندرت فست فود مصرف کرده یا از این غذا پرهیز می کردند، افزایش دهد. محتوای چربی و سدیم زیاد فست فود مقصر اصلی محسوب می شود. مطالعه ای که در نشریه British Medical Journal منتشر شد، نشان داد که اگر آمریکایی ها مصرف سدیم خود را کاهش دهند، هر ساله 120 هزار مورد بیماری قلبی، 66 هزار مورد سکته مغزی و 99 هزار مورد حمله قلبی کمتر در این کشور رخ خواهد داد.
 

حافظه و توانایی یادگیری خود را افزایش می دهید

 
به نظر می رسد نیازی نیست تا چند سال فست فود مصرف کنید تا با آثار منفی آن بر بدن خود مواجه شوید. طی یک پژوهش که در نشریه Brain, Behavior, and Immunity منتشر شد، موش هایی که یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای کم ارزش، مانند فست فود، مصرف می کردند، تنها پس از گذشت یک هفته نشانه های از دست دادن حافظه و افت توانایی شناختی خود را نشان دادند. این آثار می توانند در انسان ها نیز رخ دهند.
پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی و سلامت اورگن طی یک پژوهش با استفاده از تصویربرداری ام‌آر‌آی سطوح چربی های ترانس خون افراد نسبت به حجم مغز آنها را مقایسه کردند. آنها دریافتند که چربی های ترانس به واقع موجب کاهش بافت خاکستری، جایگزینی چربی های خوب در غشاهای آن با نمونه های بد، و افت عملکرد آن می شود.
 

خلق و خوی شما بهبود می یابد

 
مطالعه ای که در نشریه Public Health Nutrition منتشر شد، نشان داد که مصرف فست فود با نرخ بالاتر افسردگی مرتبط است و هرچه میزان مصرف فست فود شما بیشتر باشد، این خطر نیز افزایش می یابد. مطالعه ای دیگر که در نشریه Brain, Behavior, and Immunity منتشر شد، نشان داد زنانی که یک رژیم غذایی سرشار از غذاهایی که موجب التهاب می شوند، مانند نوشابه ها، کربوهیدرات های پالایش شده، گوشت قرمز و مارگارین را مصرف می کردند در مقایسه با زنانی که یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی ضد التهاب مانند چربی های سالم، سبزیجات و میوه ها را مصرف می کردند، با 41 درصد خطر بیشتر برای ابتلا به افسردگی مواجه بودند.
 

خطر ابتلا به دیابت کاهش می یابد

 
مصرف یک رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع و/یا چربی های ترانس همانند فست فود می تواند به مقاومت به انسولین، شرایطی که بدن در آن قند بیشتری در خون آزاد می کند، منجر شود. به مرور زمان، این شرایط می تواند به افزایش وزن و افزایش خطر دیابت نوع 2 منجر شود. در حقیقت، مطالعه ای که در نشریه The Lancet منتشر شد، نشان داد که مصرف منظم فست فود می تواند احتمال ابتلا به مقاومت به انسولین را دو برابر کند.
 

از استخوان های قوی‌تری برخوردار خواهید شد

 
به گفته پژوهشگران دانشگاه استونی بروک، مصرف بیش از حد نمک با فشار خون بالا، سکته های مغزی، و افت عملکرد کلیوی مرتبط است. و اگر اثر منفی نمک بر قلب، مغز و کلیه ها برای شما کافی نیست، برخی مطالعات نشان داده اند که سدیم می تواند به واسطه رقابت با کلسیم در بدن بر سلامت استخوان ها نیز تاثیرگذار باشد.
 
هرچه سدیم بیشتری مصرف کنید، کلسیم بیشتری از طریق ادرار دفع می شود. این می تواند به دمینرالیزاسیون استخوان و کاهش توده استخوانی منجر شود که خطر پوکی استخوان و شکستگی آن را افزایش می دهد. در اصل، پرهیز از فست فود می تواند به معنای بهره‌مندی از استخوان هایی قوی‌تر باشد.
انرژی بیشتری خواهید داشت
 
فست فود سرشار از قند است. زمانی که مقادیر زیاد قند تصفیه شده و کربوهیدرات های ساده را مصرف می کنید، پانکراس انسولین ترشح می کند تا قند خون پایین بماند. از آنجایی که فست فود حاوی کربوهیدرات های پیچیده کافی نیست تا انرژی پایدار در اختیار شما قرار دهد، سطوح قند خون طی مدت کوتاهی پس از غذا خوردن افت کرده و با احساس خستگی و هوس خوردن خوراکی های ناسالم سرشار از شکر و کربوهیدرات مواجه خواهید شد. زمانی که از مصرف فست فود پرهیز می کنید، احساس بهتری خواهید داشت زیرا نوسان سطوح قند خون و انرژی خود را تجربه نمی کنید.  
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها